Bukefalos 28 år!

Ömfotad och sviktande sula!!

oxer

Trådstartare
Hej,

Min häst är tyvärr väldigt ömfotad och har något sviktande sulor, nu fick han nya skor i måndags så sulor får vänta till nästa skoning isf.

Har tyvärr haft lite turer kring missanpassad skoning, avtrampad sko, halt häst och veterinär den senaste veckan så funderar på att se mig om efter annan hovslagare... Vänder mig därför till er just nu!
Fick råd av veterinär att hålla oss till mjukt underlag och pensla på life data hoof disinfection varje dag för att undvika hovbölder och stärka sulan. Men räcker det eller kan jag komplettera med något tillskott för att stärka hovarna? Bioton, kiselgur eller vad finns mer? Satsar nog på sulor nästa skoning eller vad finns för alternativ? Googlade fram något som hette sole-guard, kan man använda det tillsammans med vanlig skoning tills jag får riktiga sulor på?
Han är ett halvblod som älskar att hoppa och har en balanserad foderstat :) Tacksam för svar :)
 
Hej,

Min häst är tyvärr väldigt ömfotad och har något sviktande sulor, nu fick han nya skor i måndags så sulor får vänta till nästa skoning isf.

Har tyvärr haft lite turer kring missanpassad skoning, avtrampad sko, halt häst och veterinär den senaste veckan så funderar på att se mig om efter annan hovslagare... Vänder mig därför till er just nu!
Fick råd av veterinär att hålla oss till mjukt underlag och pensla på life data hoof disinfection varje dag för att undvika hovbölder och stärka sulan. Men räcker det eller kan jag komplettera med något tillskott för att stärka hovarna? Bioton, kiselgur eller vad finns mer? Satsar nog på sulor nästa skoning eller vad finns för alternativ? Googlade fram något som hette sole-guard, kan man använda det tillsammans med vanlig skoning tills jag får riktiga sulor på?
Han är ett halvblod som älskar att hoppa och har en balanserad foderstat :) Tacksam för svar :)

Slå på sulor pronto är jag vad hade ansett som ett direkt skydd för något nytt hovmaterial kommer inte tillräckligt fort, sen kan man börja fundera över olika slags andra hjälpmedel. Eller så håller man hästen konstant på mjukt underlag men sulor är nog att föredra för egen bekvämlighetsskull även, för ridning eller annan hantering utanför hagen.

Varför vänta till nästa skoning? Måste nåt åtgärdas är det tyvärr så ring ut hovis och det är nog lättast så också att få hjälp på en gång än att testa en massa olika saker tills nästa vända..6-8 veckor är ganska långt bort.
 
Hade heller inte väntat med sulor om hästen behöver det nu. Varför ska hästen lida i onödan? Sviktande sulor och ömfotad låter som väldigt smärtsam tillvaro.
 
På veterinärens inrådan gör det bara saken värre att ta av skorna ännu en gång och slå på dom igen... Hovarna går sönder av alla sömhål, han skoddes först i fredags och sedan om på måndagen igen. Dessutom skos han var 4-5 vecka för att sedan ger sömmarna med sig. Det var därför jag tänkte om ni hade andra tips och råd under tiden! Sulor skall utan tvekan på vid nästa skoning!!
 
På veterinärens inrådan gör det bara saken värre att ta av skorna ännu en gång och slå på dom igen... Hovarna går sönder av alla sömhål, han skoddes först i fredags och sedan om på måndagen igen. Dessutom skos han var 4-5 vecka för att sedan ger sömmarna med sig. Det var därför jag tänkte om ni hade andra tips och råd under tiden! Sulor skall utan tvekan på vid nästa skoning!!

Då är mitt förslag att hålla hästen på ett väldigt mjukt underlag, mjuk lite djupare sand alt sjukhage med djupare strö. Inte röra på hästen mer än nödvändigt, absolut inte rida eller ens promenera. Du får behandla hästen som i ett sjukdomstillstånd..förresten, borde inte vet skrivit ut smärtstillande då även om inte ens denna rekommenderar skoning så tätt på/att det är skadligt för den?
 
Hej,

Min häst är tyvärr väldigt ömfotad och har något sviktande sulor, nu fick han nya skor i måndags så sulor får vänta till nästa skoning isf.

Har tyvärr haft lite turer kring missanpassad skoning, avtrampad sko, halt häst och veterinär den senaste veckan så funderar på att se mig om efter annan hovslagare... Vänder mig därför till er just nu!
Fick råd av veterinär att hålla oss till mjukt underlag och pensla på life data hoof disinfection varje dag för att undvika hovbölder och stärka sulan. Men räcker det eller kan jag komplettera med något tillskott för att stärka hovarna? Bioton, kiselgur eller vad finns mer? Satsar nog på sulor nästa skoning eller vad finns för alternativ? Googlade fram något som hette sole-guard, kan man använda det tillsammans med vanlig skoning tills jag får riktiga sulor på?
Han är ett halvblod som älskar att hoppa och har en balanserad foderstat :) Tacksam för svar :)

Jag har använt Steel Joint för att stärka sköra hovar, men det är ju långsiktigt så i det akuta skedet skulle du kanske kunna prova sole guard. Tyvärr är det dyrt och måste appliceras med en särskild pistol om det är samma jag tänker på. Keratex Hoof hardener är bra för sulan också, men det är tveksamt om det räcker om hästen är så pass öm som din låter.
Du skriver att hästen har balanserad foderstat och det hade min också, men fick tyvärr fång ändå då hans mage inte verkar tåla hösilage, så det kan finnas anledningar ändå att se över hur mycket socker hästen får i sig och om den är helt okej i magen.
Lycka till!
 
På veterinärens inrådan gör det bara saken värre att ta av skorna ännu en gång och slå på dom igen... Hovarna går sönder av alla sömhål, han skoddes först i fredags och sedan om på måndagen igen. Dessutom skos han var 4-5 vecka för att sedan ger sömmarna med sig. Det var därför jag tänkte om ni hade andra tips och råd under tiden! Sulor skall utan tvekan på vid nästa skoning!!

Fast om man plockar av skorna för att sätta på sulor så används väl samma sömhål igen, dvs det borde inte bli ytterligare hål och slitage?
 
Få får man plasta om hovarna går sönder. Hästen ska inte behöva ha ont. Det är ägarens skyldighet att se till!
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 933
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 923
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 918
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst fick för två veckor sedan en böld öppnad i sin hov, därefter gipsad (av veterinär). Dock hade inte sulan riktigt läkt idag så...
Svar
6
· Visningar
3 265
Senast: heartbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp