Bukefalos 28 år!

Överhettat sovrum

Araminta

Trådstartare
Jag får inte sova. Årets andra värmebölja har dragit in över stan med temperaturer kring 30 grader hela veckan. Mitt sovrum håller ungefär samma temperatur och värmen håller mig vaken till långt in på småtimmarna.

Vad kan man göra för att kyla ner sig nattetid? Är införskaffandet av fläkt enda alternativet?

Just nu står alla fönster öppna dygnet runt med (vita, tunna) gardiner fördragna. Är dessvärre vindstilla så något vidare korsdrag finns inte. Duschar kallt strax före läggdags men kan inte gå och lägga mig plaskvåt.

Hjälp! :crazy:
 
Sv: Överhettat sovrum

Kanske är en jättedålig idé men spontant tänker jag kylklampar i sängen. Eller om det går att lägga påslakanet i frysen och ta fram precis när man ska sova? Kanske blir alldeles för stel och fruset iofs..
 
Sv: Överhettat sovrum

Ha bara påslakanet som täcke. Kyl/frys påslakan och kuddarna under dagen. Fortsätt att duscha svalt innan läggdags. En fuktig trasa att lägga på pannan eller på bröstet kan vara oerhört skönt.
 
Sv: Överhettat sovrum

Vi har golvfläktar och det är hur skönt som helst.
Utan dem hade det varit omöjligt och sova uppe.
 
Sv: Överhettat sovrum

Jag har bara påslakan till täcke, och en fläkt i sänghöjd som svalkar väldigt skönt. Försöker även ha lite korsdrag på kvällen så jag får lite sval luft!
 
Sv: Överhettat sovrum

Stäng ute värmen som man gör med kylan!
Mörkläggningsgardiner skyddar mot solen :) och som fler skrivit en fläkt är superskönt.
 
Sv: Överhettat sovrum

Jag har en mörkläggningsgardin nerdragen när solen står på, det känns lite instängt men det håller lägenheten väldigt sval!
 
Sv: Överhettat sovrum

Det där har jag hört flera gånger. Plus att man ska dricka varma drycker istället för kalla för att "balansera" temperaturskillnaderna. Känns så väldigt baklänges att jag inte vågat prova ännu men det funkar alltså?

Knapp

Tack för alla bra ideer! :bow: Har stoppat kudde och påslakan i kylen (frysfacket är för litet), ser redan fram emot svalkan. Har sovit helt utan någonting alls de senaste nätterna men ett svalt påslakan borde fungera ännu bättre.

Fläkt/mörkläggningsgardiner vore underbart men flyttar om mindre än två månader och vill inte samla på mig mer otympliga saker än vad jag redan har.
 
Sv: Överhettat sovrum

Stäng ute värmen som man gör med kylan!
Mörkläggningsgardiner skyddar mot solen :) och som fler skrivit en fläkt är superskönt.

Har som sagt tyvärr inga riktiga mörkläggningsgardiner (ja, det blir väldigt ljust väldigt tidigt här på morgnarna) men menar du att även stängda fönster skulle hjälpa?

Ännu en sån sak som känns så ologisk att jag tvekar på om jag vågar prova :p
 
Sv: Överhettat sovrum

stäng och mörklägg, säger jag. Jag kommer nyss från semester i Barcelona och där, i värsta hettan, är det inte en kotte som öppnar och vädrar :p Snarare är fönsterluckorna/skynken fördragna för fönstren och alla dörrar/fönster igenstängda mitt på dagen. Visst känns det bakvänt, men jag har gjort likadant här hemma senaste dagarna och upplever att det hjälper.

Öppna när det börjar bli svalare på kvällen istället. Har du inga mörkläggningsgardiner kan du kanske hänga en filt/täcke framför fönstret istället, det är ju egentligen samma sak.
 
Sv: Överhettat sovrum

Först och främst skulle jag råda dig att inte ha öppet över allt dygnet runt.Håller du allt stängt dagtid håller sig lägenheten svalare och du släpper inte in värme
När det sedan är svalare ute som vid denna tid tex öppnar du alla fönster samt balkongdörr om du har.

Tillägg: Ha alltid rullgardinerna nere
 
Sv: Överhettat sovrum

För mig hjälper det mkt om jag har tagit iskallt vatten på fötterna innan jag lägger mig (enbart påslakan, inget täcke). Alternativt blöta handdukar i iskallt vatten, vrida ur dem och lägga runt fötterna. Våra barn brukar jag badda med en våt trasa när det är riktigt varmt och de inte kan sova, panna, nacke,bakom öronen, knäveck etc. De tycker att det är superskönt och gör det lättare att somna.
 
Sv: Överhettat sovrum

*knapp*

Att duscha kallt är enbart en kortvarig lösning. Kroppen reagerar med att höja kroppstemperaturen och man får motsatt effekt. Duscha istället vaaarmt och kroppen reagerar med att sänka, dessutom blir det svalt när du går ut ur badrummet. ;)

Stäng fönster om det inte blåser korsdrag. Persienner emot solsida ska vara nerdragna och helst vara helt slutna ända fram till kvällningen.
 
Sv: Överhettat sovrum

Min mamma har undertryck i sin trappuppgång, så för att få lite dra i lägenheten så sätter hon en pappersbit i brevinkastet så att den står lite på glänt då "sugs" luften i lägenheten ut... Stäng alla andra fönster än i sovrummet så att den lilla luften som kommer in drar genom sovrummet!
 
Sv: Överhettat sovrum

Här kör vi på att hålla alla fönster täckta dygnet runt och så inga fönster öppna. Solen ligger på hela dagarna och vi har omkring 40 grader.

Det hjälper ändå inte men gör det något svalare i alla fall. Sover med enbart ett påslakan och drar på fläkten så fort jag vaknar på morgonen.
 
Sv: Överhettat sovrum

Duscha istället vaaarmt och kroppen reagerar med att sänka, dessutom blir det svalt när du går ut ur badrummet. ;)

Aha! Det är alltså därför jag tycker att det är skönt att bada varmbad även när det är varmt ute. En stund efter man kommit ur badet upplever jag det faktiskt som om man känner sig svalare, och också mer avslappnad :).

bettysmatte - som ÄLSKAR sitt badkar året runt :)!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp