Bukefalos 28 år!

"Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Status
Stängd för vidare inlägg.

JohannaB

Trådstartare
Jag ska hålla en 10 minuters inofmrations redovisning till denna person:

"Vad ska han köpa och vad behöver han hjälp med: "Min fru ligger på BB och jag har precis blivit pappa!"

Jag läser alltså till receptarie (farmaceut) och inom muntlig kommunikationsdelen kör vi en massa redovisningsuppgifter just nu... Och då fick jag denna pärla tilldelad! ;)

Jag har tyvärr vare sig barn eller barnvana så det här kan jag behöva hjälp med lite "input" på!

Vad jag själv hunnit tänka:

1). Om det är så att frugan är på BB och han själv missat förlossningen tror jag att Treo, till pappan, är lämpligast....

2). Avslag (heter det väl?) kräver bindor.. Sånt finns på Apoteket

3). Om amningen fungerar (framgår ju inte) så kan ju "amningstillbehör" vara bra, amningskupor, eventuellt pump osv...

4). Apoteket har en bra serie parfymfria varor, schampo, lotion, deodorant osv. Måste ju vara lämpligt till mamman?

5). Febertermometer till ungen...

Vad säger ni som vet lite mer om spädbarn?
Vad behöver man?
Och hittar man det på Apoteket?
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Hmm.

Alvedon, både till föräldrar och suppar eller flytande till barnet (bra att ha hemma när det sen kommer behövas så man inte får panik)
Amningsinlägg, för brösten LÄCKER
Termometer till barnet
Stora bindor och mindre bindor, avslaget kräver sin binda
Lactulos, det är lätt att bli förstoppad som nybliven mamma
Bröstvärmare, om det är kallt ute, så man förebygger mjölkstockning

Lite senare behövs eventuellt mer saker, som
Barnsax för naglarna
Nappflaska
Pump (skulle dock inte pracka på nån stackare apotekets pump...)
Minifom mot luft i magen

Hmm, kommer inte på nåt mer just för tillfället. Tog bara upp saker jag vet hittas på apoteket.

Parfymfria mojänger också som du nämnde förstås.
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Min fråga är är det för familjens bästa eller för apotekets ekonomi? :D

Men ialla fall, det jag har sett till att ha hemma från apoteket innan förlossning är:

Bindor i stora storlekar, mindre har jag hunnit köpa senare...
Ammningsinlägg, för som sagt brösten läcker oavsett om ammningen fungerar eller inte.
Febertermometer kan vara bra att ha
Smärtlindring till mamman, ev till barnet men det har jag aldrig behövt förrens det närmare sig första vacinationen...

Ang schampo så har jag alltid använt det som jag brukar ha, samma med deo och dyl. Ialla fall vårat apotek säljer numera Avent pump men det anser inte jag att man behöver omedelbart, där måste nästan mamman får säga sitt...

Men eftersom du ska informera honom så ge honom den hyfsade pappret från apoteket om Ammning och sen även den utmärkt skriften om Barn och sjukdomar. Berätta även att ni saluför pump, och annat bra och ha inom ammning, miniform och lactulos så han kan återkomma om det skulle behövas.

Fast jag är ganska så bortskämd för min svägerska arbetar på apoteket och dels rekomenderar hon en del saker och dels kan jag ringa henne och be henne ta med hem om det är något jag behöver akut eller att jag vill slippa åka..
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Tack för hjälpen!
På det här ämnet känner jag mig rejält "lost" faktiskt! :angel:

Det är inte meningen att vi ska göra ekonomisk vinning för Apoteket utan det är dels en uppgift i kommunikation (dvs hur informerar man denna "kundgrupp" lämpligast? Vad är rätt omfattning på info?) och dels en orientering för oss i vad som finns på Apoteken...
Men sortimentet varierar ju ständigt och är olika stort beroende på Apotek så det är ju inget självändamål att lära sig preparat/saker utantill!

Jag gillar också Apotekets info broschyrer (och så är det ju så roliga bilder i dem! ;) ).

Stort tack för tipsen!
Vi får se hur mycket jag lyckas sälja på pappan! :p
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Bepanthen kräm mot barnets rumpa som alltid i ngt skede blir ilsket röd :smirk:
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Stora nattbindor med vingar, silonsalva och fetvadd.
Det var listan som min sambo fick till apoteket när vi skulle få senaste barnet.
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

"newborn"-blöjorna brukar finnas på apoteket, kan ju vara praktiskt att slippa springa i fler affärer bara för att köpa blöjor... visserligen brukar det väl finnas på BB, men om man ska åka hem...

som förslag till "rumpsalva" säger jag Silonsalva (bara för att du ska få det mer besvärligt :D ), den är inte så seg liksom...

napp?
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Förutom det som tidigare sagts rekommenderar jag "Bainum Hemal" (jag tror det stavas så), kanon att ha i badet på små bebbar som har tendens att bli lite torra. Inotyolsalva är kanon mot röda stjärtar. Kanske inte amningen fungerar felfritt, då kan det vara bra med amningsnapp och kopp för ev. ersättning.
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Sar skrev:
Förutom det som tidigare sagts rekommenderar jag "Bainum Hemal" (jag tror det stavas så), kanon att ha i badet på små bebbar som har tendens att bli lite torra. .
Vad är det för något?
 
Sv: "Nybliven pappa på Apotek, vad behöver han?"

Någon form av barnpuder - mina barn har INTE tålt salva om dom blivit hudirriterade och någon barnolja till badet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp