Bukefalos 28 år!

Lurig hälta *blev ganska långt*

Megs

Trådstartare
Min häst har inte varit helt “ren” under de senaste 2 veckorna och varken massör eller kiropraktor kan sätta fingret på vad som är fel. :confused: Återstår alltså förmodligen att ta ut vetten och kolla med honom.

14 januari: massör ute, hästen har varit mkt spänd i framkroppen men har blivit mycket bättre
15 januari: hästen rids inte eftersom massören var ute dagen innan och ofta är han lite stel dagen efter det.
16 januari: sista gången jag red, hästen gick jättetrevligt. Senare samma kväll lyckades jag dra min axel ur led vilket betyder att ridning är ute ur bilden ett tag framåt.
17 januari: hästen står eftersom jag inte kunde rida o inte hittade nån som kunde rida honom åt mig. Han var dock ute under dagen + gick i skritten på kvällen.
18 januari: en av mina kompisar rider honom o det var tydligt att han inte var ren. Han är inte direkt halt men det ser ut som om han är ”låst” eller stel i bogen (hö fram) och det ser ut som om han inte kan flexa ut framknäet fullt och han snubblar ofta.
19 januari: lämnar hästen inne under dagen, går en stund med honom på kvällen o travar upp honom, nästan ren, bara lite stel
20e: en annan tjej sitter upp på honom för att skritta i 10 min, hästen tydligt oren igen även i skritt. Samma massör i stallet igen för att titta på en annan häst så jag ber henne kolla min också när hon ändå var där. Säger att han är väldigt låst i bogen o att han mycket möjligt kan ha sträckt sig eller likn om han rullat eller så i boxen. Massören jobbar med hästen i ca 20 min o ber mig att ta det lugnt med honom ett par dagar framöver.
21-25e: går med honom i hand (kan ju fortf inte rida pga min axel)
26e: Kiropraktor är ute för att titta på en konvalescenshäst så ber henne titta på min häst också, säger att hon tycker att han ser halt ut på vä bak, ber min låta honom stå inne helt i 2-3 dagar sen börja skritta honom
30e: tar ut honom, går med honom en stund sen travar honom i lina på volt för att titta på honom. Inte fullt så oren som han var för en vecka sen men han är helt klart inte ren. Jag tycker fortfarande att det ser ut att sitta i bogen.

Ska ringa vet idag o be honom komma ut.

Vad tror ni? Ska man ge sig in på en hel hältutredning eller ska jag ge hästen en vecka till o se om han blir bättre? Har nån varit med om liknande?

Kan tillägga att så länge jag inte ”ber hästen om ngt” så är han glad som en lärka, taktar när jag leder honom o drog ett par bocksprång när jag hade honom i lina igår så ont har han nog inte….:smirk:
 
Sv: Lurig hälta *blev ganska långt*

Vill också säga att vi haft sadel problem, massören bad mig skaffa ny sadel vilket jag gjort, dock tog jag inte emot den nya förrens förra veckan och då var min häst redan "halt" så jag har inte ridit i sadlen ännu men den ser ut att ligga mycket bättre än min gamla. Men jag tror inte att det är detta som orsakat hältan för om det skulle komma från sadlen så skulle (enl mig) hästen bli gradvis sämre... inte bara halt "över natten" :confused: :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 774
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp