Ny häst-inte glad

B

bumblebee108

Ibörjan på nästa vecka ska min förhoppningsvis nya häst besiktigas och jag känner ingenting. Går den igenom är det väl roligt, och gör han det inte så är det inte hela världen.

Jag tror att anledningen till att jag känner som jag gör är för att tiden tillsammans min gamla häst tar slut om den nya kommer. Jag har haft min nuvarande häst i 13 år och han är det käraste jag har. Dock så har han blivit 21 år nu och ska inte tävla FT och hoppning på "högre" nivå längre eftersom hans kropp inte pallar det mer. Han ska få bli pensionär och dit han ska flytta är verkligen världens bästa ställe. Det ligger tyvärr en bra bit bort från mig och jag kommer inte ha möjlighet att hälsa på honom så ofta, men endå ibland. Hon som ska ta hästen är hästens förra ägare och hon och jag har en nära och bra relation.

Den nya hästen passar mig jättebra och jag gillar honom och vi kommer få det mycket roligt tillsammans om han går igenom besiktningen.

Jag kan bara ha en häst pga ekonomiska skäl och jag vill tävla och träna! Inte på jättehög nivå men på en högre nivå än vad min gamla häst klarar.

Det är förmodligen mitt dåliga samvete som spelar mig ett spratt. Det känns som om jag sviker gammelhästen bara för att han inte räcker till, till det jag vill. Han är min största kärlek i livet och förmodligen kommer jag aldrig hitta någon häst igen som kommer att betyda lika mycket igen. Men, jag har bestämt mig. Jag vill inte ha en häst som bara kan gå ute i skogen och luffsa och ibland kanske gå något dressyrpass på banan.

Men det gör ont. Så mycket glädje han har givit mig, och så många tårar han har fått torka. Att inte ha honom nära varje dag kommer göra så ont, även om jag vet att han kommer ha det jättebra i sitt nygamla hem...

Äsch, jag behövde förmodligen bara skriva av mig lite.
:)
 
Sv: Ny häst-inte glad

Förstår din känsla, men hästen kommer inte känna sig sviken. Du ser till att han får ett bra hem och även om du inte kommer träffa honom så ofta så vet du ju att han kommer till ett hem som tar väl hand om honom och kan ge honom lika mycket kärlek som du.

Se fram emot att ge din nya häst och dig själv ett underbart liv tillsammans med vetskapen att du faktiskt ger din gamla häst ett jättebra liv, det är inte alla som har den möjligheten. :)
 
Sv: Ny häst-inte glad

Sitter i samma sits dock sitter jag där att jag redan har två hästar och måste "välja" en av dom för jag har inte råd att ha två kvar.. Hjärnan säger unghästen men å mitt hjärta säger gammel gubben men där väljer jag då bort ridningen då hans kropp börjat strula en hel del med massa små skavanker.. Det är inte alls någon kul känlsa.
 
Sv: Ny häst-inte glad

Jag förstår precis hur du känner det, men hästar känner inte svek. Livet är fullt av svåra val. Vad vill en häst ha? Mat, vatten, hästkompisar, utevistelse och skydd mot väder och vind. Vem som ger dem mat och vatten tror jag inte att de bryr sig om.
Så den som har det svårt är du. Jag tror säkert att du finner glädje i din nya häst och att den gamle lever ett behagligt pensionärsliv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: MiniLi
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp