Bukefalos 28 år!

Öppnor, slutor

Sv: Öppnor, slutor

Enkelt sett är skänkelvikning = lösgörande övning med hästen rakriktad.
Sluta (längst med spåret) = rumpan innan för spåret och hästen går rakt fram. Som slutet på en volt samlande övning
Öppna (längst med spåret) = huvudet/bogen innanför spåret. Som öppningen i en volt. Samlande övning

Detaljerna kan nog ngn annan bättre förklara. :p
 
Sv: Öppnor, slutor

Lägger bara till: i slutan är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen. i öppnan är hästen ställd och böjd från rörelseriktningen.
 
Sv: Öppnor, slutor

Utöver de svar du redan fått, kan det löna sig att se på Youtube om du hittar några klipp av hur de olika rörelserna ska se ut, då förstår man ofta bättre :)
 
Sv: Öppnor, slutor

Jag tror att ett av de vanligaste felen man gör i både öppna och sluta är att man missar linjen och tror att hästen ska springa med bredsidan in i väggen, om de görs på en diagonal.

Jag tänker mig en stång, ungefär som hästen som sitter på en karusell. :) Stången går genom hästen vid dina händer och sitter sen fast, som på en räls längs linjen, låt säga diagonalen.

Själva stången går inte att flytta från rälsen du kan bara böja hästen på plats sas.
Tänk nu hästen på rälsen, i höger varv, bara ställ till höger, resten kvar på rälsen= skänkelvikning. Flytta rumpan till höger om rälsen =sluta. Eller flytta framdelen till vänster om rälsen=öppna. Stången som går rakt igenom hästen gör att ni inte kan flytta er mer i sidled, jag brukar tänka att mina händer ska peka mot bokstaven.
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
374
Senast: Wille
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 157
Senast: Badger
·
Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
1 056
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp