Ofrivillig vila, hur pass stor skada?

Joyze

Trådstartare
Jag undrar hur länge man kan låta en häst vila utan att den tappar allt för mycket kondition? Det är så här att jag skadade mitt knä i förra veckan så mitt tolvåriga halvblodssto fick vila i torsdags, blev riden i typ tjugo minuter i fredags innan jag fick väldigt ont, löshoppad i lördags och fick då springa av sig väldigt, blev riden som vanligt i söndags (då hade jag inte ont längre :D). Men sen lyckades jag få en dunderförkylning så hon fick vila helt i måndags, blev longerad i typ tjugo minuter igår och fick sedan vila idag igen pga vädret (har inget ridhus). Och imorgon kommer kiropraktorn så då får jag inte heller lov att rida henne :(
Eftersom hon är lite av ett krutpaket kommer hon ju vara väldigt, väldigt pigg när jag väl sitter upp på henne på fredag men hur pass mycket tror ni den här lugna veckan har skadat henne rent fysiskt? Tror ni att jag kan hoppträna henne som vanligt på måndag?
Jag är jättedålig på sånt här för jag brukar alltid hålla igång henne rätt så bra (förutom när hon är skadad vill säga :smirk:).
 
Sv: Ofrivillig vila, hur pass stor skada?

troligtvis har den lilla vilan inte skadat henne alls.. du kan ju tänka på att skritta fram henne extra länge så hon blir varm i kroppen så risken för att hon sträcker sig eller dylikt blir mindre om hon skulle skutta å så på fredag. sällan hästar hittar på bus i skritt.
 
Sv: Ofrivillig vila, hur pass stor skada?

Tror nog inte att du behöver vara orolig, se de som att hästen fick en liten chans till återhämtning mellan träningarna. De kan inte skadat hästen!
 
Sv: Ofrivillig vila, hur pass stor skada?

Jag undrar hur länge man kan låta en häst vila utan att den tappar allt för mycket kondition? Det är så här att jag skadade mitt knä i förra veckan så mitt tolvåriga halvblodssto fick vila i torsdags, blev riden i typ tjugo minuter i fredags innan jag fick väldigt ont, löshoppad i lördags och fick då springa av sig väldigt, blev riden som vanligt i söndags (då hade jag inte ont längre :D). Men sen lyckades jag få en dunderförkylning så hon fick vila helt i måndags, blev longerad i typ tjugo minuter igår och fick sedan vila idag igen pga vädret (har inget ridhus). Och imorgon kommer kiropraktorn så då får jag inte heller lov att rida henne :(
Eftersom hon är lite av ett krutpaket kommer hon ju vara väldigt, väldigt pigg när jag väl sitter upp på henne på fredag men hur pass mycket tror ni den här lugna veckan har skadat henne rent fysiskt? Tror ni att jag kan hoppträna henne som vanligt på måndag?
Jag är jättedålig på sånt här för jag brukar alltid hålla igång henne rätt så bra (förutom när hon är skadad vill säga :smirk:).

På tre veckor tappar inte hästen något i kondition, så det är ingen fara.

Kolla gärna med longering i trav, utan uppvärmd att hästen är fräsch innan du rider första gången.

När du rider första gången gör det till promenadridning, med mycket skritt och någon liten trav och galopp. Är allt frid fröjd och hästen på topp så kan du betrakta det hela som om du inte haft något uppehåll alls och rida på som vanligt sedan.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 166
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Senast: Ejakob
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 564
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp