Nu går det inte längre.

Senap

Trådstartare
Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade barn med honom trots att magkänslan var fel. Kärlek och passion fanns i mängder men det var fler sorters klockor som ringde. Nu lär tyvärr barnet få lida för det.
Det har blivit gradvis värre då han har annt jobbigt i livet som har slitit på honom. Men nu har jag kämpat i motvind och uppförsbacke i 4 år och jag orkar inte mer.
Jag sköter hushållet, matlagningen, matinköp, disk, städning, tvätt osv. Och tar hand om barnet i stort sett själv. Han jobbar ju så han måste få vila när han är hemma... Jag har fått sova en hel natt det senaste året. Alla andra nätter sover jag med barnet och får vakna minst två gånger för mat och vid tandsprickning har jag inte sovit mer än sammanlagt 2 timmar per dygn vecka efter vecka.
Det går inte att prata om något längre med sambon. Han slår ifrån sig allt ansvar för hur det är och lägger över det på mig. Det är jag som är tjurig och elak och egoistisk. Enligt honom gör jag inget för att stötta honom i livet och bara skriker och gnäller på honom.
Inget jag gör duger eller är värt nånting. Ibland är han förbannad över något som han var helt okej med för 2 månader sedan och jag borde bara ha magiskt fattat att det var fel?
Ikväll valde han återigen att strunta i det faktum att hans familj höll på att rasa och lämnade mig med en tokledsen unge och gick på krogen. Jag har inte varit ute på krogen på två år pga hans svartsjuka och misstänksamhet. Han fick mig att säga upp bekantskapen med en nära vän bara för att han är man. Och det ångrar jag så...

Alla varningsklockor ringde och jag lyssnade inte. Fy vad jag skäms!
Nu sitter jag här med ett alldeles underbart och fantastiskt litet barn som jag älskar mer än livet självt. Och jag är så rädd för vad som ska hända om(när)förhållandet till pappan tar slut. Pappan menar väl mot barnet men verkar inte kunna se att andra personer kan ha andra behov än han själv. Pappan är tex frusen så han vrider upp alla element på max. Jag och barnet är väldigt varma och kan inte sova när det är 25 grader i rummet. Men ändå vrider han upp trots att han inte längre sover i samma rum. För att barnet ska ha det varmt. Att barnet sover illa i värmen vägrar han lyssna på.
Att barnet sitter i sin matstol och sträcker sig efter tallriken och gråter av hunger är inte lika viktigt som det pappa bara ska göra. Bara svara på ett meddelande. Bara skicka ett mail. Ska bara sa alfons åberg...
Det finns så mycket mer elände men jag vågar inte skriva ut allt av rädsla att bli igenkänd.
Ingen fysisk misshandel dock.
Pappan verkar inte ha någon insikt i att barn behöver rutiner och att vuxna ibland måste styra upp lite. Vill vårt barn inte somna på 10 min så tycker pappan att då kan hen vara vaken. Hen vill ju inte sova.
Trots att barnet varit vaken länge och det syns att hen är döds trött. Hen behöver en chans att slappna av vilket är svårt när pappa ska kolla nyheter på hög volym hela kvällen. Jag och barnet kan inte gärna spendera hela kvällen i sovrummet och jag måste dessutom fixa disk och städa upp köket efter matlagning.
Jag litar inte på att barnet har det bra ensam med sin pappa. Han har visat så många gånger att han inte klarar att sätta andra före sig själv. Bor barnet ensam med pappa kommer hen lämnas iväg till vänner och bekanta hur som helst oavsett om hen knappt träffat dom innan. Pappan har ju nämligen så mycket att göra att han inte hinner med barnet i dagsläget. Hur han ska hinna ensam vet jag inte...
Vi har delad vårdnad och jag antar att det inte finns något att göra för att barnet ska slippa bo ensam med pappa? Jag är så oändligt ledsen för att jag satt mitt eget barn i den här sitsen. Fy vilken början på livet. Vilken jävla morsa.

Jag är egentligen smart. Jag vet att texten är osammanhängande och det är svårt att förstå nånting. Men jag är så rädd att någon ska lista ut vem jag är. Pappan avskyr ens antydan till att andra får veta något om att vi har det kämpigt då det kommer ställa till det ordentligt för honom rättsligt. Men jag orkar inte mer. Jag orkar inte kämpa och slita och slå knut på mig själv utan att få minsta tack tillbaka. Inget mer än massa negativt om hur hopplös och egoistisk jag är och att det är mitt fel att det är si eller har blivit så. Jag orkar inte mer bita ihop när jag känner så starkt att det här är inte okej. Man behandlar inte någon man älskar såhär, men säger inte sånt han säger till sitt barns mamma.
Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det och inte hur jag ska skydda barnet för eländet när jag bara kommer få vara med hen på halvtid.
Hur står man ut med att skicka iväg sitt barn till en förälder som bara vill ha den roliga föräldraabiten på sin villkor?
 
Kan man inte kontakta soc och berätta om sina farhågor? Förstår verkligen dina rädslor men sådär kan ni inte leva.

Tror du att pappan kommer propsa på umgänge eller kan det vara så att han avstår av bekvämlighetsskäl?

Din situation låter fruktansvärd och jag hoppas du hittar en väg ut. Finns vänner och familj som stöd?
 
Eftersom du redan sköter barn och hela hushållet själv kommer det bara att bli lättare för dig när han är ute ur bilden.

Men det kan nog bli en jäkla pärs på vägen dit. Dock, det låter som att du inte har något val - och att du vet det.

Den här tråden är starten på något. Något bra.
 
Kan man inte kontakta soc och berätta om sina farhågor? Förstår verkligen dina rädslor men sådär kan ni inte leva.

Tror du att pappan kommer propsa på umgänge eller kan det vara så att han avstår av bekvämlighetsskäl?

Din situation låter fruktansvärd och jag hoppas du hittar en väg ut. Finns vänner och familj som stöd?

Han kommer slåss med näbbar och klor för att få minst halva boendet. Han är nämligen enligt sig själv den mest kompetenta föräldern av oss.
Jag klarar inte att vara mamma enligt honom eftersom jag hade det kämpigt första tiden barnet. Jag hade en tuff graviditet och en 3 dygns förlossning som slutade i kejsarsnitt med komplikationer efter för min del. Pappan gick tillbaka till jobbet 2 dygn efter barnet föddes och jag fick klara mig själv. 3 gånger fick min mamma köra in mig akut då jag hade 40 graders feber och var så slut att jag hallucinerade och behövde läggas in. Pga att jag är en sån vek person enligt fadern.
 
Eftersom du redan sköter barn och hela hushållet själv kommer det bara att bli lättare för dig när han är ute ur bilden.

Men det kan nog bli en jäkla pärs på vägen dit. Dock, det låter som att du inte har något val - och att du vet det.

Den här tråden är starten på något. Något bra.
Något bra för mig kanske. Men barnet kommer få lida för det är jag rädd för. Jag har ett barn i min umgängeskrets där soc och familjerätt inte gör någonting trots att de själva tycker att det finns anledning att oroa sig. Och det barnet har det väl ungefär så som mitt barn kommer få det...
 
Jag är.bara livrädd för mitt barns framtid och jag vet inte vad jag ska göra. Eller vart jag ska börja. Pappan är utåt mycket karismatisk och har många vänner och familj som kan intyga hur trevlig och omtänksam han är.
Om.dom bara visste hur det är att vara "älskad" av honom.
Jag har gått ner 40 kg på ett år bara av stressen som gör att maten jag äter bara kommer upp igen. Jag blir så ledsen när de få vänner som är kvar säger att de inte känner igen mig. Bara en vet varför jag inte är som vanligt. Jag brukade vara social, gilla att gå ut och ta några öl och dansa, red ett par dagar i veckan, tränade på friskis ytterligare ett par dagar. Nu är jag bara hemma, träffar en vän med jämnårigt barn ibland bara. Hon är som tur är okejad av pappan.
 
Att ni har delad vårdnad innebär inte att ni automatisk kommer ha delat boende när ni går isär.
Men om han kräver det lär jag inte kunna sätta emot? Inte någon längre tid iaf. Risken om jag vägrar är ju att jag anses osamarbetsvillig och att pappan då får hela boendet?
 
Något bra för mig kanske. Men barnet kommer få lida för det är jag rädd för. Jag har ett barn i min umgängeskrets där soc och familjerätt inte gör någonting trots att de själva tycker att det finns anledning att oroa sig. Och det barnet har det väl ungefär så som mitt barn kommer få det...
Det låter som om barnet riskerar få lida redan nu. Det du beskriver låter ohållbart.

Försök att inte måla upp framtida skräckscenarion redan nu. Det här får du ta i mindre steg, ett i taget.
 
Han kommer slåss med näbbar och klor för att få minst halva boendet. Han är nämligen enligt sig själv den mest kompetenta föräldern av oss.
Jag klarar inte att vara mamma enligt honom eftersom jag hade det kämpigt första tiden barnet. Jag hade en tuff graviditet och en 3 dygns förlossning som slutade i kejsarsnitt med komplikationer efter för min del. Pappan gick tillbaka till jobbet 2 dygn efter barnet föddes och jag fick klara mig själv. 3 gånger fick min mamma köra in mig akut då jag hade 40 graders feber och var så slut att jag hallucinerade och behövde läggas in. Pga att jag är en sån vek person enligt fadern.
Han låter otroligt osympatisk:(, en eloge att du håller ihop ändå.
 
Men om han kräver det lär jag inte kunna sätta emot? Inte någon längre tid iaf. Risken om jag vägrar är ju att jag anses osamarbetsvillig och att pappan då får hela boendet?

Nej men i det fallet spelar det ingen roll om ni har delad vårdnad eller om du hade haft enskild vårdnad. Vårdnad och boende hör inte ihop. Det var det jag ville få fram.

Det är verkligen ingen lätt sits du befinner dig i och i vilket fall så kan du inte stanna i det förhållandet. Det du kan göra är att söka stöd för ditt eget mående och kontakta familjerätten, förklara hur det är och be om hjälp.
 
Nej men i det fallet spelar det ingen roll om ni har delad vårdnad eller om du hade haft enskild vårdnad. Vårdnad och boende hör inte ihop. Det var det jag ville få fram.

Det är verkligen ingen lätt sits du befinner dig i och i vilket fall så kan du inte stanna i det förhållandet. Det du kan göra är att söka stöd för ditt eget mående och kontakta familjerätten, förklara hur det är och be om hjälp.

Nej att det inte hör ihop vet jag egentligen. Jag snurrar säkert till det mitt i all förvirring och oro.
Han är så härlig utåt och alla charmas av honom direkt. Vilken tur du har senap som har en sån sambo!
Inte vet dom att jag städar upp och snyggar till kring honom hela tiden. Ljuger och kommer med (bort)förklaringar och skyller ifrån. I somras fick jag trixa och knöla för att hålla min kusin och hennes familj ifrån honom då han bestämt sig för att min kusin var en bitch och hennes man en toffel. Eftersom mannen tackade nej till en andra krogrunda med förklaringen att "vi är ju på familjesemester vet du".
 
Nej att det inte hör ihop vet jag egentligen. Jag snurrar säkert till det mitt i all förvirring och oro.
Han är så härlig utåt och alla charmas av honom direkt. Vilken tur du har senap som har en sån sambo!
Inte vet dom att jag städar upp och snyggar till kring honom hela tiden. Ljuger och kommer med (bort)förklaringar och skyller ifrån. I somras fick jag trixa och knöla för att hålla min kusin och hennes familj ifrån honom då han bestämt sig för att min kusin var en bitch och hennes man en toffel. Eftersom mannen tackade nej till en andra krogrunda med förklaringen att "vi är ju på familjesemester vet du".

Jag ville mest släppa på ditt dåliga samvete. Jag vet hur många som har förbannat sig själva för att de skrev på om gemensam vårdnad när de går isär just med tanke på boendet.

Sådana människor är ofta sådana. De vet exakt hur de ska vara och bete sig för att få människor dit de vill :( Ibland kan de dock inte hålla skenet uppe när det väl gäller.
 
Har du ett nätverk att ta hjälp av? Du skriver om få vänner men har du föräldrar, syskon, släkt som kan stötta dig genom det här?
Min mamma är guld värd och ett fantastiskt stöd tillsammans med sin särbo. Och så en nära vän som bor utomlands och är den enda jag vågat säga precis hur det är till. Inga syskon. Dålig kontakt med släkten.
Övriga vänner har slutat höra av sig för flera år sedan...
 
Min mamma är guld värd och ett fantastiskt stöd tillsammans med sin särbo. Och så en nära vän som bor utomlands och är den enda jag vågat säga precis hur det är till. Inga syskon. Dålig kontakt med släkten.
Övriga vänner har slutat höra av sig för flera år sedan...
Ok, mamman och särbon. De vet alltså hur du har det?
 
Jag ville mest släppa på ditt dåliga samvete. Jag vet hur många som har förbannat sig själva för att de skrev på om gemensam vårdnad när de går isär just med tanke på boendet.

Sådana människor är ofta sådana. De vet exakt hur de ska vara och bete sig för att få människor dit de vill :( Ibland kan de dock inte hålla skenet uppe när det väl gäller.
Du verkar insatt i det juridiska? Vad kan han hitta på med barnet utan min vetskap? Medicinska ingrepp? Flytt anmäla? Utlandsresor?
Hålla sken uppe är han mycket mycket bra på. Kan gråta på beställning vid behov.
 
Ok, mamman och särbon. De vet alltså hur du har det?
Till viss del. Min mamma har inte varit riktigt kry den senaste tiden och är den självuppoffrande typen som alltid fixar allt åt alla. Så jag har inte velat oroa henne och lägga sten på börda för henne. Men det har börjat sippra fram nu. Tre tillfällen har jag pratat om det men inte riktigt allt. Inte de riktigt hemska sakerna.
 
Du verkar insatt i det juridiska? Vad kan han hitta på med barnet utan min vetskap? Medicinska ingrepp? Flytt anmäla? Utlandsresor?
Hålla sken uppe är han mycket mycket bra på. Kan gråta på beställning vid behov.

Nej det kan jag inte säga att jag är. Det jag vet är att båda vårdnadshavarna måste skriva på för att barnet ska få förskoleplats. Samma sak gäller vid flytt. För att få pass måste också båda skriva på men sedan är det fritt fram att resa för båda ensamma med barnet om det inte har ändrats nyligen, det är jag osäker på. Vid medicinska ingrepp ska båda vårdnadshavarna kontaktas men jag har aldrig varit med om att det har gjorts.

Jag tänker mer att om han inte ens kan hålla hemmet i ordning och inte sätter barnets bästa före sitt eget så lär det märkas när han blir ensam och du inte finns där och slätar över och fixar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp