Bukefalos 28 år!

Ny boxfyllnad..

J

Josefemma

..OK, då har dagen kommit.. I morse när jag kom ut i stallet hade den gamla plyfafyllningen gjort sitt.. Den har sakta fräts upp underifrån (har ingen aning om hur gammal den är) och nu hängde fronten löst... Inte så snyggt och framförallt inte så bra för prinsen som bor i boxen...

Jag har inte råd att köpa ny inredning och dessutom misstänker jag att det är mått som inte finns som standard.. Lösningen blir att måla om gallren (till sommaren) - men akut nu, måste jag ju byta ut själva fyllningen...

Är det någon som vet varför man inte skulle kunna välja tryckimpregnerat virke? Det är snyggt och tåligt och det är ju inte så giftigt längre, efter alla regler som finns kring det numera..??:angel:
 
Sv: Ny boxfyllnad..

Jag förstod inte rikigt vad som var sönder, boxfronten?

Men tryckt virke är inte farligt så länge hästen inte äter av det, vad man vet för tillfället iaf. Det är kreosot-behandlat och innehåller då massa tråkiga grejer, bland annat tungmetaller.
Jag har tryckt virke i hagstolparna som hästarna gärna tuggar på (odjur:mad: ), än har ingen häst dött av det.

Däremot är det onödigt dyrt om du ska ha det inomhus. Köp vanlig spårad panel och sätt ihop, väldigt enkelt. Sen oljar, målar eller tjärar du det.

Sen är ju hemligheten att inte ha virket i kontakt med golvet, i mitt stall har vi en betongsockel som är ca 30 cm hög som gör att träet aldrig behöver ha kontakt med underlaget i boxen.
 
Sv: Ny boxfyllnad..

Tack! Jo, jag vet ju att det är billigare med vanligt virke - men jag känner mig själv också.. lat djäkel...
Jag bytte fyllningen i en boxdörr för några år sedan och skulle ytbehandla den "sen" - men "sen" har visst inte inträffat ännu... :o
Så därför tänkte jag AH!! Tryckt virke blir ju bra...
Det är dyrare än vanligt virke - men billigare än plyfaskivor (och snyggare).
Det är liksom fyllningen i boxväggar och boxdörrar som gett sig..
 
Sv: Ny boxfyllnad..

Titta på om det kanske inte är det billigaste att köpa t ex returplastplanka och fylla med. De är ju definitivt inte känsliga för fukt, och kommer i den färg du önskar. Underhållsfritt så det förslår!
 
Sv: Ny boxfyllnad..

jag förstår inte vad du menar. vadå boxfyllnad? för mig är boxfyllnad antingen spån, torv eller halm.
pratar vi väggar?? box väggar?
 
Sv: Ny boxfyllnad..

aaaa ok..

alltså typ att man fyller ut i det fasade järnet gallret är fastsvettsat i?
 
Sv: Ny boxfyllnad..

Många inredningar har hela ramar av metall runt vara väggsektion. Det är den ramen man fyller med boxfyllnad som träplank, plyfaskivor eller plastplank. Eventuella galler till boxen sitter då också fast i dessa ramarna, så ja man fyller då även det fasade järnet gallret sitter fast i.
 
Sv: Ny boxfyllnad..

exakt, det brukar ju vara metallramer under gallret, som fylls med plank.

jag har vanligt plank i mina, har jaba boxen. såna som är fasade och sitter fast i varann. väldigt smarta för dom går att ta ifrån varann om man skulle behöva det utan att gå sönder, och inga spik eller skruvar används dvs inget för hästen att skära sig på. du kan säkert köpa från en vanlig trälasthandel och kapa till lagom längd.

är du lat så finns det plastplank. kolla olika boxtillverkares hemsidor!
 
Sv: Ny boxfyllnad..

Men tryckt virke är inte farligt så länge hästen inte äter av det, vad man vet för tillfället iaf. Det är kreosot-behandlat och innehåller då massa tråkiga grejer, bland annat tungmetaller.
Jag har tryckt virke i hagstolparna som hästarna gärna tuggar på (odjur:mad: ), än har ingen häst dött av det.

Kreosot hittar man i exempelvis äldre telefonstolpar, de är mörkbruna och har oftast en liten plåthatt högst upp.

Det tryckta virke man köper idag är grönfärgat och behandlat med arseniksalt, just för att det inte ska vara lika giftigt som kreosot. Huruvida det är okej att äta det vet jag dock ingenting om.
 
Sv: Ny boxfyllnad..

Tack för alla svar!
Ville bara berätta att jag gjorde slag i saken och köpte tryckt virke i standardmått..
Nu har jag bara bytt i en box ännu men det blev faktiskt snyggt..:laugh:
Och jag räknade snabbt ut att (jag har ett litet stall) det kommer att kosta 1300 i virke att byta ut all boxutfyllnad (och ja det är materialet i ramarna i boxväggar och dörrar jag menar..).
Och så lite färg på galler och ramar, så kommer det att bli jättefräscht för en hyfsad peng (jämfört med om man skulle köpa ny boxinredning).
Fördelen med tryckt trä, är ju att man inte behöver betsa det - så det blir väldigt ljust..
Så nästa helg sätter jag igång och byter mellanväggar och övriga dörrar med..
Eller jag och jag... jag måste ju såklart killa sambon lite under hakan så han hjälper mig..:banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp