Bukefalos 28 år!

Nya körkortsregler

S

Sickan

Fr o m 19/1 2013 får vi nya körkortsregler för att dra personbil och släp på B-behörighet.

B-behörighet = totalvikten på bil + släp får ej överstiga 3,5 ton. Däremot kan släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt.

Utökad B-behörighet = efter körprov får man dra bil + släp med en maximal sammalagd totalvikt på 4,25 ton.

BE-behörighet = som tidigare

Dock måste man kontollera bilens drag kapacitet så att man inte överstiger den.
 
Sv: Nya körkortsregler

Om man hade körkort innan 1996 så gällde andra regler ? Var det då man fick köra en totalvikt upp till 4250 kg utan att köra upp ?

Eller vad hade körkot innan 19 96 med körkortet att göra ?


Mia
 
Sv: Nya körkortsregler

Eftersom man ändå ska sätta sig i skolbänken är det ju lika bra att göra som tidigare. D v s ta BE-kort.

(som i o f s begränsas till max totalvikt 3500 kg på släpet, men det är fortfarande mest prisvärda alternativet)
 
Sv: Nya körkortsregler

Fast jag tolkar det som att man inte behöver skriva teoriprov för att "få" utökad B?
Isf tänker jag mig att det, åtminstone i mitt fall (släpet jag vill ha = ca 70kg för mycket för att jag ska få dra det med min nuvarande bil. Förvisso nedtypat ca 100kg.), skulle löna sig att "skaffa" utökad B-behörighet. Förutsatt att jag är säker nog i manövreringen av ekipaget, när det är dags att köra upp.

Det kan iofs bero på hur långsiktigt man tänker.
 
Sv: Nya körkortsregler

Eftersom man ändå ska sätta sig i skolbänken är det ju lika bra att göra som tidigare. D v s ta BE-kort.

(som i o f s begränsas till max totalvikt 3500 kg på släpet, men det är fortfarande mest prisvärda alternativet)

Särskilt om man klämmer det före Januari 2013, då är man undantagen gränsen av 3500 kg totalvikt om jag fattat det rätt. Det borde man klara om man kan köra släp. Jag tyckte teorin var en baggis. Repetition och sunt förnuft räckte långt.
 
Sv: Nya körkortsregler

Jag vet inte var 1996 kommer ifrån. Vad jag kan läsa så finns ingen sådan undantagsregel. Kod 96 betyder utökad B-behöringhet som man fått genom ett körprov. Det kommer att stå under "villkor" precis som t ex automatväxel och glasögon. Det är alltså ett villkor, inte en behörighet.
BE är en egen behörighet och markeras därmed som en bokstavskombination på körkortet så som A, C, CE o s v.
 
Sv: Nya körkortsregler

Nej, man kan fr o m januari 13 få utökad behörighet. Fram till dess gäller vanliga regler.

Om man vill ha BE är det mest för dem som kör två stora hästar eftersom med utökad behörighet inte komma att kunna lasta två stora hästar. Ska du det måste du över 4250 kg totalvikt. = BE
 
Sv: Nya körkortsregler

Om man hade körkort innan 1996 så gällde andra regler ? Var det då man fick köra en totalvikt upp till 4250 kg utan att köra upp ?

Eller vad hade körkot innan 19 96 med körkortet att göra ?


Mia

Det har inget med släp att göra, utan det är när det gäller tunga fordon. Jag kan inte reglerna exakt, men med körkort före 1996 så får du t ex köra husbil som egentligen räknas som tung.
 
Sv: Nya körkortsregler

Om man tar BE-behörighet idag får man framföra personbil med släp oavsett totalvikt så länge inte bruttovikten överstiger bilens max tillåtna släpvagnsvikt. Teoretiskt kan jag hänga på en 5-tons kärra bakom en Mini-Cooper så länge bruttovikten inte överstiger 750 kg (eller vad en sådan bil nu får dra). Efter Januari 2013 kommer detta ändras och släpvagns maximala totalvikt vid BE-behörighet begränsas till 3500 kg.

Men...
Man förlorar inte en behörighet man redan har, det är därför min farmor hade MC-kort t.ex.. BE-behörigheter utfärdade före Januari 2013 behåller "rätten" att dra släpvagn oavsett totalvikt eftersom man inte förlorar en behörighet man en gång fått. Om ens körkort återkallas av någon anledning (fortkörning/rattfylla/annan förseelse) så försvinner även den gamla behörigheten och samma regler gäller som för nya körkort.

På B-körkort utfärdade före 1996 får man även köra så kallad Personbil klass II. Alltså personbilar med totalvikt över 3,5 ton (upp till 4,2 ton tror jag) utan krav på C-behörighet. Förutsättningen att ett tungt fordon klassas som Personbil klass II är att den har fasta bord, inget sammanhängande lastutrymme från golv till tak + en massa annat. Det är alltså husbilar/campingbilar som avses.

Jag som har B-kort utfärdat 1991 och BE utfärdat 2012 kan alltså ta en 4,2 tons bil och hänga på en jättetrailer och dra omkring med ett ekipage likt en mindre långtradare....helt sjukt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya körkortsregler

På B-körkort utfärdade före 1996 får man även köra så kallad Personbil klass II. Alltså personbilar med totalvikt över 3,5 ton (upp till 4,2 ton tror jag) utan krav på C-behörighet. Förutsättningen att ett tungt fordon klassas som Personbil klass II är att den har fasta bord, inget sammanhängande lastutrymme från golv till tak + en massa annat. Det är alltså husbilar/campingbilar som avses.
Personbil klass 2 har faktiskt ingen övre viktgräns alls, det finns gott om fullstora husbusskonverterade (och racebusskonverterade) före detta turistbussar som går som PB2 idag och körs av personer med B-kort.

Parallellt med denna radikala (och förvisso helt bisarra) lättnad i kraven, så har kraven ifråga om kompetensbevis för yrkesmässig trafik tillkommit (om än tidigare). Konsekvensen är att jag, med erfarenhet av tunga fordon sedan 20 år (och rätt behörigheter förstås) utan speciellt kompetensbevis inte får lov att köra ens en liten 5-tons lastbil mellan två städer i jobbet. Däremot får min 65-åriga mamma, som aldrig i sitt liv kört något större än en Skoda Superb, utan vidare krav kliva upp och köra en PB2-registrerad 14-meters turnébuss med totalvikt på kanske >30 ton... :grin:
 
Sv: Nya körkortsregler

Ok men gäller inte max 4,2 för körkort efter 1996? Eller har jag bara tagit det ur luften? Hur som haver så får jag alltså köra ett ekipage som i storlek och vikt påminner om en långtradare på min BE-behörighet? Det är ju helt galet.
 
Sv: Nya körkortsregler

Ok men gäller inte max 4,2 för körkort efter 1996? Eller har jag bara tagit det ur luften? Hur som haver så får jag alltså köra ett ekipage som i storlek och vikt påminner om en långtradare på min BE-behörighet? Det är ju helt galet.
Måste kolla vikt/körkortsår.

Men visst, här och här och här och här är några exempel på fordon som EU bestämt att man skall få köra på enbart B-kort...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 111
Senast: Bison
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 965
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 416
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: MrsPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp