Bukefalos 28 år!

Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Panamera

Trådstartare
Jag satte i måndags in en kopparspiral, och blev informerad om att endast använda bindor tills den första mensen tar slut, och det har jag egentligen inga problem med.
Men nu efter några dagar så skriker underlivet efter luft, och jag har börjat få finnar på grund av att det är så instängt där nere. Det spelar ingen roll hur ofta jag duschar eller byter binda, det blir lika varmt och äckligt ändå.

Min fråga till er är då: Är det någon som har använt tamponger under den första perioden efter insättningen? Hur gick det?

Jag vill självklart inte få infektioner, men smärtan från finnarna är inte heller så önskvärd, och jag skulle uppskatta att röra mig utan att känna irritationen. Det räcker och blir över med mensvärken som jag har efter insättningen...

Så vad tror allvetande Buke? Kan man kanske använda tampong?
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Hett tips: Stå ut med bindor. Eller skaffa menskopp

Jag var dum nog att använda tampong när jag satt in kopparspiral. Det var inget vidare kan jag säga.. Blev bara en "liten" infektion som tur väl var, den gav med sig fort och utan krångel, men aj vad ont det gjorde!
Menskopp kunde jag använda utan problem.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

bindor är så jäkla dåliga! skulle du kunna testa att typ ta toapapper istället, mörka byxor och reservtrosor :D? Jag tycker det kan funka hjälpligt, iaf om man inte har riklig blödning :).
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Du kanske skulle testa ett annat märke på bindorna. Jag använder Always och tycker att de känns luftiga.
Prova också att ha löst sittandes trosor och luftiga byxor eller kjol (med stayups för att få det så luftigt som möjligt).
Ta lite under-blöjan-salva på den irriterade huden också, jag brukar låna lillans Bepanthen till alla möjliga hudirritationer.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Hett tips: Stå ut med bindor. Eller skaffa menskopp

Jag var dum nog att använda tampong när jag satt in kopparspiral. Det var inget vidare kan jag säga.. Blev bara en "liten" infektion som tur väl var, den gav med sig fort och utan krångel, men aj vad ont det gjorde!
Menskopp kunde jag använda utan problem.

Hur kommer det sig, tror du? Är det att menskoppen inte "torkar ut", eller vad finns det egentligen för anledning?

Mvh
Ingen som helst koll på menskopp
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Ja, koppen är ju just en kopp. Den sitter dessutom längre ner än en tampong så det är ingen risk att den kommer åt livmodertappen som en tampong kan göra. Använder inget annat längre, tycker den är bättre än allt annat!
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Jag fick rekommenderat att inte använda menskopp när jag satte in spiral, för att de inte hade någon som helst aning om det ökade infektionsrisken eller inte.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

TS, om du inte blöder jättemycket kanske du kan sova med en handduk under underlivet och på så sätt slippa bindor under natten? Och testa att byta märke på bindorna, jag skulle inte våga riskera att åka på en infektion.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Ja, de sa samma till mig. Fast först erkände de att de inte hade en aning om vad en menskopp var för något. Jag tror att det bästa är att använda någon form av "yttre" skydd när spiralen är nyinsatt, även om det känns konstigt eller obehagligt.. Det är inte kul med infektion!

TS
Det här kanske är lite för privat, men är du rakad? Det påverkar! Utan luften som bildas mellan underlivet och bindan/underkläderna blir det varmt, fuktigt och otrevligt.
Det går ju inte göra mycket åt om så är fallet, men kan vara bra att tänka på.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Jag har enbart använt tamponger och det har inte varit några problem. (men de har heller aldrig sagt till mig att jag skulle använda bindor).
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Nej, det är ju inte säkert att man får en infektion för att man använder tampong, men risken ökar.

sthu - nej, jag håller med.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Jag svarar alla samtidigt:

Imorgon ska jag köpa nya bindor och testa om det blir någon skillnad.
Även tipset med papper var smart, och helt klart värt att testa!

Någon frågade om jag var rakad, och tyvärr är jag ju det... :p Och det tar ju ett bra tag innan det är utväxt, så det är tyvärr inte så mycket att göra åt den saken..

Menskopp vet jag inte om jag vågar testa, det känns så nytt, typ.. Tamponger och bindor är ju liksom mer beprövat, och jag är lite feg med att testa nya saker som rör så känsliga områden. Men jag är kanske bara feg!

En sak jag funderade på är vad det är som är så riskfyllt med just tamponger? Om man skrubbar och spritar händerna innan insättningen, och byter relativt ofta, hur riskfyllt tror ni att det är då?
Om man för in så lite bakterier som möjligt borde det väl vara svårt för en infektion att bildas?
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Fast det finns ju redan baktierier, och så är det en varm och fuktig miljö vilket gör att det växer rätt snabbt. OCh du kommer aldrig att få slidan HELT ren så att det inte blir några bakterier att börja växa i.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Vad använder du för trosor? Mitt bästa tips är att ha rejäla och löst sittande "tant-trosor" i bomull med tillhörande tant-bindor, alltså såna där tjocka, blöjliknande saker :p Tunna bindor är hemska, det blir fort äckligt och varmt tycker jag, speciellt i kombination med små, slinkiga trosor i Lycra och liknande. Finns inte plats för luft alls.
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Det är bara precis efter insättandet man ska undvika tamponger, i och med att livmodertappen är mer "lättpåverkad" tiden efter. Av precis samma anledning ska man undvika att ha sex eller föra in någonting i slidan dagarna efter insättande.
Efter ett par dagar är risken tillbaka på "normal" eller hur man ska säga. Det är väldigt dumt att chansa, för som sagt infektion är inte roligt.. Som tur väl är handlar det ju bara om några dagar vart femte år, så då kan man stå ut med bindor :p

För att tjata lite mer om menskopp; det må vara nytt, men det är sjukt bra! Har alltid haft lätt att få svamp och torra slemhinnor och annat otrevligt i samband med mens, men sen jag började med kopp istället har jag inte haft några som helst problem :love:
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

De har aldrig sagt något sådant till mig så jag har använt tamponger som vanligt. Det kanske är olika råd i landstingen?
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Kan du inte använda babypuder in the south area (kanske)? :idea:

För övrigt så hade jag så jäkla ont när jag precis satt in min spiral att jag aldrig velat utsätta mig för risken att något krockade med livmodertappen (typ en tampong)...
 
Sv: Nyinsatt kopparspiral + tampong?

Delvis KL.

Tack för alla tips! Nu löste sig detta ganska smidigt då mensen miskade radikalt under fredagen, och på lördagen var den helt borta.

Då intruktionerna jag fick vid insättandet var ingen tampong, inget bad och inget sex under första mensperioden, så kände jag och fästmannen att vi har tvugna att testa ha sex under helgen... :angel:

Första gången var det lite läskigt, mest för honom, men när trådarna väl hade flyttats till sidorna så gick även det hur bra som helst! :love:


Och shit vad nöjd jag är med den än så länge! Från att ha haft stav under två omgångar, först tre år med konstanta blödningar det sista halvåret av den perioden, till en ny som sattes in i höstas med konstanta blödningar från insättningen till uttagandet förra veckan, till spiralen som ger mig mens i fem dagar... Wow!! Nu hoppas jag att det fortsätter lika bra!


Återigen, tack för alla tips!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 562
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp