nya regler för import av valpar under 3 månader från EU-land

KickiH

Trådstartare
Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens !
Saxat från SJVs sida.

"Införsel av yngre hundar och katter

Du kan söka dispens att från och med den 3 juli 2004 få införa valp eller kattunge från ett annat EU-medlemsland.
Följande villkor ställs:
Djuret får vid införseln inte ha uppnått 3 månaders ålder.
Djuret måste komma direkt från uppfödaren och får inte ha varit i kontakt med vilda djur som kan bära rabies.
Djuret måste vara fött i ett EU-medlemsland i en region där det inte har rapporterats något fall av rabies de senaste 2 åren.
Djuret ska inte vara vaccinerat mot rabies.
Djuret måste vara ID-märkt med mikrochip eller tatuering (se grundreglerna för införsel)
Djuret måste ha ett pass och vara avmaskat mot dvärgbandmask (se grundreglerna för införsel)

Jordbruksverket ger inte dispens för införsel av djur som är äldre än 3 månader, eller för djur som fötts i en region där det funnits rabies de senaste 2 åren. Djur som är mer än 3 månader gamla måste vara vaccinerade och ha godkänd mängd antikroppar för att få föras in i Sverige. Det innebär att du inte kan föra in ungdjur som är 3 månader - cirka 8 månader.

Vid ansökan om dispens ska följande uppgifter/dokument sändas in till Jordbruksverket:

Djurets art, födelsedatum och ID-nummer (du kan sända in ansökan utan ID-numret och komplettera med det senare för att vinna tid)
Beräknad plats och tidpunkt för införsel.
Importörens namn och adress.
*Uppfödarens namn och adress.
En skriftlig försäkran underskriven av uppfödaren att djuret är fött hos uppfödaren och inte har vistats på annan plats eller varit i kontakt med vilda djur som kan bära rabies.
Ett intyg från officiell veterinär eller landets veterinärmyndighet att det inte förekommit något rabiesfall de senaste 2 åren inom 50 km´s omkrets från uppfödaren.
Kvitto på betald handläggningsavgift (SEK 4500 inbetalas på Pg 95 57 99-2).

Enligt EG-förordning 998/03 kan införsel av hund och katt som inte är rabiesvaccinerad och vars ålder understiger tre månader komma att tillåtas också från vissa länder utanför EU; de s.k. lågrisktredjeländerna (läs mer om lågrisktredjeländerna respektive högrisktredjeländerna under rubriken Villkor för införsel från tredje land) under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Dessa villkor har dock ännu inte fastställts av EU-kommissionen. Så fort villkoren är fastställda kommer informationen att publiceras här.

OBSERVERA: Jordbruksverket rekommenderar starkt att hundvalpar vaccineras mot valpsjuka och HCC samt att katter vaccineras mot kattpest, även om detta inte krävs för införsel efter den 3 juli 2004. Dessa sjukdomar kan leda till dödlig sjukdom hos det unga djuret, och en korrekt utförd grundvaccination ger ett gott skydd. "
 
Vad är ditt problem? Att möjligheten finns eller prislappen? Det verkar dyrt men om sjv verkligen kommer göra kontroller att uppgifterna verkligen stämmer kostar det ju pengar annars är ju 4500 långt över den egentliga handläggningskostnaden. Kan ju också vara så att SJV ser det här som en risk men är tvingade av EU reglerna o sätter prislappen för att förhindra "onödig" import. Dyra avelshundar innebär förstås mindre risk än om folk börjar importera "gatuhundsvalpar" från sydeuropa.
PL
 
Ojdå, infon jag fick mailad igår av en som jobbar på smittskyddsenheten sa 500 kr till mig..

Men jag tycker att det är väl värt pengarna. Har man inte råd med dom extra ska man nog inte importera heller, för det brukar ofta kosta mer än vad man tror att göra det, har jag lärt mig.
 
Vad menar du med att sjv inte förnekar sig?

Jag tycker det priset är ok. Ska man vaccinera mot rabies kostar det runt 2500 (inkl blodprov mm). Och ska hunden sen vara kvar hos uppfödaren tills de är 7 månader så lär det också kosta en peng.
Sen kan man diskutera om det är ok att ta in hundar utan att vaccinera mot rabies. Vi ska vara glada att vi inte har sånt i Sverige.
 
Jag läste oxå det på jordbruksverkets hemsida igår, och 4500:- är inte så farligt.
Iofs så sa hon jag pratade med på sjv att det inte skulle kosta mer än ett par hundra, men ändå.

Vill man importera så får man ta vad det kostar. Inte mer med det. Annars får man väl snällt vänta tills hunden har fått rabies sprutorna och hunnit bli 7,5 månad innan man får ta hem den.
 
Det jag tänkte på är detta gör inget för att minska det stora antalet hundar som smugglas in till Sverige.
 
jag förstod att du menade det, och jag tror inte heller att antalet insmugglade hundar kommer att minska. Tyvärr.
 
Nä, det kanske det inte gör. Men det gör att folk inte tar in vilken "skit" (kanske inte friska hundar mm) som helst. Smuggel lär väl fortsätta, men man kan ju hoppas att några av dom åker fast. Och de seriösa de betalar.
Skulle allt vara gratis så tror jag att vi förr eller senare får in sjukdomar mm.
 
500 kr har det varit på allt annat man importerar sedan innan...varför helt plötsligt 4500 kr?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp