nya katt raser

I

Icebabe_1

läste i ett vecko blad om 6 nya raser.två av dom blev jag total kär i.tyvärr har jag ingen kort eller länk,men karnsje någon kan hitta dom på nätet?jag skriver lite om dom her.


SOKOKE katt:en medelstor katt som är veldig smal och har inge underhull alls.det är en aktiv katt som blev FIFe-godkänd i 1992.hur får man tag i en sån katt?det finns bara en uppfödare i hela sverige står det her i vecko bladet,om nån vill ha namn å nummer kan man pm mig.den kostar 9 000:-
det är en inne katt bara och kommer från afrika och har derför inge anlag till tjock päls.
( på bilden her lovar jag att den är as läcker.ansiktet ser ut som ett lejon)

SIBIRIAN katt:semilånghårig katt,godkänd av sverak.påminner om norsk skogskatt och mail coon.alla färger är godkända utom lila.det finns under 200 i sverige.kattunge kostar 8 000:-och du hittar den på hemsidan www.sibirisk-katt.nu

EGYPTISK MAU katt:korthårig katt godkänd av sverak,3 färger godkända-silver-brons och smoke.alltig prickig.svart päls över och kritvit under om du vänder pälsen.du får tag i den i england lättast.den kostar 8 000 till 15 000:-

SINGAPURAN katten:godkänd av sverak.den her är mycke svår att få tag i och kostar 12 000:-dette är en katt som är stendig behov av närhet.

PIXI BOB katten är som ett lodjur men i katt storlek.
den binder sig starkt till en familj och är behov av närhet och sälskap.,finns i kort och långhårig och är veldig tyst av sig.den kan ha från 4 tår till 7 tår på en tass.det är en bra innekatt.denne ras är inte godkänd av sverak.

BURMILLAN:medelstor katt korthårig som kommer från england,vi kan hitta den også i danmnark nu idag.,den blev till i en oplanerat kärleks affär mellan chinchilla perser och en burma.den ser ut som en silvrig burma,den har underhull,men slank endå.den är godkänd av sverak.

hoppas ni tycker dom her låter trevliga,jag själv blev hel kär i EGYPTISK MAU och SOKOKE kattene.
 
läste i ett vecko blad om 6 nya raser.två av dom blev jag total kär i.tyvärr har jag ingen kort eller länk,men karnsje någon kan hitta dom på nätet?jag skriver lite om dom her.


SOKOKE katt:en medelstor katt som är veldig smal och har inge underhull alls.det är en aktiv katt som blev FIFe-godkänd i 1992.hur får man tag i en sån katt?det finns bara en uppfödare i hela sverige står det her i vecko bladet,om nån vill ha namn å nummer kan man pm mig.den kostar 9 000:-
det är en inne katt bara och kommer från afrika och har derför inge anlag till tjock päls.
( på bilden her lovar jag att den är as läcker.ansiktet ser ut som ett lejon)

SIBIRIAN katt:semilånghårig katt,godkänd av sverak.påminner om norsk skogskatt och mail coon.alla färger är godkända utom lila.det finns under 200 i sverige.kattunge kostar 8 000:-och du hittar den på hemsidan www.sibiriskkatt.nu

EGYPTISK MAU katt:korthårig katt godkänd av sverak,3 färger godkända-silver-brons och smoke.alltig prickig.svart päls över och kritvit under om du vänder pälsen.du får tag i den i england lättast.den kostar 8 000 till 15 000:-

SINGAPURAN katten:godkänd av sverak.den her är mycke svår att få tag i och kostar 12 000:-dette är en katt som är stendig behov av närhet.

PIXI BOB katten är som ett lodjur men i katt storlek.
den binder sig starkt till en familj och är behov av närhet och sälskap.,finns i kort och långhårig och är veldig tyst av sig.den kan ha från 4 tår till 7 tår på en tass.det är en bra innekatt.denne ras är inte godkänd av sverak.

BURMILLAN:medelstor katt korthårig som kommer från england,vi kan hitta den også i danmnark nu idag.,den blev till i en oplanerat kärleks affär mellan chinchilla perser och en burma.den ser ut som en silvrig burma,den har underhull,men slank endå.den är godkänd av sverak.

hoppas ni tycker dom her låter trevliga,jag själv blev hel kär i EGYPTISK MAU och SOKOKE kattene.
 
Innan jag började seriöst med abyssar så var jag i kontakt med en uppfödare i england som har egyptisk mau...ungen var bokad åt mig ...då jag ville börja med en hona...tyvärr så var det bara en hona i kullen som kom o den hade knick.... :(

Ja...så gick det till...... :crazy:

Hur är det med sokoken?...såg ju 6-7 st på Ekerö,för ett tag sedan.....skitfina var de!...
fast jag tycker att det kommer mer o mer fläckigt ,spottat....det börjar bli lite tjatigt att var o varannan katt ska se ut som en vilding.
 
Ursäkta en dum fråga från en ovetande..... men vad är knick???? :confused:

Är inte så kunnig på det här området..
 
Knick på svansen alltså. En missbildning på någon av svansknotorna. Man bör inte avla på katter med svansknick, eftersom det är ärftligt.
 
Jaha!!! Ok, som på Icebabe_1´s nya kisse då. Eller om hennes har varit bruten, den ser ut som en blixt i alla fall. Men henne ska det ju inte avlas på, hon ska ju kastreras, så det spelar ju ingen roll där. Det är bara charmigt.

Min ena katt har oxå en liten sån, yttersta kotan på svansen står i 90 grader. Han blev trampad av en häst när han var liten bebis...sägs det. Det syns inte, men man känner det om man drar över svansen. Honom kan man inte heller avla på.... :o Han har tom påse... :D
 
Ja, svansknick kan orsakas av skador också, men oftast ä det ävldigt svårt att avgöra om det är medfött eller pga skada, eftersom även medfödda knickar kan uppstå medan katten växer.
Det är ju inget so mpåverkar katten negativt, men om man avlar på det så kan de så småningom ge allvarligare skador på ryggraden.

Jag har också en katt med knick, hon har 4-5 st på svansen(!). Hade den inte varit långhårig hade den verkligen sett ut som en blixt! Nu ser den mest ut som en otsbåge! :D
Men hennes knick är garanterat medfödd, och hon är förstås kastrerad!
 
jo,så är det med min kisse også,men hon som sålde henne sa att svansen är bruten vid födsel.men man vet ju inte,vi har kollat å kändt på den och vi tycker det verkar som den är bruten i en dörr.men som sagt vet inte vi.

jag måste säga när jag sitter her igjen å kollar bilden på sokoke katten......den har bra snygga ögon och ansikt.
 
Funderar lite... Bara PixieBob och Singapuran är väl nya?

I Yogas stamtavla från 2000, finns Sibirisk katt, Burmilla, Egyptian Mau och Sokoke med.

Jag vet iaf en uppfödare till Burmilla och jag har också träffat en 4-månaders bebis, S*Teddybjörnens Elliot (tror det var Elliot). Underbart vacker katt med knallgröna ögon och genomtrevligt humör. Dock kunde han inte jama, utan bräkte mer, vilket kanske inte är typiskt Burmillan som ras ?
 
jag har faktisk ingen aning,jag satt å läste her i journalen bara.det står att alla är nya,pixi bob är lik en hund står det her i tidningen.och ganksa tyst låten,längden på den är 12,5,pälsen är tickat,vad dom nu menar med det.
även prickar.men den är inte godkänd som ras av sverak ennu
 
Aha, då är jag med. Det måste ha varit ett gammalt blad du läste.
Läste lite om P.B. och den verkar peppar peppar gå att renavla, dvs svansen är ingen defekt utan en mutation. Manx är ju en defekt och där får man absolut inte para 2 utan svans.

Alltid kul med annorlunda raser. Själv är jag otroligt sugen på en Scottish Fold, men bara för att den är så söt inte för att avla på.
 
Själv behöver jag inte suckta efter en ny ovanlig ras. Jag har redan en SCOTTE hona som förra somaren fick två pojkar. Som det till min och ägarnas stora glädje vinner, inte bara på utställningar utan även bland vänner och bekantas hjärtan.
För dom som inte vet så finns det inte ännu mer än drygt 30 katter i landet.
Och dom fins i 4(!) olika varianter. Korthåriga och långhåriga. Med vikta öron eller med raka(nästan vanliga) öron.
En katt för varje smak, alltså...
 
Hahahhaha....när jag rensade öronen på Marrakech häromdagen så vek jag bak öronen....han såg ut som en scotte fast med tickad päls.... :love:.....nästan iaf :D

Iaf så tänkte jag på dig då! :)
 
Vad tar ni för kattungar av dessa? Är mest ute efter en korthårig Fold, men även långhårig kan gå. Hona i båda fallen (man vet ju aldrig)
Ställer ni dom på IDP's eller vad dom nu heter nu. Blandar ni in Britter här i Sverige också, eller har ni Straightar så det räcker?
 
aha,jo men det kan stämma att det var ett gammelt blad jag läste,men kortene i den var ju stört sköna.
jag kunde tänkt mig en av dom bara för att dom är söta,men dom är nog lite för dyra,pluss att jag har mina två små skitungar her som jag sött kallar dom.( dom heter blacky och missy )
 
Men det är väl så att raserna är gammla men blev nyligen godkända i SVERAK.

Så är det med Egyptisk Mau iaf.....den har ju funnits o varit godkänd som ras men inte av sverak....fram tills nu! :D
 
Med tanke på att det inte fötts så många korthåriga Foldar ännu, 3 tror jag, och bara en(!) långhårig, så har vi bara ännu så länge använt oss av dom priser som Scottarna säljs för i europa. Fold horthårig: ca 8000:-, Fold långhårig: ca 9000:-. Straightarna finns det fler av och dom har sålts för ca 2 500:- för korthåren och ca 4000:- för långhåren. Det finns inte så många långhåriga Straightar heller. Min hona är sveriges förstfödda och dessutom långhårig. Trots att hon är en Straight så är hon Int Ch.
Alla svenska Scottar finns representerade på min kompis Maritas hemsida på passagen. Kommer inte ihåg vilken av hennes hemsidor det är, men dom heter:
http://hem.passagen.se/maritascats
http://hem.passagen.se/celinecats

Titta och njut...

Och jodå, vi blandar in britter, eftersom vi vill bredda avelsbasen.
Tyvärr har jag med en Straight hona just nu bara 2 hanar att välja på...
Och den ena har jag redan använt...
Och planerna är att behålla en Fold så småningom.
Men till att börja med så är det bästa för rasen att vi säljer alla sorter till så många olika människor som möjligt.
För att bara sitta och behålla kattungar för ju ingen ras framåt precis.

Vi har registrerat dom flesta kullarna i Sverak, men vi ställer ut dom i IDP.
Där kan vi ta certifikat och skaffa meriter.
Mina pojkar köptes av ett par som är IDPare.
Så nu finns rasen i både Sverak och IDP.
Det är faktiskt roligare när kattungeköpare ringer och jublar över deras katters meriter, än när man vinner med sina egna katter.
Målet är ju ändock att föra raserna framåt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp