Översocial katt

T

Tant Gredelin

Igår natt när jag gick hem från en kompis, kl var lite efter ett på natten, så kom det en katt och gick med bestämda steg fram till mig och liksom skar av min väg så att jag var tvungen att stanna. Jag satte mig ner och hälsade och den började spinna högljutt och försökte hoppa upp i knäet på mig! Jag blev lätt chockad för katter brukar ju inte gå fram till främlingar på det viset och om de gör det så brukar de ju ändå alltid vara lite reserverade. Nåja jag kunde ju lätt konstatera att det var ett misstag att hälsa för sen började följa efter mig, travade vid min sida som en hund går fot för att då och då springa under mina fötter så att jag snubblade och var tvungen att stanna. Det var något lätt desperat i dens beteende tyckte jag, eller finns det katter soom är så här utan att de vill något? Jag tänkte att den frös och ville komma in i värmen för det var svinkallt ute och en katt som är ute kvart över ett på natten lär ju inte bli insläppt förän nästa dag, detta är ett tätbebyggt område så där finns inga små skjul eller sånt där den kan komma in från kylan.

Jag ville ju ändå inte uppmuntra den att följa med, för den var i bra kondition och hade halsband så den är ju inte hemlös, när vi gått ett bra tag så började den bli orolig och stannade och jamade efter mig (kom utanför dens vanliga revir? eller blev den rädd för att vi kom ut på en lite större och mer upplyst väg med bilar?) men fortsatte följa efter dock jamandes, usch det skar i hjärtat, ville ju bara plocka upp den, men jag valde att ignorera för jag ville inte lura med den bort från sitt hem, när vi gått en bra bit utan att jag tittat åt den blev den så tillslut skrämd av en bil och försvann, dock såg jag den lite längre bort hur den sprang fram till en grupp människor som var ute och festade.

Gjorde jag rätt som övergav den? Båda alternativen kändes hemska, både att lämna den ute utan skydd i så många minusgrader, men det kändes värre att uppmuntra den bort från där den antagligen bodde. Idag har dock tankarna börjat fara att det är någons katt som kommit vilse och att jag kanske borde tagit med den och kollat efter efterlysningar och sett efter om den var märkt. Vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen, mest höra andras tankar egentligen för jag känner mig orolig för katten :crazy:
 
Sv: Översocial katt

Den bodde med all sannorlikhet där i området. Och den är nog väldigt social. Vi har två katter här på området som nästan hoppar upp i famnen på en när man går förbi. Båda har halsband o de bor på bottenvåningen o när katten vill in hoppar den upp på balkongen och jamar helt enkelt. Så du behöver nog inte oroa dig för den :) Den är nog bara sån :D
 
Sv: Översocial katt

ok, tack för svar! Nu har jag lite bättre samvete, en sån trevlig katt skulle man ha! :) Har aldrig träffat en katt som är så framåt och påstrig (som jag inte känner då) Men klarar sig verkligen katter bra ute en hel natt i minusgrader? Tycker det verklar lite oansvarigt, speciellt när den dessutom är utekatt centralt i en stor stad :crazy:

Synd att man inte kan kattnappa :p
 
Sv: Översocial katt

ok, tack för svar! Nu har jag lite bättre samvete, en sån trevlig katt skulle man ha! :) Har aldrig träffat en katt som är så framåt och påstrig (som jag inte känner då) Men klarar sig verkligen katter bra ute en hel natt i minusgrader? Tycker det verklar lite oansvarigt, speciellt när den dessutom är utekatt centralt i en stor stad :crazy:

Synd att man inte kan kattnappa :p
Den kan ju ha möjlighet att gå in, det vet vi ju inte. Om katten är van utekatt så klarar den lätt en natt i minusgrader. De jagar ju på natten och är inte still, utan rör på sig. Har den kattlucka kan den välja själv, och många har dessutom katthus till sina. Som en hundkoja isolerad med frigolit är rätt vanligt, bonad med filtar. Då har de mysigt och gott där i.

Själv hade jag inte valt att ha utekatt eftersom jag bor i stan, men det är ju jag det.
 
Sv: Översocial katt

vi har en kattnappare här!! stjäl tråden lite ;)
Jag var kattvakt åt min kompis katt, släppte in o ut den o gav den mat.

Katten kom inte ena kvällen när jag ropade på den, gick tillome runt o letade efter den, aja. jag bestämde mig för att ja inte kunde sitta o vakta på den.. så jag gick dit nästa förmiddag och då kommer det en kärring (tror hon hade någon slags cp skada iofs) och säger att hon har min kattt för den har minsann stått o jamat utanför porten i tre dygn:crazy: huh? jag hade minsann varit där varje dag.. underligt.. aja..jag fick tillbaka katten...

några dagar senare när jag kommer efter att ha varit i stallet så ligger det en lapp i brevlådan att hon har min katt igen!!!
Nu visste ju tillome kärringen att katten inte var hemlös!!!!:devil:

ohh så arg jag blir...

men måste ju tillägga att vi med har en katt som följer efter en när man kommer från tvättstugan (har en bit o gå) o som man bara vill ta hem fast den har halsband... men de bästa är ju att låta bli..vet ju hur irriterad ja själv bleb..
 
Sv: Översocial katt

Jag kan se båda perspektiven, om man vet med sig att katten har det bra och lätt kan komma in så är det såklart oerhört irriterande om någon tar den. Dock har jag varit med om en katt som desperat sprungit in i min lägenhet och vägrat gå ut (när det varit vinter och kallt) Eftersom ägaren bodde granne med mig så visste jag att katten var ute nästan dygnet runt, och ringde att sa åt dem att de faktiskt var tvungen att låta sin katt vara inomhus när det var en sån vargavinter. De var helt oförstående för deras katt var ju inne hela tiden. Jo sure :smirk:

Hemma hos mina föräldrar har vi utekatter och de har en kattlucka som de kan använda och jag kan säga att på vintern är de ute en sväng när de gör sina behov inte mer, när katten själv får välja ;)
 
Sv: Översocial katt

Vad har du för anledning att vara arg eg? Det är olagligt att ha katter springandes vind för våg ute så att nån tar tag i saken borde ju inte komma som nån chock.


olagligt att ha katter ute? så då måste ju väldigt många kattägare inkl jag själv begå ett brott så fort våra katter går ut utanför dörren utan koppel eller hur menar du?
 
Sv: Översocial katt

Att ha utekatt i lägenhet är ju än värr än att ha utekatt i villa, grannar ska inte behöva fundera på om en katt råkar springa in i trappuppgången när dom öppnar dörren, eller än värre i lägenheten.
Katter som sitter och skriker i trappen ska man heller inte behöva stå ut med.
Bor man inte så man kan ha katt på lagligt vis bör man inte ha katt alls.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp