Bukefalos 28 år!

Nybörjarfrågor

Bison

Trådstartare
Nu har jag inga planer på att betäcka inom överskådlig framtid men man vet ju aldrig.

Är det bra att visa sitt sto först? Premiering, hur funkar det?
Kan man visa utan föl vid sidan?
Vart hittar man dem och hur går det till?

När man tittar på hingstar, finns det något smidigt sätt att få en bra överblick på stammar eller är det till att gå in på varje häst och jämföra?
Hur många gånger är det okej att samma hingst återkommer?
Hur vet man med färger och nedärning?
Om jag skulle betäcka skulle jag vilja ha en så lik som mamman som möjligt i storlek, färg och temperament.
Inte så lätt kanske.
Som sagt, rena funderingar :)
 
Jag är nybörjar själv, men svarar glatt för det då jag tycker det är roligt :p. Jag kör mest på att jag läser allt jag kommer över, mkt forskningsstudier, artiklar och vad folk påstår, sedan försöker jag sammanfatta och se vad som verkar troligt och bäst att göra för mig & min häst.

Jag tror det är lättast att titta på stammar var för sig och jämföra, knappt sett något annat vis? Finns många sidor som listar stammar inom vanligare raser, vilket jag använder massor.

Angående inavel / linjeavel /samma häst förekommor många gånger så är det väll en fråga folk har olika åsikter i om vad som är okej och inte. Allt beror ju även på hur många gånger individen dyker upp i stammen och hur långt bak. Men nytt genetiskt material är väll önskvärt för att minska riskerna för x antal problem, så inte allt för nära eller allt för många gånger långt bak borde anses som allmänt rekommenderat.
Tror det tagits upp rätt många gånger här inne där man disskuterat vad som är okej gräns på inavel.

Färggenetik finns det bra hemsidor som är mkt informativa med! Googla och läs på och slå sedan i stammen för att se vad båda individerna kan tänkas nedärva. Ibland går det inte att gissa utan gen-test, men finns det mkt information om stam och avkommor går det ibland att säga en hel del.

Jag har en genetikbok om smådjursavel som jag älskar. Den pratar mkt om att bara för att djuret man korsar med utåt sett sitter på egenskaper man vill ha (fenotyp), betyder det inte att det är störst chans att de egenskaperna (som tex storlek) nedärvs. Men tittar man i stammen och på avkommor ur hästarna i stammen kan man få många ledtrådar och större trolighet för det man vill avla efter.
 
Man visar hästarna på treårstest eller kvalitetsbedömning, det finns ingen nationell premiering. Vissa avelsföreningar kan ha visning så att man kan få en bedömning på sitt sto men det blir inga officiella resultat.

Stamboksföring är borttaget.

Vilka hingstar som löst licens en betäckningssäsong hittar du här; de börjar lösas nu och fortsätter under våren. http://sprangrulla.se/cover_reports
Man får kolla varje enskild individ.

Man lär sig genom att titta på mycket häst och ta reda på stammen på de man ser.
Kolla upp din hästs nära släktingar.
Åk på treårstest och kvalitetsbedömning för att få en uppfattning om vad olika hingstar lämnar och se om de hästar du gillar har någon gemensam nämnare i stammen.
 
Oj, swb.
Har ett sto e Quite Easy - Bernstein

Ditt sto är gulbrunt och har därmed:
-svart anlag i enkel eller dubbel upplaga (inga anlag för svart = fux)
-brunt anlag i enkel eller dubbel upplaga (eg. anlag som begränsar det svartas utbredning till man, svans och ben = gör hästen "brun")
-gulanlag i enkel upplaga, som bleker hennes bruna grundfärg till gulbrun.

Eftersom vi inte vet om hon har brun- respektive svartanlag i enkel eller dubbel upplaga kan hon teoretiskt sett lämna fuxar, bruna och svarta föl. Utöver det är det 50% chans att fölen ärver hennes gulanlag och då blir Isabeller, gulbruna eller gulsvarta (beroende på grundfärgen).

-Skulle det visa sig att hon har dubbla anlag för brunt kan hon inte lämna svarta eller gulsvarta föl, oavsett hingst
-Har hon dubbla anlag för svart kan hon inte lämna fux (eller isabell)
-Skulle hon ha dubbla anlag för både svart och brunt kan hon endast lämna föl med brunt som grundfärg.

Det är m.a.o. mycket man inte vet utan gentest :D

Sen spelar fadern förstås in, betäcker du med en gul hingst har du större chans på gul avkomma, dock finns det (i princip iaf, är osäker på Ravell...) inga godkända sådana i SWB. Betäcker du med en skimmel har du 50- eller 100% chans på skimmelavkomma- beroende på hans genuppsättning.

Hoppas jag inte krånglat till det ännu mer för dig!
 
Nu har jag inga planer på att betäcka inom överskådlig framtid men man vet ju aldrig.

Är det bra att visa sitt sto först? Premiering, hur funkar det?
Kan man visa utan föl vid sidan?
Vart hittar man dem och hur går det till?

När man tittar på hingstar, finns det något smidigt sätt att få en bra överblick på stammar eller är det till att gå in på varje häst och jämföra?
Hur många gånger är det okej att samma hingst återkommer?
Hur vet man med färger och nedärning?
Om jag skulle betäcka skulle jag vilja ha en så lik som mamman som möjligt i storlek, färg och temperament.
Inte så lätt kanske.
Som sagt, rena funderingar :)


Känns som lite vaga kriterier med storlek, färg och temperament...nånting mer måste du väl vilja att avkomman ska göra.
Vad mer vill du med avkomman? Ska den hoppa eller dressyra?
 
Känns som lite vaga kriterier med storlek, färg och temperament...nånting mer måste du väl vilja att avkomman ska göra.
Vad mer vill du med avkomman? Ska den hoppa eller dressyra?

Jag vill göra samma som med stoet, träna och tävla hoppning och fälttävlan på lägre nivå.
En trevlig hobbyhäst, därför är mentalitet väldigt viktig. Stoet rör sig trevligt och är en riktig gumniboll.
Hon har en modell som tilltalar mig, kort och kompakt utan att vara tung.
Vill inte ha någon stor elefant men inte heller någon fullblodsmodell.

@Theodor
Tack!!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 258
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 475
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp