Bukefalos 28 år!

Ögoninflammation?

Mirre

Trådstartare
Har en krasslig tvååring här hemma, snorig som attan och får även mycket kladd i ögonen. Han säger att det kliar i ögonen och han är lite röd. Är det läge för ett bvcbesök eller ska vi avvakta hemma och se om det blir bättre?
 
Min flicka får ofta kladd i ögonen när hon är riktigt snorig, utan att det för den skull är ögoninflamation. Jag brukar mjuka upp kladdet med våta bomullstussar så att det går att torka bort.
 
Skrev det i en annan tråd men det kanske tål att upprepas:

Man kan smörja in ögonfransarna och runt ögonen med vaselin varje gång man gjort rent ögonen. Då blir gojset mycket lättare att få bort nästa gång.
 
Bra tips från er båda :)
Kladdet är inte så svårt att få bort, annat än på morgonen då. Men vad beror det på att det blir kladd sådär?
 
Har en krasslig tvååring här hemma, snorig som attan och får även mycket kladd i ögonen. Han säger att det kliar i ögonen och han är lite röd. Är det läge för ett bvcbesök eller ska vi avvakta hemma och se om det blir bättre?
Börja med att tvätta ögonen minst två gånger om dagen. Använd en frottéhandduk och torka försiktigt, byt hela tiden ställe på handduken. By handduk varje tvättning, tvätta i 60 grader. Blir det inte bättre efter någea dagar kontakta läkare.
 
Bra tips från er båda :)
Kladdet är inte så svårt att få bort, annat än på morgonen då. Men vad beror det på att det blir kladd sådär?
Stopp i tårkanalerna. Då blir det stillastående vatten och vipps så blir det en massa goa bakterier som gojsar till sig. Oftast helt ofarligt och inget smittsamt så länge det inte är en fråga om ögoninfektion. Men då brukar ögonen bli röda (själva ögonvitan) och "svämma över" hela tiden.

Man kan också använda ögonrondeller doppade i saltlösning när man gör rent ögonen.
 
Stopp i tårkanalerna. Då blir det stillastående vatten och vipps så blir det en massa goa bakterier som gojsar till sig. Oftast helt ofarligt och inget smittsamt så länge det inte är en fråga om ögoninfektion. Men då brukar ögonen bli röda (själva ögonvitan) och "svämma över" hela tiden.

Man kan också använda ögonrondeller doppade i saltlösning när man gör rent ögonen.
Aha där ser man :)
Börjar bli lite bättre nu i hans ögon
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
265
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 640
Senast: tanten
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
650
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp