Nytt sällskap, han- eller honkatt?

Fjanten

Trådstartare
Hej!

Jag har en fantastisk katt vars vän gick bort för några månader sen. Hon har sen dess verkat rastlös och nästan blivit lite knäpp (kan vara gener också, hennes mamma var minst sagt speciell). Hur som helst har jag bestämt att hon behöver en ny vän och tänker därför köpa en kattunge. Jag är dock lite kluven om jag ska köpa en hane eller hona, eftersom jag inte är någon expert frågar jag er i hopp om att någon har egna erfarenheter.

Katten i fråga är sex år gammal honkatt och som har varit kastrerad i ett år, efter att antal kullar. Hon är ganska dominant men samtidigt kärleksfull, och jag upplever henne som lekfull. Hon är en utekatt med kattlucka som spenderar halva dagarna utomhus, lite mindre nu när det är kallt.

Så, om ni var jag, skulle ni köpa en hona eller en hane? Vad finns det för för- och nackdelar? Det vore jättegulligt om ni kunde hjälpa mig.
 
Sv: Nytt sällskap, han- eller honkatt?

Jag är ingen expert på området men jag hade nog skaffat en hona till. Unga hankatter har enligt min erfarenhet alldeles för mycket energi än vad som är trevligt för en mogen dam. Honkattungar brukar vara lite stillsammare.
 
Sv: Nytt sällskap, han- eller honkatt?

Jag har haft många katter genom åren och min erfarenhet är att honor inte tycker om andra honor. Alls. De kommer mkt bättre överens med hanar, som i sin tur brukar tycka om båda honor och hanar, så länge alle är kastrerade.

Så jag skulle satsat på et hane. Varför inte en vuxen från ett katthem? :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
631
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 575
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: Asko
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp