Bukefalos 28 år!

Nybörjare

Ester

Trådstartare
Är en helt grön nybörjare vad gäller körning. Går nu på kurs 1 ggr i veckan för att köra in min unghäst, ett halvblod. Går än så länge superbra, drar nu omkring på en släpa.

Var dock mycket okunnig när jag skulle införskaffa en sele. Fick höra att det var en bröstsele som gällde. (Jag ska endast hobbyköra lite när det finns tid till det, satsar annars på fälttävlan.)
Köpte en billig sele, men bröstan är bred och fodrad och den den är nylonförstärkt. Har dock fattat att man ska ha en sele där skaklarna fästs i däckeln, och draglinorna i bröstan.

I min sele får man fästa både linor och skaklar i bröstan. Jag har köpt en rejäl baksele, men det finns inga öglor i svanskappan att fästa den i. Det är väl lätt fixat, men hur ska bakselen hänga över rumpan? Det är två remmar över länden/korset som ej korsas.

Är det helt fel att använda denna sele till att börja med? Hade tänkt köra med lättare rockard. Kan jag göra något för att göra den bättre?

Var hittar man en bra rockard helst begagnad, i södra Sverige? Vill ha en med typ mopeddäck och där man sitter så man ser över hästen, max pris 5000. Finns ett företag i Mullsjö, en smidesverkstad, (www.jensa.nu) som tillverkar och säljer rockardar. De kostar 7000kr nya. Vad tror ni om den? Tacksam för all tips!
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare

Är det alltså helt fel att använda den sele jag har? Har läst diskussionerna om selar här på forumet och har även tittat på selarna på equilex. Känns onödigt att köpa en billig sele till, bättre att köpa en ordentlig sen om det går bra att köra och vi tycker det är kul och vill hålla på med det lite mer.
 
Sv: Nybörjare

Hej.

Det som var onödigt var att köpa den första "selen"...det kan bara bli bättre från och med nu när du har mera kunskap :)

/jenny
 

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele. Har...
Svar
6
· Visningar
1 190
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Texaz
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp