Bukefalos 28 år!

Nyckelben som sticker ut och lägre högeraxel!?

T

Tunnelapa

Nu är det såhär att jag nyss la märke till att mitt ena nyckelben står ut typ 3 ggr så mkt som det andra och att samma axel är mkt lägre än den andra, allt detta när jag står helt rakt med armarna rakt hängande ner och med benen jämt fördelade :crazy: Antar att det verkligen inte ska vara så!? Man ska ju vara symmetrisk!!! Har varit med om både tågolycka, bilolycka samt en ridolycka då jag flög in i en vägg och bröt en ryggkota. Kan det ha med detta att göra!? Har väldigt ont i nacken när jag jobbar och samma sida som de nämnda misstänkta defekterna är på gör särskilt ont... Det är i övrigt min högersida och jag är högerhänt.... Och jag är svetsare så använder högerhanden väldigt mkt i arbetet:( Kiropraktor eller massör kanske kan fixa sånt? Nyckelbenet låter inte speciellt kul att sätta på plats igen om det nu skulle behövas!:eek:
 
Sv: Nyckelben som sticker ut och lägre högeraxel!?

jo du samma besvär här kan liksom inte ryckta på vänster sida pga pajat nyckelben sjukvården är inte särskilt glada åt att laga detta :devil:
 
Sv: Nyckelben som sticker ut och lägre högeraxel!?

Ska man vara symmetrisk? Då är det många fel på mig... Min högra axel är lägre än den vänstra. Mitt högra kindben står ut mer än det vänstra. Min högra fot är lite vriden, uppåt så att säga. Högra benet är lite längre än det vänstra.Högra ögat är ett så kallat "sleepy eye". Inte ens mina läppar är lika på båda sidorna... Har så varit sen jag var liten.
Jag föll av en ponny en gång och landade vriden, men det har ju inget att göra med att jag är sned, förmodligen. Dock hade jag problem emd ländryggen länge, som kan komma från det Jag hade låsningar, som fixades med kiropraktor och massage. JAg fick sen också veta att den mindre muskulaturen var svag. Vilket ju säkert också kan ha bidragit till ryggproblemen.
Enligt min lärare när jag läste till hästmassör (som också hade utbildning för massage på människa) sa att det är väldigt vanligt att det ena benet är något längre än det andra.
 
Sv: Nyckelben som sticker ut och lägre högeraxel!?

Man brukar säga att kroppens sidor är som syskon, inte tvillingar. Vissa skillnader finns i regel (t.ex. om man är högerhänt, är höger sidas hand och fot ofta lite större än de vänstra motsvarigheterna).

Ditt nyckelben i sig kan jag inte uttala mig om.
Om du däremot vill ha klarhet i ryggens rakhet eller liknande, ska du inte stå upp. Man kan vara mycket sned, utan att det syns alls när man står upp, då kroppen kompenserar upp eventuell snedhet. Ryggen "mäts" liggandes, av just denna anledning. (Jag har 5-13cm skillnad i benlängd, pga fel i bäckenbenet som påverkar hela ryggen, om jag slarvat med kiropraktorbesöken. Det syns inte ett smack när jag står upp, men när jag lägger mig ner är knäna plötsligt väldigt olika högt upp, så att säga.) Axlarna går säkert att kika på om du sitter rakt och avslappnat.

Det låter spontant som att du har spänningar någonstans. Jag skulle kila iväg till en naprapat/kiropraktor och bli igenomkollad, det skadar inte.
 
Sv: Nyckelben som sticker ut och lägre högeraxel!?

man är alltid osymmetrisk. skulle du ta o spegelvända halva dig hade du sett heeelt sjuk ut. då min syster jobbar som tatuerare ser hon detta ofta.
folk är väldigt osymmetriska. och det ska vi nog tacka gud för. prova annars i t.e.x photoshop så får du se själv :p
 
Sv: Nyckelben som sticker ut och lägre högeraxel!?

Haha jaha men då så :) Blev bara orolig. Har inte tänkt så mkt på hurvida man är symmetrisk eller ej. Ja en kiropraktor får det nog ta och bli iaf! Tack för svaren :)
 

Liknande trådar

C
Träning Hoppas jag är i rätt forum nu:angel: Tänke bara skriva av mig lite om min ridlektion i tisdags som var MKT händelserik:D Jag går...
2
Svar
34
· Visningar
2 675
Senast: muppia
·
Hästvård Min häst har inte varit helt “ren” under de senaste 2 veckorna och varken massör eller kiropraktor kan sätta fingret på vad som är fel...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Megs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp