Bukefalos 28 år!

Inglorion

Trådstartare
Jag måste spendera flera timmar (6.5) i Örebro imorgon, väntandes på att maken ska sluta jobbet. Då jag knappt besökt Örebro förut, är det någon som har tips på något att göra?

Anna Karenina är nerladdad till mobilen och ett café lär jag ju hitta på, men något kul måste det ju finnas att titta på också :)

(Vi ska flytta till utanför Örebro så tips om andra saker som tar lite mer tid tas också tacksamt emot, Kvismaren har jag redan hittat och besökte när vi tittade på huset)
 
Sv: Örebro

Om du är i stan, så finns mycket affärer att gå i, och många matställen och fik.
Har du möjlighet att ta dig lite utanför stan , så finns marieberg , ett stort köpcentrum:)
Där kan man gå i många timmar, även många goda fik och matställen:)
 
Sv: Örebro

Några tips:

Promenera på Oset (spenderade ett par timmar där igår, det är himla livat med massor med djur och fåglar), åk upp i Svampen, ät en glass och titta på utsikten, ät mer glass på Glazzerian (deras citrongelato är himmelsk), kolla på Slottet, kolla in alla Open Art-grejer, promenera i Wadköping, fika på Bara Vara, shoppa på Marieberg.
 
Sv: Örebro

Open Art var ju rätt intressant, jag var och gick en sväng på stan i fredagskväll och tittade på en del så det kan vara värt en promenad. Själv gillar jag Karlslund, http://www.orebro.se/5553.html vackert att bara ströva runt i och en hel del intressant.
http://www.orebrotown.com/sv/uppleva/sevardheter.html här finns det ännu mer förslag att titta på!

Men jag gillar örebro, jag bodde där fem år under gymnasietiden och åren efter och skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där igen.
 
Sv: Örebro

Om du känner för o bada så finns världens roligaste äventyrsbad i örebro:)
Rätt centralt, sök på gustavsviksbadet=)
 
Sv: Örebro

Just nu är faktiskt staden rätt trevlig i sig eftersom det är fint väder, promenera längs Svartån ner till Wadköping och ta en fika där :)

Välkommen hit! Hojta till om du vill lära känna någon när du flyttar hit :D
 
Sv: Örebro

KL

tack for all tips! har satt ihop en lista med forslag pa grejer att gora! (lillasyster ska med, hon blir val sur om hon inte ocksa far valja :D).

Mitrolle - tack, far gora det! nu flyttar vi nog inte in forran under sen hosten da badrum och kok maste renoveras innan vi flyttar in :) (jag kommer ju fran precis utanfor Arboga, men vi aker alltid till Eskilstuna eller Vasteras. Kan komma ihag att jag varit i orebro en gang nar jag var barn :o).
 
Sv: Örebro

Oset, Skebäck, Naturens Hus är väldigt fint som sagt.
Wadköping är ju en kanmysig liten trästad med många fina hantverkare och ett trevligt café
Det går ju även att ta sig med buss, dels som någon också nämnt... Karlslund. Väldigt fint och nu under renovering, med fin trädgård, barnens sagopark och fina promenadstråk längs ån.
Det går även att ta sig med buss, ut till Mariebergs köpcenter, för mer shopping.
Men jag tycker det är roligt om du vill turista o shoppa lite mer centralt, för att gynna de centrala köpmännen ;)

IngelaH, turistambassadör vid Svansjön Tysslingen, samt fritidspolitiker som ledamot i Örebro Fritid- och Turistnämnd.

Örebrokompaniet/Turistbyrån ligger på Olof Palmes Torg, strax intill Krämarhuset. Där finns ju mer tips och idéer om vad ni kan hitta på. http://www.orebrokompaniet.se/
 
Sv: Örebro

:D jag kan saga Ingela att vi spendera all varan shopping (forutom systemet och varan kvallsmaten :o ) i centrum ;) bade jag och syrran var valdigt overens om att det fanns mycket battre affarer (och hela atmosfaren var battre) i Orebro an det ar i centrum i Eskilstuna. Eftersom jag egentligen avskyr E-tuna sa forstar jag inte langre varfor vi inte avant Orebro som den narmaste shopping staden for? jag antar att det ar vana? (E-tuna centrum maste jag saga ar ratt nerganget numera). Vi hittade till Glazzerian! tack sa mycket for det tipset! Valdigt bra glass, kunde riktigt dromma mig tillbaka till Gelaterias i Dolomiterna med melon glassen :D

Vi promenerade ocksa runt Wadkoping (innan deras affarer oppnade) och det var riktigt trevligt och oerhort fint. Vi sag slottet innan det oppnade (tyvarr), for iaf utsallningarna ar ju faktist gratis och dem hade nagot foto projekt utstallt vilket involverade istagram bilder fran personer som har tagit foton i Orebro som jag hade velat se. Slottet sag valdigt fint ut fran utsidan i alla fall. Maste dra med maken nagon dag, han alskar slott :love: vi var pa Gripsholm i helgen och jag springer igenom medans han maste kolla pa varje pinal som star i guide boken :D

Vi korde till Svampen pa eftermiddagen. Inte for svart att hitta fast jag stallde till det med varan GPS. Daremot luktade tydligen hissen jattedaligt (jag ar anosmisk sa vad vet jag men daremot sa papekade flera personer detta). Men utsikten var jattebra. Deras planet skyltar dar uppe var ocksa bra, men behover uppdateras da dem ar slitna. (forovrigt tycker jag som hojd radd att stangslet ar kanon bra da det tog bort all hojd radsla.)

Jag maste saga att Open Art ar riktigt kanon bra. Da min dator har valdigt stora problem just nu (just nar en massa jobb landade i knaet) sa hann/kunde vi inte skriva ut en karta. Men det behovs egentligen inte en karta, sa lange du strosar runt centrum osv sa stoter man pa dem har fantastiska konstverken overallt. T.o.m. inne i gallerierna! Stor tummen upp for det!

Men nu har vi skrivit pa kontrakt pa huset i alla fall :) som ligger i en liten trevlig by som heter Svennevad. En bra bit utanfor men det halverar pendlings avstandet for maken. Imorgon ar jag dar for att kolla pa huset med foregaende (valdigt trevliga) agaren. Sen blir det antingen den trevliga stranden eller sa kanske Oset eller Kvismaren. (Syrran ska med igen, och med en 16-aring i bilen sa far man se till att hon ar pa gott humor......hon kanske vill shoppa igen :crazy: for idag ville hon sannerligen inte till Oset fast det var dit jag ville ;))
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
842
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp