Nu ska vi reda ut detta...

Disen

Trådstartare
Eftersom det med lite jämna mellanrum dyker upp funderingar kring en (eller för all del) flera raser som man kanske inte vet så mycket om, och som kan vara lite knepigt att ta reda på ibland, så tänkte jag starta en tråd där vi kan reda ut vissa saker med blandad expertis och erfarenhet.

Jag tänkte börja med Schäfern...

Jag var spårläggare till elittävlingen i bruks förar helgen och där var några olika typer med. Det var en tik som säkert inte vägde mer än 20kg. Det var en hane på minst 45kg (svart). Det var gråa. Det var den klassiska färgen.


Hur är det med långhåren?... I rasstandarden så står det att långhårspäls är diskvalificerande fel.
Men de får ju ändå tävla, och vad jag vet, plocka cert i brukset. Eller? Avlas det på dessa sen?

Varför är de flesta bruksschäfrar gråa? Är det något speciellt med färganlaget?

Hur bedömer man schäfern på en exteriörbedömning i MT:t? Går man efter standarden eller har man "ett eget" sätt att se på det?

Och så något som jag är djupt förbryllad av...

Jag har läst igenom hela rasstandarden och finner det mycket märkligt att räkschäfern premieras på utställning då den verkligen INTE stämmer med standarden! Det står ingenting om någon 90graders vinkel på hasen, ingen om någon extremt sluttande rygg (det står: rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar lätt utan synligt avbrott).

Hur i hela fungerar det på domarutbildningarna?? De läser väl rasstandarden OCH bedömer hundar under sin utbildning? Kan de då inte fatta att räkschäfern är fel?

Dessutom står det:
Allvarliga fel:
- Alla felaktiga rastecken som kan minska bruksegenskaperna.
- Starkt begränsad totalstyrka.

Nota bene:
- Hund får ej prisbelönas om den har [...] anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet.
(Källa: http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI166.pdf)

Kanske skulle skicka detta till SKK...

Fortsättning följer... :)
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

är det meningen att man får berätta om vilken ras som helst eller? :)
jag har träffat många hundar men den jag har "erfarenhet" av är finsk stövare då min familj haft sånna. :)
och dom är totally awesome om jag säger som så :D
jättfina hundar med underbar personlighet och väluppfostrade och keliga och glada osv :D
dock har dom en hel del jaktinstinkt så det bästa är ju om man jagar med dom.
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

sen är det ju olika från hund till hund men mina hundar var iaf så :)
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Ska försöka förklara så gott jag kan

Långhår är diskvalificerande fel på utställning men man kan tävla bruks som men vilken schäfer som hällst. Man kan göra MT och få godkänt men man kan inte få titeln korad eftersom det krävs godkänt på exteriörbedömning. Man följer samma rasstandard som alltid vid exteriörbedömningen. Av alla de kennlar jag känner ,både inom exteriör- och bruksavel vet jag ingen som använt långhår i sin avel.

Klart alla domare är utbildade och kan rasstandarden;)


Du fattar inte hur "räkschäfrar" kan premieras på utställning och jag kan inte fatta hur jag kan få så olika komentarer på min hund. Jag har en utställningsschäfer och jag har fått komentaren att "det var roligt att se en så sund och fin utställningsschäfer" många, många gånger av olika människor när jag tränar bruks och "vilket jävla missfoster" när han ställs ut. Jag försvarar inte att endel schäfrar ser ut som de gör men jag tycker även att det är tråkigt att det är "inne" att hacka på schäfern som ras.
Kan tillägga att min hund har gått mkt bra på utställning med klassvinster, ck och cacib och är även en mycket duktig brukshund.
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

är det meningen att man får berätta om vilken ras som helst eller? :)

Tanken med tråden är att man ska skriva ut om man har någon fråga om någon ras, vilken som helst. Så kanske det kommer en vänlig själ och svarar på frågan. Jag tänkte att det kunde vara intressant att ha en lite blandad tråd då det kan vara väldigt "allmänbildande" :)
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Tack för svar!

Då blir man ju genast nyfiken på hur din schäfer ser ut :). Kan vi inte få en bild?

Jag har själv inte fått uppfattningen av att det ska vara mer inne att hacka på en osund schäfer än en osund fransk bulldogg. När jag ser en schäfer av brukstyp med sunda vinklar och vacker stark rygg så blir jag mycket glad och faktiskt också imponerad. En sund schäfer är en väldigt vacker hund!

När jag ser en sådan schäfer (+ läser rasstandarden) så kan jag inte för mitt liv förstå varför den sk räkschäfern kan premieras. Vissa kan ju inte så utan viss hjälp från sin handler :(
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Fast just schäfer brukar ju tas upp som exempel på sönderavlade raser på diverse hundfora.
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Jag har en fråga:

Hur ser egentligen hälsostatus ut för Australian Cattle Dog? Har försökt reda ut det med ägare till rasen, men får bara svar som:

-Det är inte så farligt med tandförluster, utställningsdomarna bryr sig inte så mkt.

-Varför vissa blir döva? -Ingen Aning..

I övrigt?

Vad kontrollerar vissa uppfödare när dom skriver "Öron UA"?

Någon som är insatt i rasen?
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Jo, så längt har jag också kommit;) PRA är väl som alla andra raser antar jag, och man gentestar..

Men jag skulle gärna vilja veta om man har någon aning om vad som orsakar dövheten hos dem. Om det är kopplat till pälsfärg eller annat? Sedan kollar vissa uppfödare "öron" som en separat grej skilld från BEAR-testet..vad kollar dom då? :confused:
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Tyvärr så har jag ingen bild på min hund på datorn annars hade ni gärna fått se.

Jag tycker att schäfern förekommer mycket oftare än andra raser när man pratar om sönderavel och jag kan inte förstå att man kan jämför schäfern med hundar som inte kan andas, valpa normalt, para normalt och svimmar av värmeslag så fort det blir lite varmt ute. Försvarar fortfarande inte alla schäfrar och jag tycker att vi ska fortsätta kämpa för sundare och friskare schäfrar men förstår fortfarande inte varför schäfern alltid ska vara ett skräckexempel.

Har du varit på någon schäferutställning? hur ofta har du sett hundar som inte kan stå/gå? Jag har varit på väldigt, väldigt många och jag har då aldrig sett det. Har sett ett fåtal små valpar med lösa hasleder men dessa har domaren valt att inte premieras och ställt dom långt bak (vi har öppen kritik på schäferspecialer så dommaren berättar öppet för alla sin kritik och varför han placerat hundarna på ett visst sätt, mycket intressant).
Handlern ställer upp hunden och håller ibland i den men det har ingen med att göra att den inte kan stå själv utan det är för att den ska stå stilla så domaren kan se den ordentligt, om det var det du menade.
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Fast just schäfer brukar ju tas upp som exempel på sönderavlade raser på diverse hundfora.

Och jag har inte märkt av detta, inte värre än någon annan ras som skulle vara mindre frisk. Men om det nu är så (och jag tvivlar inte på att det du säger stämmer) så kanske det beror på att det mest är schäfrar man ser? Eller för att Schäfern i sin mest perfekt avlade form är en riktigt vacker hund och en mycket bra sådan också, så det blir en märkbart större skillnad än på övriga även om det också självklart märks?
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Och jag slänger in en mer allmän fråga:
Är vita hundar mer benägna att bli blinda och döva? Boxer t ex?
Är det värre när hunden har osa hud?
 
Sv: Nu ska vi reda ut detta...

Och jag slänger in en mer allmän fråga:
Är vita hundar mer benägna att bli blinda och döva? Boxer t ex?
Är det värre när hunden har osa hud?

Här är en bra sammanfatting av bla merlegenens inverkan på dövhet mm.

http://www.skk.se/pdf/SLU/S262_A_Eriksson.pdf


Finns mer om man orkar googla lite. Vet även att vita tecken i ansiktet/runt öronen kan ge dövhet. Däremot "helvita" hundar, alltså där hela hunden är vit, inte ett resultat av en stor vi fläck (förstår du hur jag menar?) brukar inte få problem med hörseln (Enligt min erfarenhet). Min ras, jappen, t ex är ju alltid helvit, med rosa hud (pigmenterad nos, ögonkanter, läppar) har inga problem med ärftlig dövhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp