Bukefalos 28 år!

Nybörjar hundägarinna...

galoppirruette

Trådstartare
Första gången jag besöker detta forum.
Har inte läst i någon tråd ännu, postar denna och hoppas att den får vara kvar...

Jag tingade en valp igår! :love:

Har aldrig haft en hund tidigare, är hyper spänd, glad, överlycklig men har en viss "oro" för vad jag ger mig in på...

Kring lucia kommer valpen hem till mig... :love:

Får såklart väldigt bra hjälp av uppfödaren (grannen) men jag känner ändå att jag vill ha mer kött på benen...

Tankar som snurrat i huvudet sedan igår är bla...
Vilken klotång ska jag ha, hur klipper jag klor (får hjälp av uppfödaren + att jag har väldigt bra kontakt 2 veterinärer som jag vet att jag oxå får bra hjälp av om det skulle behövas)
Hur tränar jag valpen att bli rumsren, hur lång tid kan det ta?
Hur mycket/länge kan valpen vara ute tillsammans med mig?
Vaccinationer?
Första hjälpen kitt?
Hur lär jag valpen att gå i koppel, när kan jag börja med det?

Hur gör jag första dagarna, första veckan, första månaden??

Ska till bibblan och låna böcker att läsa, någon som du kan rekommendera?

Hjälp!
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Grattis till det nya lilla livet.

Uppfödaren till en av de hundar jag har haft skickade med en väldigt trevlig lättläst bok den heter valpen i vår familj om kärleksfull valpuppfostran skriven av Mickie Gustavsson.

Lycka till
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Vad roligt!!! :D
Du har en underbar tid framför dig:D

Första gången jag besöker detta forum.
Har inte läst i någon tråd ännu, postar denna och hoppas att den får vara kvar...

Jag tingade en valp igår! :love:

Har aldrig haft en hund tidigare, är hyper spänd, glad, överlycklig men har en viss "oro" för vad jag ger mig in på...

Kring lucia kommer valpen hem till mig... :love:

Får såklart väldigt bra hjälp av uppfödaren (grannen) men jag känner ändå att jag vill ha mer kött på benen...

Tankar som snurrat i huvudet sedan igår är bla...
Vilken klotång ska jag ha, hur klipper jag klor (får hjälp av uppfödaren + att jag har väldigt bra kontakt 2 veterinärer som jag vet att jag oxå får bra hjälp av om det skulle behövas)
Finns, som med allt annat, en uppsjö av olika klotångar, hör dig för på din djuraffär de hjälper dig säkert att hitta någon bra.

Hur tränar jag valpen att bli rumsren, hur lång tid kan det ta?
Se till att ta ut valpen varje gång den har sovit, ätit, lekt osv, var uppmärksam på minsta tecken av att den är nödig, du lär dig snabbt att läsa din hund. Och BERÖM varje gång den uträttar sina behov utomhus, inte efter att den gjort det utan precis NÄR den kissar/bajsar. Gör ingen big deal av det ifall den gör ifrån sig inne utan ta lugnt reda på efter den bara. Hur länge det dröjer innan den blir rumsren beror på hur uppmärksam du är och på individen.

Hur mycket/länge kan valpen vara ute tillsammans med mig?
När valpen är liten är det inte direkt några promenader som gäller utan mest att den får vara ute och vara med för miljöträningens skull. Ta gärna med dig valpen överallt du kan så att den får se så mycket som möjligt redan i ung ålder, men viktigt att se till att den alltid kan känna sig trygg, du är stöttepelaren i valpens liv. En grej jag fick höra när jag skaffade min första hund var att innan 12v ålder ska den ha gått på 12olika sorters underlag (gräs, grus, parkettgolv, asfalt osv), besökt 12 olika platser, träffat 12olika människor i olika åldrar (utanför familjen), träffat 12olika hundar (viktigt att det är under ordnade former och hundar som inte skrämmer det lilla livet)

Vaccinationer?
Valpen ska ju ha fått sin första vaccination hos uppfödaren, andra vaccinationen är vid 12v, sedan 1år, och efter det vartannat år (vissa säger var tredje, hör med din vet.)

Första hjälpen kitt?
Införskaffa gasväv, bomull, elastisk linda, bakteriedödande salva, hmm..fick hjärnstillestånd, nån annan kan nog komma med fler tips;)

Hur lär jag valpen att gå i koppel, när kan jag börja med det?
Det kan du börja träna redan på en gång, dra aldrig med dig valpen utan låt det ta sin tid för den att vänja sig, BERÖM så fort valpen villigt följer med.

Hur gör jag första dagarna, första veckan, första månaden??
Du bör nog få med någon information från uppfödaren, finns många bra böcker också, och så har du ju alltid buke att vända dig till:D


Ska till bibblan och låna böcker att läsa, någon som du kan rekommendera?
Memea Mohlin har många bra böcker tex Från valp till unghund (tror den heter så), Inkallning - är så mycket mera, andra bra författare är Anders Hallgren, Eva Bodfält gänget från Canis mfl (obs alla de jag nämnt använder sig av mjuka metoder och klickerträning)

Hjälp!

Stort lycka till!!
Hoppas du fått lite hjälp i alla fall :D
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Tack soffa
Tack simba_112

Oj, det är mycket att lära, vill ju göra rätt med en gång.

Det där med 12 lät som en väldigt bra idé!
Vill ju att hunden ska kunna vara med mig överallt utan att känna sig rädd/osäker.
"Uppfostra" hästar kan jag rätt bra, mina brukar vara orädda och gå fram överallt. Hoppas min "hästmetod" går att föra över till hund...

När törs man börja vänja valpen att vara ensam kortare stunder?
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Vad kul, grattis. Hoppas du får många fina år tillsammans med din hund.
Om man är intresserad och prestigelös och vågar fråga och lyssna på råd löser sig mycket.
Att vara hundägare är ju inget konstigt egentligen. Slappna av och lita på dig själv.
Har dina hästar haft det bra får säkert din hund det bra också.
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

När törs man börja vänja valpen att vara ensam kortare stunder?

Jag började tidigt men då oerhört korta stunder, några sekunder. Å andra sidan ofta, många gånger om dagen. "Jag kommer snart" betyder att matte går in i nästa rum och kommer tillbaka med en godbit, typ. Väldigt odramatiskt. Gör ingen affär av det, säg "kommer snart", stäng dörren bakom dig, vänta två sekunder, gå in igen. Valpen hinner aldrig bli orolig och lär sig att du inte är långt borta och att du alltid kommer tillbaka. Öka inte tiden fortare än hunden klarar av. Att gå ut med soppåsen är ett tillfälle att träna.
Tänk på att hunden läser av din sinnesstämning hela tiden, så om du oroar dig för hur det ska gå kommer den att oroa sig också.

Passa dig också för att bygga upp förväntan för mycket "nu går matte ut så nu ska det bli godis". Det man vill är att hunden ska koppla av. Godis ibland så det blir något positivt men viktigast är att det är helt odramatiskt och självklart att du ibland går ut. Då sover man en stund och sen kommer matte.
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Angående ensamhetsträning så gjorde jag så att varje gång jag passerade ytterdörren (i princip varje gång jag skulle på toa) så öppnade jag den, gick ut och gick in igen. Nästa steg var att öppna, gå ut, stänga, öppna och gå in. Sedan vänta någon/några sekunder innan man öppnar dörren osv.
Just att det blir ofta och att matte kommer med en gång igen gör förhoppningsvis att hunden tycker att det inte är någon big deal att matte försvinner.
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Tack alla för svar!

Jag har börjat funderar ännu mer nu...

Har ett litet mindre problem att måsta lösa inser jag...
Hur ska jag göra när jag ska ut och rida?'

Är det okej att valpen passas av ex min granne i ca 1 timme då jag motionerar hästen, redan från början, (kommer givetvis att få träffa vederbörande några gånger innan)
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Tack alla för svar!

Jag har börjat funderar ännu mer nu...

Har ett litet mindre problem att måsta lösa inser jag...
Hur ska jag göra när jag ska ut och rida?'

Är det okej att valpen passas av ex min granne i ca 1 timme då jag motionerar hästen, redan från början, (kommer givetvis att få träffa vederbörande några gånger innan)

Så länge din granne inte har något emot det ser jag inget problem med det:D
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Jag har inte lusläst tråden och vet inte om du redan skrivit vilken ras du är påväg att skaffa;)
MEN jag som har stor hund ringde runt till släkt och vänner och kollade så att de välkomnade en hund i deras hem. Kollade även om det fanns intresserade hundpassare.
Även hur man än har planerat så är det väldigt nyttigt att ha ett bra nätverk kring sig som inte misstycker att man tar med hunden på besök eller skulle kunna tänka sig att agera hundvakt när nöden kräver.
Särskilt när man har valp och unghund så har man ju med dem överallt.
Mvh
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Grattis! Jag ar saker att det kommer att bli bra.
Min rottis skrek hysteriskt nar jag klippte klor. Inte skallde, inte morrade... bara skrek rakt ut. Hysteriskt. Jag fick ligga pa henne for att halla fast henne. Jag snodde da akta mannens "dremmel" och filar nu klor utan att hon ror en min. Det blir inga vassa sprickor i klorna utav dremmeln, dom blir runda slata och kortare. Klart nagot att recomendera.;)
 
Sv: Nybörjar hundägarinna...

Grattis! Jag ar saker att det kommer att bli bra.
Min rottis skrek hysteriskt nar jag klippte klor. Inte skallde, inte morrade... bara skrek rakt ut. Hysteriskt. Jag fick ligga pa henne for att halla fast henne. Jag snodde da akta mannens "dremmel" och filar nu klor utan att hon ror en min. Det blir inga vassa sprickor i klorna utav dremmeln, dom blir runda slata och kortare. Klart nagot att recomendera.;)

Vad ör en dremmel? Var får man tag på en sån? Mina hundar är inte besvärliga att klippa klor på men jag tycker det är svårt att se vad som är lagom längd på svarta klor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 777
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 713
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 344
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp