Bukefalos 28 år!

Ny katt snart!!

J

java

Fick ett amil från min katts uppfödare idag - de har fått nya kattungar!! :rofl:Jag har bara en liten katt som snart är 5 månader, och jag har nu insett att två mår bättre än en. De har ju sällskap av varann när jag är på jobbet.
Uppfödaren har både hanar och honor som jag får välja på. MIn katt är en hane (Kommer att kastreras). Har hört nånstans att två katter av motsatt kön kan bråka väldigt mycket. Gäller det även kastrater? Kan jag skaffa en hona, eller är det säkrast att skaffa en hane till?
Kan det bli problem att få den "gamla" katten att acceptera den nya? Ska man göra det på något speciellt sätt?
:banana:
 
jag har en ettårig okastrerad hane som just har fått en liten kattkompis att leka med, och det har gått hur bra som helst.
jag tror att det är otroligt individuellt, men att det nog, som du själv sa, är vanligare med rivalitet mellan två hanar än mellan hane och hona.
kastrerade hanar som kastreras i tidig ålder kan nog bli mindre "aggressiva" mot andra katter än de som fått gå okastrerade en längre tid.
men det är ju bara mina egna erfarenheter.. jag är inte expert eller nåt sånt :)
oftast uppstår problemen när den andra katten vuxit upp till könsmogen ålder. har jag hört.
usch, nu kommer nån och rättar mej snart :))
 
Tror inte att det spelar någon som helst roll vilket kön du väljer, Det enda som brukar kunna bli problem är ju att hålla två fertila hanar tillsammans. Kastrater brukar kunna komma överens med de flesta, speciellt om de introduceras som kattungar, och om den äldre katten inte är så gammal.
 
har en av varje hemma och visst slåss dem (syskonkärlek) därefter hittar man dem i en hög i sängen där de slickar varandra och sedan busar dem med varandra så att mattorna flyger här hemma
Han är kastrerad vid 6 månader och hon vid 9 månader
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 282
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi har planer på att utöka familjen med ytterligare en katt (unge), i dagsläget har vi en kastrerad hona på dryga året. Jag funderar...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Brynja
·
Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
1 971
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 855
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp