Överdriver jag??

L

linnea 82

Har precis lämnat mitt c-ponny sto på foder hos en jättebra familj. Dom har en egen häst deras dotter rider på. Hon kom dit i fredags kväll. Idag pratade min sambo med mannen(de e arbetskamrater) Dom e glada allt går så bra. Dom hade idag provat att rida på henne. Vet inte om jag överdriver men jag blir jättearg. Hon har precis kommit dit och till råga på allt så har hon blivit riden två gånger i hela sitt liv(skrittad) OK hon älskar när man grejar med henne och e jättelugn men jag vill ju att dom hade väntat ett tag. Ska jag säga nåt? Vill inte lägga mig i på ett sätt. Vet hur noga dom e med deras och hur väl omhändertagen hon blir men blir ändå irriterad över detta. Vad tycker ni? Överdriver jag? Jag lämnade ut henne på foder eftersom jag har så lite tid men jag vill ju att dom ska ta det lungt med henne. Nu verkar det i alla fall som att tjejen bara lite...
 
Sv: Överdriver jag??

Du överdriver. Varför vänta med utbildningen/ridningen av hästen? Om de är duktiga med sin egen ponny tar de säkert väl hand om din också. Jag tycker du ska vänta lite med att höra hur det går.
 
Sv: Överdriver jag??

Vad är problemet? Att de rider? Att de rider två dagar efter att hon kommit dit? Om de har henne för att rida på så är det väl OK. Att de rider två dagar efter ankomst tycker jag inte är något konstigt alls. Har du lämnat iväg hästen så kan du väl inte ha åsikter om allt de gör med henne, var glad att de är nöjda!!
 
Sv: Överdriver jag??

Ja dom har henne för att rida. Jag e av den åsikten att jag tycker att dom skulle ha väntat åtminstone ett par dagar innan dom suttit upp på henne. Jag har suttit på henne sammanlagt kanske tio minuter i hela hennes liv. Alltså nytt ställe och ridningen e helt främmande för henne. Men e väl kanske jag som överdriver??
 
Sv: Överdriver jag??

Varför har du inte ridit hästen mer än tio mintuter i hela hästens liv? Om det finns skäl som gör att hästen inte ska ridas så borde de ju ha informerts om detta innan.
 
Sv: Överdriver jag??

Vad är problemet? Att de rider? Att de rider två dagar efter att hon kommit dit? Om de har henne för att rida på så är det väl OK. Att de rider två dagar efter ankomst tycker jag inte är något konstigt alls. Har du lämnat iväg hästen så kan du väl inte ha åsikter om allt de gör med henne, var glad att de är nöjda!!

Och varför svara så tyket?? Behöver inte vara otrevlig för att säga din mening, eller??
 
Sv: Överdriver jag??

Varför. Jo för att jag inte haft någon som kunnat rida henne. Jag e för lång för henne. Hon e fem till sommaren. Förra sommaren var jag gravid och har nu en dotter på snart sju månader så jag har haft ont om tid. Det var därför jag lämnat bort henne. Känner att jag har inte tid för två hästar så det var för hennes skull. Vi har bara kört henne lite
 
Sv: Överdriver jag??

Tack till er som svarat. Till er som varit tykna har jag inte mycket att säga. Hästfolk e ju hästfolk. Förstår nu varför man inte varit inne här på länge. Vet inte hur gamla ni e men ni svarar inte vidare vuxet. Man kan framföra åsikter utan att vara tyken det e i alla fall något jag lärt mig under årens lopp, ni kanske borde göra det samma?? Ha det bra allihop och lycka till med era hästar!!
 
Sv: Överdriver jag??

2 dagar tycker jag är väldigt tidigt. Eftersom hon endast blivit riden 2 gånger och nytt ställe. Så jag håller med dej... :)
 
Sv: Överdriver jag??

Kul med någon som kan svara vänligt :) Dom andra inläggen tänker jag inte ödsla tid på :smirk: Jo jag tycker det e lite väl tidigt. Jag sa att dom kan ju vänta i en två veckor men de kan ha missuppfattat eftersom dom e norska så kan det ju bli vissa missuppfattningar. Vet inte om man ska nämna något. Vill inte lägga mig i alltför mycket heller. Man kanske bara kan skriva nu när dom ska maila bilder att de får skynda lite långsamt...
 
Sv: Överdriver jag??

Personligen tycker jag att det är snudd på tidigt, med tanke på hästens utbildningsnivå. Det hade nog varit klokt att skriva in detta i kontraktet redan innan, nuläge och förväntningar. Jag tror inte alls att de stressat av ondo, snarare var de säkert jättepeppade och laddade på att börja rida.
 
Sv: Överdriver jag??

Nej det tror inte jag heller dom har förberett så bra för henne och dom verkar vara så noga. Min sambo har jobbat med honom länge så han känner honom. Jo man kanske borde skrivit nåt egentligen. Tror väl egentligen bara att hon tycker det e kul egentligen för hon gillade då jag red och vill ha mycket uppmärksamhet...Får väl försöka släppa henne ur tankarna lite. Man blir lite extra känslig efter man fått barn :smirk:
 
Sv: Överdriver jag??

Varför vänta? En häst mår bra av rutiner och blir dessutom tryggare om den får komma in i dem fort. Och dessutom lär hon sig att det inte ska vara så himla speciellt att komma till ett nytt ställe. (Med tanke på framtida träningar och tävlingar där de rids timmen efter man anlänt).

Du överdriver big time enligt mig.

Och dessutom tycker jag inte att du ska starta en tråd och fråga vad vi tycker, när du kallar oss som inte håller med otrevliga, och de som håller med trevliga.
Du hade ju redan bestämt dig att det hon gjort var fel, innan du postade tråden:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Överdriver jag??

Hästens reaktion på ridningen talar om för dig om du överdriver eller inte tycker jag!

Hästen har uppenbarligen inte reagerat negativt och fodervärdarna är nöjda och glada!
Så även om jag förstår din principiella inställning så tycker jag att du ska stilla din oro med det faktum att hästen inte har tagit skada utan kanske tvärtom tycker att "äntligen händer det något"!

Vi har en förmåga att förmänskliga våra älsklingar och vad är det som säger att hon skulle vara mer förberedd efter 2 veckor?
Är det hästen eller vi människor - i det här fallet du- som sätter upp tidsplaner för vårat välbefinnande eller hästens?;)
Det är inget barn som ska inskolas utan precis som någon sa är det bara bra att dom kommer in i sina rutiner med en gång!

Men visst är man nojig som hästägare!
Jag hade nog med blivit lite orolig men samtidigt lugnat mig med att allt går bra så jag får nog omvärdera mina principer!
 
Senast ändrad:
Sv: Överdriver jag??

Nog tycker jag att du överdriver...

Att sätta igång och träna hästen direkt när den kommer till nytt ställe är inte fel. Hästen får omgående in de nya rutinerna och det blir inget konstigt med att man skall "arbeta".

Under förutsättning att de anpassar ridningen/träningen till den nivå hästen befinner sig så ser jag alltså inte några hinder i att man börjar träningen direkt.
 
Sv: Överdriver jag??

Det finns ju många olika åsikter om detta så det är ju svårt att säga vad som är rätt eller fel, man får anpassa sig till vad hästen är mogen för, och klarar av vid en viss ålder.

Hästen kanske vande sig snabbt vid flocken och nya miljön, och var kolugn och jättesnäll? Om dom bara satt på henne och skrittade runt lite så tror jag inte att hon tar direkt skada av det, sålänge inget hände och den fick en negativ upplevelse av ridturen. :idea:

Ring och prata med dom som har hästen om du är orolig, och fråga hur det gick, varför dom satt upp så tidigt, och hur hästen har betett sig hittills osv. så får du säkert de bästa svaren :idea:

Jag tycker inte att du överdriver, det är klart att du är orolig, och jag kan hålla med om att det är tidigt, men å andra sidan är det ju ingen katastrof. Om deras andra häst mår bra, och dom är duktiga hästmänniskor, så får du helt enkelt lita lite på deras omdömen, sålänge inget "värre" inträffar..
:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 378
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 677
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 142
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 432
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp