Byta bana sent i livet, specialpedagog eller programmerare?

Man behöver vara data-neard sedan tidig ungdom för att bli framgångsrik i dag.
Annars så blir man bara en kod-slav och det är inte ett roligt jobb.
Det där stämmer inte. Vi är många som lärt oss programmera på universitetet eller senare och har stor framgång inom branschen. Man behöver absolut inte vara nörd för att jobba med teknik. Det där är gamla fördomar som inte alls hjälper branschen framåt om de fortsätts spridas.
 
Det där stämmer inte. Vi är många som lärt oss programmera på universitetet eller senare och har stor framgång inom branschen. Man behöver absolut inte vara nörd för att jobba med teknik. Det där är gamla fördomar som inte alls hjälper branschen framåt om de fortsätts spridas.

Det är svårare att få en väl utbildad datornörd att skriva högkvalitativ kod än en väl utbildad person som tagit till sig utbildningen utan ”förkunskaper”. Är min erfarenhet om man ska generalisera.

Har jobbat som lärare i datavetenskap och med ett starkt intresse kan man bli riktigt bra, oavsett vilka intressen man odlade som yngre.
 
Det är svårare att få en väl utbildad datornörd att skriva högkvalitativ kod än en väl utbildad person som tagit till sig utbildningen utan ”förkunskaper”. Är min erfarenhet om man ska generalisera.

Har jobbat som lärare i datavetenskap och med ett starkt intresse kan man bli riktigt bra, oavsett vilka intressen man odlade som yngre.
Precis detta framhöll våra lärare på universitetet också.

Jag märker också skillnad på förmågan att lösa komplexa problem på ett strukturerat och hållbart sätt i produktionskod som jag anser generellt är högre för de som har utbildning.
 
Vad märkligt att det är den enskilda läraren som ska göra orosanmälningar? De skolor jag känner till är det rektor som gör det.
Sorry för OT men passar på att besvara frågan:
Skyldigheten att orosanmäla för personal inom vård och omsorg ligger på individen, inte på rektor/chef. Att chef/rektor skriver under anmälan förekommer säkert men är varken norm eller tanken med systemet.

/Färskt från föreläsning idag med regionens barnskyddsteam.
 
Sorry för OT men passar på att besvara frågan:
Skyldigheten att orosanmäla för personal inom vård och omsorg ligger på individen, inte på rektor/chef. Att chef/rektor skriver under anmälan förekommer säkert men är varken norm eller tanken med systemet.

/Färskt från föreläsning idag med regionens barnskyddsteam.
Hos oss (jobbar inte inom vård och omsorg, men orosanmäler både barn och vuxna) är det chefen/myndigheten som står bakom anmälan. Tycker det känns tryggare även om jag inte har någon direkt relation till den som anmäls (jämfört med en lärare).
 
Programmering testade jag lite som tonåring och gillade det. Gillar abstraktion, logik, att klura, den sortens kreativitet där man bygger saker eller löser problem med begränsade medel. Tanken på att kunna jobba delvis hemifrån lockar. Bra lön verkar det också vara. Jag skulle kunna se mig någonstans i gränssnittet mellan programmering och användare, t.ex. front-end-utvecklare eller mjukvarutestare.

Eventuella nackdelar med programmering: Jag vill göra något som känns meningsfullt, har ett behov att bidra till en bättre värld. (Hellre skapa webbsidor åt Röda korset än H&M :))
Finns det några programmerare här? Vilka anställningsformer finns för programmerare och i vilken utsträckining kan man själv påverka vilka projekt man jobbar med? Vad upplever ni som bra/dåligt med jobbet? Vilka stressfaktorer finns? Det kommer att ta några år tills jag är färdig, tror ni att någon vill anställa en kvinna som är 50??? Läste även någonstans att en del programmerarjobb kommer att försvinna pga AI, att det blir så att man beskriver för AI vad programmet ska göra, själva kodningen utförs sedan av AI. Vad tror ni om detta?

Vad tror ni om att byta bana i den åldern??

Många tankar och funderingar :confused:... All input tas tacksamt emot! :)
Klart du ska byta om du vill det. Jag tror mjukvarutestare hade passat dig bra. Det är både klurigt, problemlösning och fördelaktigt att man kan förklara problem på ett förståeligt sätt. Jag vet många duktiga som gått YH-utbildning som inte var ungdomar när de började.

Du kan jobba på både produktbolag eller som konsult (detta svar gäller både som programmerare och mjukvarutestare) Så anställningsformen är lite vad man föredrar, jag var konsult i början av min karriär för att få testa på lite olika saker men fann sedan min nisch och har därefter valt att jobba på produktbolag då jag känner större trygghet där och vill själv välja när det är dags att byt roll. Då har jag även valt vilken typ av produkt jag vill jobba med, som är viktigt för mig.

Som konsult är man styrd av konjunkturen och vid högkonjunktur är det lätt att välja bland en massa roliga uppdrag men vid lågkonjunktur får man ta vad som finns.
Huruvida det är stressigt eller ej beror på vilken projektmetodik man använder, om det finns deadlines, vilka integrationsstrategier som finns etc.
AI tror jag inte är ett hot på länge, det finns så mycket saker man fortfarande gör manuellt som är bättre att automatisera/låta AI göra det men det är en lång väg kvar och sen krävs det människor för att ta hand om det. Så jag ser inte det som något hot under mitt aktiva yrkesliv.
 
Sorry för OT men passar på att besvara frågan:
Skyldigheten att orosanmäla för personal inom vård och omsorg ligger på individen, inte på rektor/chef. Att chef/rektor skriver under anmälan förekommer säkert men är varken norm eller tanken med systemet.

/Färskt från föreläsning idag med regionens barnskyddsteam.

Så går det inte heller till i min kommun.

Lärare ihop med kurator (vars jobb det är att veta hur man ska skriva bra anmälningar) skriver anmälan. Den skrivs sedan under av chef. Om soc återkommer med frågor kan 'rätt' lärare lätt få tags på. Men man utsätts inte för risken för hot på samma sätt.
 
Sorry för OT men passar på att besvara frågan:
Skyldigheten att orosanmäla för personal inom vård och omsorg ligger på individen, inte på rektor/chef. Att chef/rektor skriver under anmälan förekommer säkert men är varken norm eller tanken med systemet.

/Färskt från föreläsning idag med regionens barnskyddsteam.
Hos oss (jobbar inte inom vård och omsorg, men orosanmäler både barn och vuxna) är det chefen/myndigheten som står bakom anmälan. Tycker det känns tryggare även om jag inte har någon nära relation till den som anmäls (jämfört med en lärare).
 
Hos oss (jobbar inte inom vård och omsorg, men orosanmäler både barn och vuxna) är det chefen/myndigheten som står bakom anmälan. Tycker det känns tryggare även om jag inte har någon direkt relation till den som anmäls (jämfört med en lärare).

Så går det inte heller till i min kommun.

Lärare ihop med kurator (vars jobb det är att veta hur man ska skriva bra anmälningar) skriver anmälan. Den skrivs sedan under av chef. Om soc återkommer med frågor kan 'rätt' lärare lätt få tags på. Men man utsätts inte för risken för hot på samma sätt.

Nu vill jag inte kapa tråden helt men absolut. Jag vet att det förekommer att annan person/arbetsplats skriver under och det är helt ok så som jag förstod det. Den lagstadgade skyldigheten att anmäla ligger likafullt på individen. Den skyldigheten går inte att lasta över på någon annan.
 
Tack för alla svar!! Mycket bra input och en del tankeställare. :up:

Jag ska nog sluta att fundera kring specialpedagog/-lärare, även om det är intressant och meningsfullt är arbetsmiljön kanske inte bättre än lärarnas och med min personlighet kommer jag förr eller senare bränna ut mig...

Jag tycker också att det är jättekonstigt att det är lärarna själva som behöver orosanmäla. Jag ringde socialen när det hände och frågade om det (som rektorn hade sagt) var sant. Ja, det var det. De ville ha det direkt från läraren. Annars tyckte de fanns en risk att rektorn missade/glömde bort det. Tydligen hände detta i närheten för ett antal år sedan och barnet ifråga misshandlades så svårt att det dog. Tragedin slutade med att rektorn tog livet av sig.

Personligen tror jag att risken att anmälningar uteblir pga lärarnas rädsla kan vara lika stor.

Tack för jättebra idéer ang. jobb i IT-branschen! Jag hade mest tänkt på själva programmeringen men glömt att det kan finnas ett behov av pedagogiska människor även i den branschen. Jag ska spana vidare åt det hållet.
 
Tack för alla svar!! Mycket bra input och en del tankeställare. :up:

Jag ska nog sluta att fundera kring specialpedagog/-lärare, även om det är intressant och meningsfullt är arbetsmiljön kanske inte bättre än lärarnas och med min personlighet kommer jag förr eller senare bränna ut mig...

Jag tycker också att det är jättekonstigt att det är lärarna själva som behöver orosanmäla. Jag ringde socialen när det hände och frågade om det (som rektorn hade sagt) var sant. Ja, det var det. De ville ha det direkt från läraren. Annars tyckte de fanns en risk att rektorn missade/glömde bort det. Tydligen hände detta i närheten för ett antal år sedan och barnet ifråga misshandlades så svårt att det dog. Tragedin slutade med att rektorn tog livet av sig.

Personligen tror jag att risken att anmälningar uteblir pga lärarnas rädsla kan vara lika stor.

Tack för jättebra idéer ang. jobb i IT-branschen! Jag hade mest tänkt på själva programmeringen men glömt att det kan finnas ett behov av pedagogiska människor även i den branschen. Jag ska spana vidare åt det hållet.
Min mamma sadlade om från universitets- och gymnasielärare till IT-pedagog. Hon stormtrivs!
 
Precis detta framhöll våra lärare på universitetet också.

Jag märker också skillnad på förmågan att lösa komplexa problem på ett strukturerat och hållbart sätt i produktionskod som jag anser generellt är högre för de som har utbildning.
Utbildning är alltid bra.
Civilingenjörer löser rent allmänt komplexa problem bättre än andra, de är tränade på det.
Att lösa nya problem som saknar facit.

@Sjöberga jämförde vad jag förstår utbildade med andra utbildade och inte utbildning med avsaknad av utbildning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 141
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 083
Senast: warg
·
Äldre Ligger just nu i sängen och funderar på hur min framtid kommer att se ut. Fyller 18 år idag och har levt med långvarig ryggsmärta sen...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp