Nya Kraft Groov

_Viva_

Trådstartare
Är det någon som använt sig av nya Groov? Den innehåller 125g smältbart protein per kg.
Består visst av bla potatisstärkelse om jag förstått det rätt. :confused:
 
Precis! :cool: Du får mer för pengarna med Hippo.. Jag betalar 125 kr för en säck.
 
Hittar inga återförsäljare här. :(

Om jag berättar lite om hästen i fråga så kanske någon kan ge mig något tips om vad jag ska göra.

Jag har en varmblodsvallack som jag fick hand om i höstas. Han var då i tävlingskondition och hade startat månaden innan (augusti)
Eftersom han skulle slaktas pga ägarens krämpor så kom han hit osedd. En mkt mager häst var det som klev ur transporten men pigg och full av energi.
Enligt förra ägarna så hade han "ätit 6-7 kg havre och hö" Hur mkt hö kunde de inte riktigt svara på. :crazy:

Nåväl, jag har aldrig haft någon häst med dåligt hull och har därmed aldrig behövt göda upp en häst. Fick tips här och där om lämpligt foder/foderstater och så var "projektet" igång.

Han har sedan dess haft fri tillgång på hö och äter väl ca 10-12 kg/dag. Problemet är att det är oanalycerat hö, jag köper hö av en foderförsäljare och det är olika partier som kommer. Höet ser bra ut, det är skulltorkat, grönt och med mkt blad. (Alla andra hästar är på gränsen till tjocka)

Första två månaderna fick han kraftfoder 5-6 gånger per dag. ( totalt 1kg korn, 2kg Groov, 1kg lucern samt betfor och olja. uppdelat i mindre portioner.)
Nu får han det uppdelat på två tillfällen.

Visst har han lagt på sig lite men han är fortfarande väldigt mager. Den enda skillnaden är egentligen att han har blivit otroligt bukig.

Han tuggar fodret ordentligt, men det ska ändå göras en tandkoll såfort tandläkaren har tid. Ska även köra en dos avmaskning till.

Hjälp!
 
Har för mig att jag läst att hästar som är magra över revbenen och saknar överlinje, men ändå är bukiga kan ha proteinbrist. Har du avmaskat hästen?
 
Låter ju som proteinbrist. Iofs ger du ju mycket proteintillskott men kvoten kanske inte blir tillräcklig hög ändå.

Att ge mycket hö är ju bra men är det inte tillräckligt bra får man aldrig kvoterna rätt.
Jag skulle försöka sänka höet lite, ge lucern istället och byta ut tex kornet mot nåt riktigt proteinrikt kraftfoder tex krafft protein.

Eller behålla höet om han gillar att ha det att tugga på och öka mängden mat.
 
Räkna med att det kommer ta lååång tid till att börja med. OCh det är inte alls ovanligt att magra hästar äär pigga och fulla av fel energi. Sedan tycker jag allt att du skall ta bort en del av fodret, det gynnar inte en mager häst att få en hel hög olika sorters foder som den skall spjälka. Det går åt för mkt. energi till det och räcker oftast inte till hullet. Ibland måste man helt enkelt minska och tänka på VAD man istället stoppar i hästen.

När du har oanalyserat hö som ser olika ut under hela vinterhalvåret så tycker jag att du skall hjälpa hästen genom att läggga till bryggerijäst, då har du både ett proteinfoder samt en hjälp för hästens mage i.o.m de olika höbytena.
Till det skulle jag lägga till krafft Breed, hög protein lite stärkelse, för den hästen är nog igenslaggad så det räcker efter sin förra foderstat, vilket kan hjälpa till att han inte går upp i vikt.

Så mitt förslag blir följande ur faktan.

8-9 kg hö
0.8- 1 kg Breed
0.2 kg bryggerijäst

Till att börja med taget på ett medelmåttigt hö är det sämre så täcker det ändå så han bör klara sig är det ett bättre hö så lär det visa sig åt andra hållet och du får korrigera varefter du ser att han ändrar sig.

MVH/
 
Ja det har jag, men jag ska göra det igen.
Jag vet inte vad förra ägaren har haft för rutiner.
 
Ja precis, mer proteiner. Frågan är med hjälp av vilket foder.

Har aldrig fodrat med krafft protein, hur skiljer det sig från soja tex?

Höet får han fortsätta äta så mycket han vill av, han är rätt matglad tack och lov. Kraftfoder går ner oavsett hur mkt hö han ätit.
 
Ja igenslaggad var rätta ordet.
Jag funderar också på magsår vilket har varit ett aktuellt ämne senaste tiden. En hårt tränad, lite stressad häst som äter lite hö och stora mängder havre bör ju vara i riskgruppen om man säger så.

Breed har jag inte ens tänkt på, det innehåller väl mkt mer protein än vad Groov gör. Men är det inte för lite med 0.8-1kg?
 
Jo, magsår är ju "på tapeten" nu. Men du har ju gjort vad du kan för att lindra det i så fall genom att han får ta det lugnare och äta fri tillgång. Anser du själv att han har magsårssymtom så ta till åtgärd annars tycker jag nog du kan låta honom vila från det mesta onödigt. Bryggerijästen kan lindra även där med alla sina nyttiga B-vit.

Breeden innehåller 200g protein Bryggerijästen/foderjästen mellan 230-340 g proein beroende på vilken sort du tar även det mkt. mindre stärkelse och mer lättsmält än sojan och krafft protein.

Nej det är inte lite med 0,8 -1 kg Breed i dagsläget. Det "göder" och ter sig finemang på liten mängd på igenslaggade hästar som blir som nya i hull och kropp har jag märkt.

Känns han fräch för övrigt eller finns det småskavanker av allehanda slag?

MVH/
 
Vi ger krafft protetin till sambons 4-åring som blev lite tunn i höstas. Tycker att det funkar bra. Han äter 12 kg hösilage, 1.5 kg krafft groov, 0.5 kg krafft proetin, 1 kg lusern och har på den foderstaten blivit riktigt krallig. Hästen är en 4-årig valack på 173 cm som rids 4 dgr/v.
 
bortsett från fosforhalten som är högre i sojan så skiljer det inte sig speciellt mycket förutom priset!!
Soja 165 kg/30 kg (5,50 kr/kg)
Krafft Protein 375 kr/30 kg (12,50 kr/kg)
 
Aj aj, inte avmaskning på känn!!!!! Och absolut inte nu!!! I så fall, ta reda på VILKEN mask som kan orsaka magerheten, genom träckprov.

När avmaskade du sist och med vilket medel?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 038
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 317
Senast: WSLPZF
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp