Ofeigur fra Flugumyri, utvecklas avkommorna långsamt??

Jennie82

Trådstartare
Har ett sto som har Ofeigur i tredje led på båda sidor, hon är extremt liten och växer dåligt..
Hörde från en bekant att Ofeigur avkommor kan vara sena i utvecklingen, någon som vet om det stämmer? :)

Hon är f -2010 och är bara 127cm hög o ca 105 lång (mätt över ryggen,manke till svans) Ser mer ut som en 2 åring i kroppen.
Mamma är 134 och pappa 143 så hon borde ju bli större tycker man O_o

Börjar bli lite orolig att något är fel, är hon bara seg i utveckligen eller är något fel... :crazy:
 
Sv: Ofeigur fra Flugumyri, utvecklas avkommorna långsamt??

Har fyra hingstar som har Ofeigur som farfar. Ingen av dem har varit sena i utvecklingen varken mentalt eller fysiskt, snarare tvärt om mentalt, de är fem år i år. Första inridningen när de var 3½ år och andra 4 år.
Det kan givetvis också bero på miljön. Våra har vuxit upp på stora ytor med många andra hästar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ofeigur fra Flugumyri, utvecklas avkommorna långsamt??

Har en avkomma med ofeigur i andra led, den avkomman är inte sen i kroppen utan snarare tvärtom. Vid 6 månader mätte han ca 130 cm i manke, nu som femåring törs jag inte ens gissa längre då han har vuxit enormt i sommar men nu över aktern. Just nu är han lite överbyggd, men har börjat växa i fronten igen. Han är just nu gissningsvis 145 cm, han var 144 när han mättes och jag tror han kommer att bli lite större än så.

Den mentala delen då? Ja jag har aldrig varit med om en sån blöthjärna som han har, det behövs inte mycket förrän han blir överhettad i melonen. Så honom får man rida varannan dag vid inlärning, gäller det bara att träna kroppen kan man rida ett par eller flera dagar i följd.

Men nu tror jag också att stoet har ett finger med i spelet, alla avkommor efter henne har vuxit länge, så länge som ända upp till 8 år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp