Bukefalos 28 år!

Överaktiv?

E

ewa_85

Hejsan!

Jag har en vovve, (som blev till i en tjuvparning), hon är 25% OES (Mor) 12,5% BC, Schäfer, Labrador och Groendal (osäker på stavingen)(Far).

Hon är ca 1 år och 5 månader. Hon bor tillsammans med sin far, mig min sambo och våra 2 katter o 2 marsvin.

Till saken, är hon så himla överaktiv "bara för att" det är BC i henne? För det spelar ingen roll hur mkt mat jag ger henne (nästan iaf), så fastnar inget... Å blir det för mkt mat, vägrar hon att äta...

Vad ska jag göra för att få henne at äta och lägga på hullet?
Har försökt att lägga i "godis", då äter hons tills godiset är slut å sen slutar hon äta. Men hon kan äta i princip hur mkt annat som helst. (Är tokig i chilinötter).

Ska jag bara låta henne vara å hoppas på att hon äter när hon blir hungrig?

Tacksam för svar o synpunkter. (Inga påhopp tack om what so ever).

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

vad får hon för foder till att börja med? upplever du henne som stressad eller bara sprallig?
 
Sv: Överaktiv?

Ungfär samma frågor som Cillamuffins, vilket foder får hon, i vilken form, uppblött, torrt, blötfoder osv

Är det bara att hon inte lägger på hullet är eller hon stressig och överaktiv i vardagslivet oxå?
Vad gör hon om dagarna, tränar ni något osv.
 
Sv: Överaktiv?

Svarar till er båda då:

Hon har fått Best in Show, men nu håller jag på att byta till Pedegree (lagre dog)... Torrt.

Inte stressad, men överaktiv/sprallig.

Hon är ju väldigt aktiv, det ska alltid hända ngt, hon leker med pinnar å hoppar rakt upp i luften, för att sen bara kuta runt. Hon leker med sig själv så att säga...

Vi gör inte så mkt (tyvärr) om dagarna, går ut å går å leker med henne.... Försöker aktivera henne så att hon ska bli tröt, eller vad man ska säga... om man är ute å går med henne i skogenhåller hon alltid koll på en, antar att det är vallhunds instinkten, jag brukar gömma mig bakom en gra så att hon får söka upp mig och söka kontakt... om ni förstår vad jag menar?

//Ewa

Skulle vilja träna lite... typ agility... eller nåt sånt...
 
Sv: Överaktiv?

På rak arm kan jag säga att BIS Fullkost eller Lam & Ris är foder för hundar med låg aktivitet och inget foder för en icke överviktig och frisk hund. När min hund var yngre så åt hon 1½ L av det fodret per dag för att hålla vikten. Men BIS har foder med extra energi för aktiva hundar. En svart och en röd säck.

Nu vet jag inte vad Pedigree innehåller, men är det fodret som finns i vanliga matbutiker så är det också aldeles för lite energi för henne om hon har svårt att hålla vikten. Doggy brukar finnas på större affärer och jag tror att det är den svarta säcken som är ett energirikare foder.
 
Sv: Överaktiv?

leta efter ett foder med minst 20 % fett. då borde hon gå upp i vikt. pedigree och liknande foder har ofta fetthalter på ca 10 % och deras foder för aktiva hundar ligger på ungefär 13 %.
 
Sv: Överaktiv?

ewa_85 skrev:
Hejsan!

Jag har en vovve, (som blev till i en tjuvparning), hon är 25% OES (Mor) 12,5% BC, Schäfer, Labrador och Groendal (osäker på stavingen)(Far).

Hon är ca 1 år och 5 månader. Hon bor tillsammans med sin far, mig min sambo och våra 2 katter o 2 marsvin.

Till saken, är hon så himla överaktiv "bara för att" det är BC i henne? För det spelar ingen roll hur mkt mat jag ger henne (nästan iaf), så fastnar inget... Å blir det för mkt mat, vägrar hon att äta...

Vad ska jag göra för att få henne at äta och lägga på hullet?
Har försökt att lägga i "godis", då äter hons tills godiset är slut å sen slutar hon äta. Men hon kan äta i princip hur mkt annat som helst. (Är tokig i chilinötter).

Ska jag bara låta henne vara å hoppas på att hon äter när hon blir hungrig?

Tacksam för svar o synpunkter. (Inga påhopp tack om what so ever).

//Ewa

Min schäfer som har svårt att hålla hull fick tidigare Doggys mat för aktiva hundar, den svarta säcken. Hon var också överaktiv, och har dessutom svårt för att äta tillräckligt mycket av mat med lägre energi för att hålla hullet. Hundmat med mer fett och protein är ju dyrare än annan hundmat, men i gengäld går det inte åt lika mycket.

Numera är min schäfer opererad för livmoderinflammation och alltså kastrerad. Fick stränga order att hålla henne på diet eftersom hundar har en tendens att gå upp i vikt efter katrering. Damen är fortfarande en aktiv hund, och det enda jag behövt göra är att välja en hundfoder med lägre energi. Carriers hundfoder använder jag nu, för "normalt" aktiva hundar. Hon har fri tillgång, men håller sig väldigt fin i hullet ändå.

/Lizzie
 
Sv: Överaktiv?

Just foderbiten är jag ganska usel på så jag litar på våran uppfödare... ;) Men det är flera andra som har svarat i den frågan så det bryr jag mig inget om.

Vad gäller hunden så skulle hon kanske behöva lära sig att koppla av? En del hundar har inte "förstånd" att vila när det ges tillfälle utan går upp i varv hela tiden. Även om ni inte har så mycket tid så finns det en del små saker man kan lära hundarna så att de får arbeta med hjärnan, tex gömma godis i en toarulle, göra godis sök ute och inne, lära dem att hämta saker som man ber om osv.
Agility kan vara värt att prova, dock reagerar en del hundar med att bli ännu mer aktiva medans en del reagerar med att komma ner i varv, men det märker du ganska så fort!

Lycka till!
 
Sv: Överaktiv?

Det med sök i skogen är en mycket bra aktivitet.
Försök även cykla med hunden. Men var noga att ha en "springer" då till cykeln och sele till hunden. Men sätt ändå för säkerhetsskull koppel på hunden, just för att ha extra kontroll. Jag garanterar att hunden kommer lugna ner sig.
Du får försöka vara lite mer aktiv med den.
Risken är annars när den blir äldre att den får större problem.
Det med agillity är en bra idé och kanske även lite lydnadskurser.
Lycka till!!
//Tessan//
 
Sv: Överaktiv?

Min schäfer är oxå mkt aktiv. Jag lägger mkt spår. Jag gör oxå mkt hjärnlekar inomhus. Gömmer godisar i huset när han ska va ensam hemma. Lär honom onödiga grejer som att hämta saker till mig mm. När han inte har nåt att göra så börjar han leta efter godis... :)

Han hade oxå svårt att lägga på hullet förr. Nu äter han ett foder för högpresterande hundar. Hills Performance, och han behöver inte äta så mkt mat heller. Nu är han fin i hull och musklar sig riktigt bra!
 
Sv: Överaktiv?

Tippan skrev:
På rak arm kan jag säga att BIS Fullkost eller Lam & Ris är foder för hundar med låg aktivitet och inget foder för en icke överviktig och frisk hund. När min hund var yngre så åt hon 1½ L av det fodret per dag för att hålla vikten. Men BIS har foder med extra energi för aktiva hundar. En svart och en röd säck.

Nu vet jag inte vad Pedigree innehåller, men är det fodret som finns i vanliga matbutiker så är det också aldeles för lite energi för henne om hon har svårt att hålla vikten. Doggy brukar finnas på större affärer och jag tror att det är den svarta säcken som är ett energirikare foder.

Oki, jo, jag stod å läste på Doggys svarta säck... Hittade deras sida på nätet å där stod det;

Näringsvärde:
Protein 27%, fett 17%, kolhydrater (NFE)39%, växtråd 2%, mineraler (aska) 6% (kalcium 1,3%, fosfor 1,0%), vatten 9%. Omsättbar energi 1570 kJ/100g.

Och ngn annan skrev att det skulle va MINST 20% Fett, alltså duger inte det?


//Ewa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överaktiv?

cillamuffins skrev:
leta efter ett foder med minst 20 % fett. då borde hon gå upp i vikt. pedigree och liknande foder har ofta fetthalter på ca 10 % och deras foder för aktiva hundar ligger på ungefär 13 %.


Ok, det stämmer, fettet ligger på 10 % å protein på 22%....

Det är verkligen inte lätt å hitta ett foder med så pass mkt fett...

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

lizzie skrev:
Min schäfer som har svårt att hålla hull fick tidigare Doggys mat för aktiva hundar, den svarta säcken. Hon var också överaktiv, och har dessutom svårt för att äta tillräckligt mycket av mat med lägre energi för att hålla hullet. Hundmat med mer fett och protein är ju dyrare än annan hundmat, men i gengäld går det inte åt lika mycket.

Numera är min schäfer opererad för livmoderinflammation och alltså kastrerad. Fick stränga order att hålla henne på diet eftersom hundar har en tendens att gå upp i vikt efter katrering. Damen är fortfarande en aktiv hund, och det enda jag behövt göra är att välja en hundfoder med lägre energi. Carriers hundfoder använder jag nu, för "normalt" aktiva hundar. Hon har fri tillgång, men håller sig väldigt fin i hullet ändå.

/Lizzie


Jo, det är ju dyrare, men man ger ju inte samma mängd som av de billiga med låg fett o pritein %...

Min mamma har en hund som oxå är opererad för livmoderinflammation (en labrador/hamilton), Hon har alltid haft tendens till å bli... ja tjock så hon få light...

Men jag ska testa med Doggys svarta säck. Men som ngn annan skrev så skulle jag ha minst 20% fett å det inne håller 17 %...

Fri tillgång skulle jag kunna ha ill henne, men det är värre med den andra hunden (hennes far), han är lite större i maten... (kastrerad), så om min vovve lämnar mat vill han gäääärna äta upp den...

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

Snurrfian skrev:
Just foderbiten är jag ganska usel på så jag litar på våran uppfödare... ;) Men det är flera andra som har svarat i den frågan så det bryr jag mig inget om.

Vad gäller hunden så skulle hon kanske behöva lära sig att koppla av? En del hundar har inte "förstånd" att vila när det ges tillfälle utan går upp i varv hela tiden. Även om ni inte har så mycket tid så finns det en del små saker man kan lära hundarna så att de får arbeta med hjärnan, tex gömma godis i en toarulle, göra godis sök ute och inne, lära dem att hämta saker som man ber om osv.
Agility kan vara värt att prova, dock reagerar en del hundar med att bli ännu mer aktiva medans en del reagerar med att komma ner i varv, men det märker du ganska så fort!

Lycka till!


Hon kan koppla av, hon ligger just nu o sover på golvet bredvid mig, men det är ju lixom antingen sova eller fullrulle... Inget där emellan...

brukar gömma godis i toarulle/mjölktetra, men det tycker inte hon e så kul, hennes far däremot älskar det. Hon tycker det är roligare omman kastar en boll/pinne... Elller att man gömmer sig så hon får leta reda på mig...

Jo, de reagerar ju olika på det, men jag får se hur det går...

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

skrivartessan skrev:
Det med sök i skogen är en mycket bra aktivitet.
Försök även cykla med hunden. Men var noga att ha en "springer" då till cykeln och sele till hunden. Men sätt ändå för säkerhetsskull koppel på hunden, just för att ha extra kontroll. Jag garanterar att hunden kommer lugna ner sig.
Du får försöka vara lite mer aktiv med den.
Risken är annars när den blir äldre att den får större problem.
Det med agillity är en bra idé och kanske även lite lydnadskurser.
Lycka till!!
//Tessan//

=) det med å cykla med henne kan nog bli svårt... Men jag vill ju ta med henne när jag rider, men hon är lite skraj för pållen.. så jag vet inte...
Jo, jag ska se hur det går med agility =)

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

Hera skrev:
Min schäfer är oxå mkt aktiv. Jag lägger mkt spår. Jag gör oxå mkt hjärnlekar inomhus. Gömmer godisar i huset när han ska va ensam hemma. Lär honom onödiga grejer som att hämta saker till mig mm. När han inte har nåt att göra så börjar han leta efter godis... :)

Han hade oxå svårt att lägga på hullet förr. Nu äter han ett foder för högpresterande hundar. Hills Performance, och han behöver inte äta så mkt mat heller. Nu är han fin i hull och musklar sig riktigt bra!

Ok. Tyvärr har jag dålig fantasi, och jag tror att... hmm.. hon är för korkad... eller hur jag ska uttrycka mig, för å kunna hämta nåt jag ber henne om... Hon är inte lika... smart som sin far... fast man vet ju inte med lite (läs mycket) träning så kanske det går...

//Ewa
 
Sv: Överaktiv?

Finns på ALLA djuraffärer! Tja 17 eller 20 är ju en smaksak, om du inte kan åka till en djuraffär så har du inte så mycket att välja på. Du får prova dig fram om det räcker. Enda gången min hund ätit över 20 var när vi tränade som mest, annars har hon klarat sig på 16-18 tills hon blev gammal och fet. Hon äter BIS för att gå ned i vikt :D
 
Sv: Överaktiv?

ewa_85 skrev:
Jo, det är ju dyrare, men man ger ju inte samma mängd som av de billiga med låg fett o pritein %...

Min mamma har en hund som oxå är opererad för livmoderinflammation (en labrador/hamilton), Hon har alltid haft tendens till å bli... ja tjock så hon få light...

Men jag ska testa med Doggys svarta säck. Men som ngn annan skrev så skulle jag ha minst 20% fett å det inne håller 17 %...

Fri tillgång skulle jag kunna ha ill henne, men det är värre med den andra hunden (hennes far), han är lite större i maten... (kastrerad), så om min vovve lämnar mat vill han gäääärna äta upp den...

//Ewa

Jag har också använt Roburs produkter, finns med hög fett och proteinhalt. Dock asdyrt. Körde även med Carriers mat för aktiva hundar, röd säck tror jag det var. Funkade bra på min schäfer OCH på en labb-blandning som inte behövde lika mycket mat. Båda fick fri tillgång och båda käkade så mycket som de behövde eftersom de höll sig i bra hull. Annars är det ju lite svårt när man har mer än en hund och de inte behöver lika mycket mat...

/Lizzie
 
Sv: Överaktiv?

du kan ju börja med 17 % och se om det räcker. det är trots allt en stor skillnad mot 10 %.

ang om att du tycker att hunden inte är så smart... vissa hundar har lättare att räkna ut vad vi vill av dem och så kanske de har mer vilja att vara till lags. en hund som inte riktigt har den motivationen kan verka lite korkad, men det gäller för dig att öka hennes motivation och när det väl börjar lossa och hon känner att det verkligen lönar sig att arbeta MED dig så kommer resten av bara farten. då kommer hon också våga prova på nya grejer och se om det är det du vill att hon ska göra.

att cykla är bra för motionen, men tänk på att ju högre kondis hon får, desto mer orkar hon hålla på och stressa. jag hade börjat med tankearbete i första hand och lagt till cykling som en motionsgrej. vissa hundar varvar upp istället för att varva ner av motion (som min labbe), är din också sån?

kasta boll är utmärkt för att göra en hund mer taggad men ingen höjdare om man vill att det ska gå lugnt till.
 
Sv: Överaktiv?

Min hund är ju som sagt oxå mkt aktiv, han går igång på minsta lilla signal.

Hos oss är all form av boll och pinnkastning total förbjudet. Så är även alla former av att "egga" upp hunden, för dem som inte har förmågan att lugna ner honom igen.

Som träning har jag valt hjärnaktiverande saker. Vi tränar lydnad, spår, sök och ska snart börja med räddning.

Han får inte träna uppstressade former så som skydd och agility, det flera timmar att varva ner honom......

Visst busar och leker vi varje dag, men jag måste alltid avbryta leken och varva ner honom. Han skulle nog kunna hålla på i flera dagar om ingen sa stopp :smirk:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 585
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 368
Övr. Hund Vad finns det för sorter? Min kastrat har på senare tid blivit fodergalen. Jag tror det faktum att katten får svinmumisg blötmat 3 ggr...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Druvan
·
Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp