Bukefalos 28 år!

Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Polle

Trådstartare
Mina hästar har tidigare fått ca 17kg hösilage om dagen, uppdelat på 4 gånger per dag:

Morgon: 5kg.
Lunch: 5kg.
Insläpp: 2kg.
Natt: 5kg.

Nu har vi dock fått nytt hösilage, lite torrare och bättre värden. Räknar jag på värden så ska de inte ha mer än ca 10kg/dag/häst och då stämmer också ts-halten till dem. Dom kommer också att få lite "höpellets" (kommer inte ihåg vad de heter nu, dom där gröna sakerna) till kvällen, så att jag får i dem mineralerna, men det handlar bara om ca 1 näve på var.
Det gäller två hästar på ca 450-500kg. Men nu till min fråga.
Jag har aldrig tidigare gett dem så "lite" som endast 10kg/dag vintertid, och nu sitter jag här och funderar hur jag ska lägga upp schemat den sista tiden.
Det här är ett alternativ:

Morgon 06.30: 3kg.
Lunch 12.30: 3kg.
Insläpp 18-19.00: 1kg.
Natt 21-21.30: 3kg.

Men då tycker jag att 3kg till natten låter lite för lite, så då tänkte jag så här:

Morgon 06.30: 2kg.
Lunch 12.30: 2kg.
Insläpp 18-19.00: 1kg.
Natt 21-21.30: 5kg.

Men då låter morgon och lunch lite istället... :confused: Eller är det bara jag som är fjollig? :D

Hur gör ni andra som ger 10kg/dag? Hur ser ert schema ut?
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Min häst verkar vara i samma storlek som dina. Hon är en lättfödd ponny och får 11,5 kg hösilage per dag och de får mat tre gånger per dag. Enligt det uträknade behovet så behöver hon egentligen bara 10 kg, men då hennes hagkompisar är halvblod och äter betydligt mer per dygn (får kanske 16 kg) blir det väldigt konstigt, tycker jag, om jag skulle minska intag och kvällsmaten mer än vad de är för att hålla mig till det uträknade behovet. Istället får hon lite mer och jag får då motionera henne lite mer istället.

Morgon 07.00: 5 kg i hagen
Intag 17.00: 2,5 kg inne
Kväll 21.00: 4 kg inne

Jag ska tillägga att min häst står på halm, så hon pillar med den när övrig mat mat är slut.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Jag har turen att ha min man hemma, så mina hästar kan fodras ofta, vilket jag tycker känns bättre när man ger lite mindre mängder. Min haflinger får 6:00 - 1 kg, 9:00 - 0,8 kg, 12:00 - 1 kg, 15:00 - 1 kg, 18:00 - 1 kg samt 21:00 - 4 kg.
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Det här kanske är extrem overkill och inte ens speciellt rättvisande, men så här tänkte jag när min förra ponny stod uppstallad. 10 kg per dygn var det då som gällde.
Den fick t.ex. nattmaten vid 21.00 och frukosten vid 05.30-06.00. Då räknade jag hur stor del av dygnet det var (9 timmar alltså 9/24=0,375=37,5% av dygnet). Sedan fick han helt enkelt så stor del av maten, alltså 3,75 kg. Fast jag avrundade litegrann så han fick 4 till natten och så :)

Min ponny hade på ditt schema t.ex. fått 2 kg till frukost, 3 kg till lunch, 1 kg vid insläpp och 4 kg till natten.
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Mina två får vardera 10 kg fördelat såhär:

06.30-07.30: 3 kg (i hagen i samband med utsläpp)

12.00-13.30: 1 kg (lunchhö ute, f n lite varierat men strax med fixade lunchgrindar)

ca 18.00: 3 kg inne i samband med insläpp

ca 22.00: 3 kg inne

Krånglar det med lunchfodringen eller den blir sen så får de 4 kg på morgonen i stället och så får lunchhöet tas från kl 18-höet. Båda står på halm så de får tugga på den när höet tar slut.

Planerar att skaffa småmaskigt hönät och sätta upp för lunchfodringen när automatgrindarna kommer tillbaka och då ev också justera lunchgivan till vardera två kilo med förhoppning om att det ska räcka lite längre av utetiden.

Just nu är det lite att det är enklast att köra på "treor" som standard då jag ofta inte tar kvällsfodringen själv och så blir det ingen förväxlingsrisk.
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Jag har turen att ha min man hemma, så mina hästar kan fodras ofta, vilket jag tycker känns bättre när man ger lite mindre mängder. Min haflinger får 6:00 - 1 kg, 9:00 - 0,8 kg, 12:00 - 1 kg, 15:00 - 1 kg, 18:00 - 1 kg samt 21:00 - 4 kg.

Nyfiken fråga:

Känner ni er inte otroligt uppbundna kring hästarna genom att fodra så ofta?

Är ni ALLTID hemma?
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Nyfiken fråga:

Känner ni er inte otroligt uppbundna kring hästarna genom att fodra så ofta?

Är ni ALLTID hemma?

Visst blir vi uppbundna. Ja, någon av oss är i princip alltid hemma. Fast det är ju så när man har djur. Vi har två hundar också, och inte kan och ska man vara iväg från dem i alltför många timmar i taget heller.
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Vilket är att föredra ?
7:00 2kg ute
12:00 2kg ute
17:00 1 kg ute ( eller slå ihop mål 3 & 4 ute)
19:00 1 kg inne
21:00 4 kg inne

Eller:
7:00 2 kg. ute
13:00 2 kg. ute
19:00 2 kg inne
21:00 4 kg inne

Det första förslaget bygger på att alla i stallet går med på förslaget, i dagsläget vill majoriteten göra som det senare förslaget.
Inressant med åsikter om uppläggen...
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Ena skruttan (storhäst på ca 1,65) går på 11 kg/dag och hon får enligt följande upplägg:

Morgon: 3 kg (varav en liten tuss inne innan utsläpp och resten ute)
Lunch: 2 kg
Insläpp: 2 kg
Kväll/natt: 4 kg (i hönät)

I och med hönätet har hon ju att tugga på under natten. Alternativt kan man ju lägga in halm eller något annat som håller dem sysselsatta om de själva tycker att det blir lite ät-tid.
 
Sv: Nytt hö - mindre mängd. Hur lägga upp schemat?

Min häst får 11 kg/dag nu, och jag har delat upp det som nejlika (3-2-2-4).
När jag gav honom 10 kg/dag så delade jag upp det 2-2-2-4
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 240
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Ligger i förskylning och har tråkigt. Funderar på ditten och datten då-:crazy: Har fått mina hösilage balar nu, är nyfiken på hur det...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp