Bukefalos 28 år!

Överklaga ett antagningsbeslut?

F

Frajda

Behöver råf från er kunniga bukefalister.... Bakgrundshistorian är följande:
Sökte en utbildning (häst). Är behörig och har praktikintyg samt ridintyg. I dagarna fick jag besked om att mitt ridintyg inte var tillräckligt bra och att jag inte skulle få göra antagningsprovet på grund av detta. Jag har dock möjligheten att överklaga vilket jag tänker göra. Min fråga är nu om ngn vet hur troligt det är att en överklagan går igenom och om någon gjort ngt liknande? Som sagt har behörigheten. Ridintyget är inte jättedålig har ett par kryss (är rutor som man fyller i) som ligger precis under godkänt, allt annat är godkänt eller bättre. Jag kan inte hitta någonstans att det skulle vara begränsat antal som fick göra provet så jag tror inte att det beror på det. Tror iofs inte själv att chansen är särskilt stor men vill i alla fall ge det ett försök. Har förberett mig i ett år för detta och det känns ganska surt att inte få en chans bara för att jag har lite missar på ett par punkter.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Vad står det i antagningsvilkoren? Att man ska ha godkänt ridprov? I så fall lär det inte vara någon idé att överklaga, då använder det detta som urvalsinstrument och det finns ingen grund i en överklagan.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

I antagningvillkoren står det att man ska ha god dokumenterad färdighet i ridning. Detta ska vara på skrivet av tränare/ridlärare. Det står däremot inget om hur bra det det ska vara eller vilka nivåer på intyget som måste vara ikryssade för att det ska räknas som god färdighet. (konstigt formulerat men jag tror du fattar). Ligger på gränsen till bra (vilket jag tolkar som godkänt) på tre punkter av sju. Resten ligger på bra eller högre.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Tyvärr tror jag att det är så att det är så många sökande som har bättre dokumenterad färdighet i ridning, att man för att inte få allt för många som ska göra provet helt enkelt sållar bort de som inte har full pott.
Så visst du kan ha tur om du överklagar men chansen är nog inte så stor att den kommer att ändra deras beslut.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Ungefär vad jag själv tänkt oxå. Men det kostar inte mer än lite tid och ett frimärke så va fan jag tänker ge de ett försök i alla fall;)
Har ni ngt tips på vad jag bör ta upp i min överklagan? Några snygga formuleringar, vinklar osv? Bör jag undvika personliga åsikter eller inte?
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Överklagan i sådana här fall bör nog handla om teknikaliteter eller att dublivit felbehandlad, att överklaga för att du inte kommit vidare pga att andra uppfyller karven bättre är nog utsikitslöst.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Dokumenterad färdighet inom ridning är jämställt med att man ska vara godkänd på ett ridintyg, vilket du själv säger att du inte är. Jag skulle avråda dig från att överklaga för att A. du faktiskt inte har de färdigheter som behövs och B. för att sådant där kommer folk ihåg vid senare tillfällen och det kan ligga dig i fatet i framtiden om du tänkt dig en karriär inom hästeriet.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Kanske är det bästa du kan göra att komma tillbaka med ny ansökan nästa år. Men tycker ändå det är himla surt att man inte skulle kunna få göra nån typ av omprov eller provet vid 2 tillfällen, kanske också med olika hästar.

Man kanske vet med sig att man faktiskt klarar en viss nivå, men att det gick uruselt för dagen pga nervositet eller hade en häst man inte passar ihop med.
Prova du att överklaga, men risken är nog stor att det inte går som du vill. Lite som att kugga en uppkörning, gör man ett fel för mycket så går man bara inte igenom.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Samma tränare har året innan bedömt mig betydligt högre. Om jag väljer att göra en överklagan bör jag ta upp detta och skicka med en kopia på förra årets intyg?
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Hela idén med ett ridprov är att visa sina styrkor och även svagheter men svagheterna får inte slå igenom. Att skylla på dålig dagsform är inte gångbart utan antingen fixar man det dvs sannolikheten att man är färdig för utbildningen är ganska hög eller så kör man på testet och är med största sannolikhet inte mogen för att ta sig an utbildningen som sådan.
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Ligger du under godkänt på några punkter och inte har skyhögt på de andra är nog ditt enda hopp till överklagande att hitta nya tränare som ser dig rida och skriver nya intyg (med alla delar på godkänt) och sedan hävda att du blivit felbehandlad, personligen tycker jag inte att du vinner på att överklaga. Hade en kompis som funderade på att göra det, hennes intyg såg ut som ditt ungefär och enligt mig hade hon ingen anledning att överklaga det. Hon red helt enkelt inte tillräckligt bra. Jag tycker att du instället borde satsa på att hårdträna och göra om det nästa år, rider du bättre är ju chansen att du sen kommer in om du får göra ridprovet mycket större och visst ger det mer att göra provet och komma in än att komma dit, göra ett dåligt prov och sedan inte komma in... Lura inte dig själv till att tro att ett dåligt intyg inte betyder något om du bara tar dig till ridprovet, det kommer inte gå bättre bara för att du kommer dit... krasst, men jag tror du får ut mer av att träna dig upp till ett bättre intyg nästa år...
 
Sv: Överklaga ett antagningsbeslut?

Det är ju rätt svårt att se objektivt på sin egen ridning. Men som sagt så har samma tränare satt betydligt högre betyg tidigare. Har oxå blivit rekommenderad av flera tränare at söka då de tycker att jag borde "passa bra" till utbildningen. Men iofs betyder inte det att det är så, dom behöver ju inte ha rätt... Jag tycker nog att det bara var en dålig dag men det är ju bara vad jag tycker. Men det spelar ju iof ingen roll för det kan jag ju inte hävda till de som sitter och gör antagagningarna, det kan jag ju aldrig bevisa för dom. Ska ringa och höra lite hur det fungerar å så efter påskhelgen. Får se hur jag gör. Har lite svårt att bestämma mig nu när den första ilskan och besvikelsen har lagt sig...
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 854
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp