Bukefalos 28 år!

Övervakningskamera med bra räckvidd

Tabitha

Trådstartare
Jag har ägnat helgen åt att jaga rätt på en simpel övervakningskamera som fungerar de c:a 60 metrarna jag har mellan mitt hus och stallet, utan framgång. Problemet är att huset ligger på en kulle och stallet nedanför, delvis skymt bakom kullen. Det borde dock kunna gå att fixa helt fri sikt med en kamera som har en separat sändare, så man kan sätta kameran ovanför boxen och sändaren t.ex. på taket. Men någon sådan lösning fanns inte på någon av alla ställen jag kollade med och ingen hade heller någon kamera med förstärkt räckvidd utan alla var max 100 meter. Det enda fabrikat jag fått fram som borde kunna funka hittills är HorseCam, men det kostar ju å andra sidan hela 4 500 kr - vilket just nu känns lite i saftigaste laget för mig. Men nog måste det väl finnas andra fabrikat med bra räckvidd?

Vore mycket tacksam för tips angående detta, samt synpunkter från er som investerat i HorseCam-paketet!
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

På teknikmagasinet finns en bra kamera som är kopplad till 3G nätet så att man kan spana in hästen via mobilen. Den kostar runt 2000 kr. Den ser ut som en rymdhjälm :confused: Hinner inte länka till den nu men du hittar den säkert om du kikar runt lite.

Själv har jag horsecam med extra antenner och hela medivippen. Fungerat bra, nu är fölningen över så nu ska kameran monteras i släpet.
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

Vi har Horsecam från Luda.
4 kameror igång. Ca 95 meter till fölboxen längst bort från huset
Och jag kan koppla in tv:n istället för att ha den lilla skärmen.

Så här gjorde vi då det var ganska mycket störningar mellan stall och hus.

Kameran vid boxen.
Sedan antennsladd från kameran och ut på stallväggen,
(eftersom det är 4 kameror så måste varje kamera ha sin antenn. Och eftersom vi vill flytta kamerorna mellan minst tio boxar så ser det ut som vi bedriver Nato-övningar :D:D )

Vidare..
Antennerna är riktade mot huset.
Utanför vårt hus sitter det en...:D ja just det, Antenn.
Den har en antennkabel som vi har dragit in i huset.
Där finns en mottagare som sedan sänder vidare in oavsett var vi befinner oss i huset.
(den lilla mottagaren sänder i fyra frekvenser och kan då ta in alla fyra kameror samtidigt. Men du har ju bara ett sto vad jag förstått så den delen behöver du inte)

Fungerar galant.

Vi har satt kamerahållare på dom flesta boxarna och antennesladdarna ut går lätt att dra om ifall det behövs.

Förutom att det fugerar alldeles jättebra så har Luda också varit fantastiska i sin support till oss.

Det man skall ha i tanke är om man har dator som går mot en trådlös rauter.
Man bör ändra frekvens på rautern annars får man kraftiga störningar i fölkameran.
Men just datordelen är enkelt problem.

Vårt system kanske inte är den billigaste varianten men vi har provat andra alternativ men dom har inte fungerat.

Vi har förutom en del stenväggar även en bunt med 100 åriga lönnar och rejäl syrenhäck emellan. Vilket gjorde att vi var tvugna att då även sätta antenn på huset.

När fölsäsongen är över så tar jag på ett enkelt sätt ner kameran, lindar lite eltejp på antennsladden som skydd.
Kamerorna får då vara inne.

Min beskrivning kanske låter krångligt men kan man hantera 8ans och 10ans skiftnyckel så är det ganska enkelt.


AM
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

Så lustigt att två personer kan ha så olika uppfattningar om samma sak.
På din beskrivning låter det perfekt. Själv valde jag att inte använda min sån kamera i år, efter som mitt humör då blir dåligt.
Jag använder min urgamla billiga kamera, köpt på Nima i Örebro för 10 år sen, typ.

Då behövs inga extra antenner och sladdar och grejer. ;)
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

Så lustigt att två personer kan ha så olika uppfattningar om samma sak.
På din beskrivning låter det perfekt. Själv valde jag att inte använda min sån kamera i år, efter som mitt humör då blir dåligt.
Jag använder min urgamla billiga kamera, köpt på Nima i Örebro för 10 år sen, typ.

Då behövs inga extra antenner och sladdar och grejer. ;)


:rofl:
Nu skall du inte vara sån :D;)
Bara att bita ihop och fylla ut tiden med felsökning ;)

Skämt åt sido.
Det kan trassla och man måste helst planera INNAN man sätter upp kameran och hur/var.
Vi har fått flytta runt grejorna en del men skam den som ger sig.

FAst sladdar och antenner blr det ju en del av.

Själv spårar mitt humör ur helt och hållet om TVn jäklas.:mad:
SatellitTV är skit. TVboxar ännu sämre. Parabol-eländet skall vi inte tala om.


AM
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

Har en siemens gigaset webkamera med en (ca 30cm) antenn inne i stallet, har 80m mellan hus och stall men tämligen öppet, något träd och traktor i vägen typ. Signalerna når i allafall fram till nätverket som ger bild på min trådlösa laptop. Fördelen med detta är att jag kan se på tv samtidigt som jag fölvakar. Och jag kan bära med mig skärmen överallt.
Om signalen inte nått fram hade jag kunnat haft en större antenn utanpå stallet eller/och mottagande antenn på huset. Min anläggning kostade kring 1000-lappen, men jag måste ha ganska ljust i stallet då min kamera inte har sk mörkerseende (IR-ljus). Det går dock att sätta upp en IR-lampa, har sett några på nätet för 600-700 kr. Har inte lyckats hitta någon trådlös webcam med IR för överkomlig summa. Ludas är ju en videokamera och man måste visst ha ett videokort i datorn för att se där, om man inte vill använda tv:n. Se upp då du kompletterar din kamera med antenn, det är olika utförande om man har videokamera eller webcam.
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

Tack för svar! :bow: Jag föll till föga och köpte en HorseCam - får hoppas att det är värt det! Nu väntar jag bara otåligt på att få den..
 
Sv: Övervakningskamera med bra räckvidd

Jag med! Hoppas den är så bra som den verkar.
Den finns för 3 795 kr om man letar neråt landet. De skickar...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Tack vare ett utmärkt tips från @Unafraid har jag börjat fundera på att installera en övervakningskamera i stallet, men ju mer jag...
Svar
10
· Visningar
1 609
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp