Önskemål när jag dör, finns det någon blankett?

Wembley

Trådstartare
Nu under semester aktualiserades tanken då ett liv i familjen hängde på en skör tråd. Jag har länge tänkt tanken men inte kommit till skott att skriva typ ett "testamente" och önskemål i samband med att jag dör eller om jag blir svårt skadad (hjärndöd). Det finns ju Fonus Vita Arkivet där man kan fylla i önskemål avseende t ex begravning, men jag vill ha ett mer utförligt dokument som t ex rör hur min häst ska placeras med mera. Dokumentet ska kunna uppdateras allt eftersom livet förändras. Tilläggas skall att jag inte har några barn. Någon som vet någon bra "mall"? Finns det något online? Fler som tänkt till över sådana frågor?
 
Skriv ett testamente med instruktioner. Vem ärver dig? Det är ju arvingarna som ska ta hand om det du lämnar efter dig, så att vidtala dem kan ju vara en bra början.
 
Vi skrev testamente med hjälp av banken, har det liggandes i bankfacket och banken har också en kopia. Vi skrev det i samband med att vi köpte vår fastighet 2003 och då va vi bara sambos men skulle då ärva varandra så som vid giftermål. Nu är vi dock gifta och kommer ärva varandra i vilket fall.
I testamentet så har vi även skrivit in hur vi vill begravas (jordfästning/kremering) kyrka/gravplats blev tyvärr vald nu i våras då vi förlorade vår dotter. Vi kommer begravas tillsammans hos henne när den dagen kommer.
Har vi inga barn den dagen kommer våra syskonbarn på båda sidor ärva "allt".
För vår del känns det skönt att efterlevande inte ska behöva ta i det, banker och advokatbyråer kan vara behjälpliga.
 
Senast ändrad:
Skriv ett testamente med instruktioner. Vem ärver dig? Det är ju arvingarna som ska ta hand om det du lämnar efter dig, så att vidtala dem kan ju vara en bra början.

Jag är ensambarn och inte gift (sambo). Min sambo och jag har inga barn. Om jag dör och min sambo lever så har jag t ex en livförsäkring där han står som förmånstagare (heter det så?). Vad gäller häst och en framtida släktgård har jag speciella önskemål avseende ev medel rörande detta. Ser ingen anledning att det ska gå till sambons syskonbarn om inte min sambo lever.
 
Vi skrev testamente med hjälp av banken, har det liggandes i bankfacket och banken har också en kopia. Vi skrev det i samband med att vi köpte vår fastighet 2003 och då va vi bara sambos men skulle då ärva varandra så som vid giftermål. Nu är vi dock gifta och kommer ärva varandra i vilket fall.
I testamentet så har vi även skrivit in hur vi vill begravas (jordfästning/kremering) kyrka/gravplats blev tyvärr vald nu i våras då vi förlorade vår dotter. Vi kommer begravas tillsammans hos henne när den dagen kommer.
Har vi inga barn den dagen kommer våra syskonbarn på båda sidor ärva "allt".
För vår del känns det skönt att efterlevande inte ska behöva ta i det, banker och advokatbyråer kan vara behjälpliga.

Beklagar vad gäller er dotter! :cry: :heart Jag tänker mer om det finns någon färdig mall som man kan ladda ner och som fungerar juridiskt (utan att behöva anlita bank/advokat).
 
Beklagar vad gäller er dotter! :cry: :heart Jag tänker mer om det finns någon färdig mall som man kan ladda ner och som fungerar juridiskt (utan att behöva anlita bank/advokat).

Tack, det är otroligt hårt och tungt att behöva begrava sitt nyfödda barn:heart...

Jag vet inte riktigt om det finns klara mallar, men om det finns så se till att du får det bevittnat när du fått det skrivet.
Vore ju tråkigt om dom du valt som förmånstagare inte får ta del av det du vill lämna till dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp