Bukefalos 28 år!

Ny häst och bakdelsvändningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller ny och ny, hon har stått på ridskolan ett tag men jag har bara suttit på henne en gång tidigare. Då på en sits-kurs och det gick sådär måste jag säga.

Otroligt känslig häst både för sitsen och i munnen, inte direkt som de hästar jag brukar sitta på. Men min instruktör tyckte efter lektionen att vi nog passade rätt bra ihop ändå. Måste bara hitta lite fler och lite rättare knappar :rofl:

Lektionen bestod av rida bakdelsvändningar självständigt på medelinjen.
Loona är som sagt väldigt viktkänslig och vände med ett lätt ledande tygeltag och vikten. Problemet var att få henne att inte springa iväg efter vändningen, tog några försök men sen gick det kanska ok.

Galoppen var jag lite orolig för, förra gången jag red henne fick vi inte galopp för fem öre.
Ok, den var inte klockren och vi fick lite avbrott men annars gick det väldigt bra så jag är nöjd.

Bästa med hela lektionen var den sista halten sist i lektionen. Jag kände när vi travade av på volten att hon började mjukna och ge efter och när M sa "gör halt" gjorde vi en halt som var som tagen ur ridhandboken. Perfekt uppställd och i korrekt form :love:.

Jag tror det här blir nog rätt bra nu när jag var tvungen släppa Petter.

Någon jag inte vill släppa är min lilla lånade trasselsudd :cry: men ikväll kommer husse och hämtar honom och på söndag kommer matte hem också. Det kommer bli tomt.
Att man kan vänja sig så fort vid att ha en svans hängande efter sig :D
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 147
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
637
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 435
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp