Bukefalos 28 år!

"Olyckliga" (?) barn - vad göra?

R

Raderad medlem 6459

Jag känner mig lite förvirrad och behöver råd från lite sansade människor.

Våra grannar har barn som inte är särskilt gamla, de kanske är mellan 4 och 7 år eller så. Varje dag gråter de otroligt mycket och man hör en hel del gap och skrik därifrån - både från barn och föräldrar. En kväll skrek pappan i familjen så otroligt högt och lät helt vansinnig och så hörde man enorma smällar plus att barnen skrek hysteriskt så då ringde jag polisen som åkte dit och kollade upp så att han inte slog barnen. Enligt honom hade han bara "råkat bli lite högljudd när han skulle lägga dem" :grin:. Polisen tittade i alla fall till barnen som var oskadda så med största sannolikhet slår han dem inte.

Men detta håller på att driva mig till vansinne. Jag blir orolig varje gång jag hör dem gråta då de verkligen gråter hysteriskt och många gånger per dag. På kvällarna är det värre men det händer till och från hela tiden även under dagarna. Är det här normalt? Är det normalt att barn gråter hysteriskt flera gånger om dagarna? Bör jag göra något? Är ju dömande som reagerar? Hör jag samma ljud som häromkvällen kommer jag att ringa polisen igen men om de bara gråter kan jag ju inte gärna ringa polisen. Men vad gör jag annars? Struntar i det?

Som sagt, detta förvirrar mig, vet inte om jag överreagerar och att det är helt normalt att barn gråter så mycket. All input uppskattas!
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Att gråta hysteriskt kan ha sin orsak men att du hör mannen vråla vansinnigt tycker jag absolut ligger till grund för att du inte ska strunta i det.

Svårt läge dock, barnen kan ändå leva under misshandlarförhållanden ( även om polisen inte kunde se något ) eller så är det inget alls mer än bråk som går röstmässigt överstyr =/
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Det är inte normalt att barn gråter hysteriskt flera gånger om dagen. Då behöver föräldrarna gå en kurs i föräldraskap. Jag tycker att du ska fortsätta anmäla men anmäla dem för socialen istället så att familjen får hjälp. Det tror jag hela familjen skulle vinna på.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Oj vilken bra tråd. Har en familj i mitt trapphus med lite yngre barn men som gråter lungorna ur sig konstant, Det är så himla obehagligt.

Nu bor jag inte i Sverige och jag har dålig koll på vad socialtjänsten i Spanien kan göra men med de svar du fått hittills känns det som att jag borde kolla upp det.

Men svårt att veta hur hemsk situationen är. Det kan ju vara "bara" en situation där ngn "supernanny" skulle behövas, eller så är det hemskt med fysiskt våld.

Svår situation verkligen, hade varit skönt att vara en fluga på väggen...
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Att gråta hysteriskt kan ha sin orsak men att du hör mannen vråla vansinnigt tycker jag absolut ligger till grund för att du inte ska strunta i det.
Jag håller med. Saken är ju den att de gråter (och skriker) hysteriskt flera gånger per dagen och det känns inte helt sunt. Å andra sidan vet ju inte jag vad som försiggår där.
Men absolut - vrålar mannen vansinnigt igen så ringer jag polisen. Ingen tvekan som saken!
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Jag funderade på soc men tänkte att det kanske är väl drastiskt. Men det kanske det inte är? Jag blir så förvirrad och vill inte göra något fel - vill inte att barnen ska må dåligt men heller inte 'anmäla till socialen' om det egentligen är jag som överreagerar.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Men svårt att veta hur hemsk situationen är. Det kan ju vara "bara" en situation där ngn "supernanny" skulle behövas, eller så är det hemskt med fysiskt våld.

Svår situation verkligen, hade varit skönt att vara en fluga på väggen...
Precis vad jag tänker!

Hemskt att dina grannar är i samma sits, stackars barn!
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Om du överreagerar så kommer socialen fram till att det inte finns något att anmärka på, men tänk om det finns saker att anmärka på och ingen anmäler?
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Jag funderade på soc men tänkte att det kanske är väl drastiskt. Men det kanske det inte är? Jag blir så förvirrad och vill inte göra något fel - vill inte att barnen ska må dåligt men heller inte 'anmäla till socialen' om det egentligen är jag som överreagerar.

Många tänker ju på omhändertagande av barnen om man ringer till socialen men så är det ju inte. Socialen har ganska mycket hjälp att komma med innan omhändertagande blir aktuellt. Jag såg det själv på nära håll hos en granne en gång. Föräldrarna fick gå på olika aktiviteter med barnen för att lära sig umgås på ett bra och positivt sätt. Föräldrarna fick också gå kurser i barns utveckling och med diskussioner om hur man egentligen ska bemöta ett barn. De fick också stödfamilj till de barnen som behövde det då de inte hade några släktingar som kunde avlasta med barnen. En hjälp med barnuppfostran helt enkelt. Det är kanske det din granne behöver eller så behöver de annan hjälp, men chansen att de själva söker hjälp är nog liten i de flesta fall.

Svik inte barnen så som vuxenvärlden svek mej, gör hellre en anmälan för mycket än en för lite.

Ett barn som gråter behöver alltid tröst, du kan bli den som ordnar så att trösten kommer.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Svik inte barnen så som vuxenvärlden svek mej, gör hellre en anmälan för mycket än en för lite
Jag har inga planer på att svika någon, det är därför jag ber om råd. Har det inte framgått?

Cala: Du har helt rätt.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Jag skulle göra en anmälan till socialtjänst. Tinywiny har helt rätt i frågan. Du kan alltid vara anonym om du vill det. Men tänk på att vara det från början då.
 
Senast ändrad:
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Jag ska anmäla det.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Det är inte normalt att barn gråter hysteriskt flera gånger om dagen. Då behöver föräldrarna gå en kurs i föräldraskap. Jag tycker att du ska fortsätta anmäla men anmäla dem för socialen istället så att familjen får hjälp. Det tror jag hela familjen skulle vinna på.

Nu bor jag i villa, men hade jag bott i flerbostadshus kan det hända att mina grannar hade reagerat. Min stora tjej (då 2,5 år) skrek nämligen hysteriskt MÅNGA gånger om dagen efter att hon blev storasyster (och det pågick många månader). Skälet var att hon är så mammig att hon blev helt ifrån sig när jag blev upptagen av lillasyster (amning bl.a). Det gällde såväl dagtid som nattetid (hon sov oroligt på natten och slumpade det sig så att hon vaknade när jag var uppe och ammade eller liknande så blev det helt kaotiskt (hennes pappa var inte ens vatten värd). Gråten kunde lätt pågå 30 minuter eller så (eller tills jag var färdig med lillasyster).

Över huvud taget är min stora tjej väldigt gråtig och gråter fortfarande vid 3,5 år hysteriskt ofta åtminstone en gång/dag (då ofta fortfarande för att lillasyster konkurrerar). Lillasyster är 1 år och har hunnit bli så gammal så hon känner svartsjuka samt bevakar sina intressen så hon gråter också om storasyster pockar på min uppmärksamhet (dock sällan "hysteriskt").

Så jag håller inte alls med att det är "onormalt" att barn gråter hysteriskt varje dag (kanske inte vanligt dock!), däremot, som någon annan skrev, så är det allvarligt om man hör riktigt arga vuxna i samband med detta. Dessutom bör väl äldre barn gråta mindre och mindre och även det borde vara en varningsklocka.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Håller med Lupino. Barn kan vara mycket skrikiga av flera olika orsaker. Vår äldsta son har tex skrikit så mycket att både min man och jag hör dåligt. Han har haft och har fortfarande, om än färre, många raseriutbrott. Väldigt målinriktad och envis, och blir frustrerad när det inte går som han vill. Tur för oss att vi inte bor i lägenhet!
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Men även om vissa barn ( hör väl inte till majoriteten ) är skrikiga så är det ju mer i TS berättelse som gör att hon är fundersam. Jag tycker absolut att hon ska anmäla förhållandet till Socialen och så får Socialen bestämma om vidare utredning bör göras. Kanske har någon redan anmält familjen ...
 
Senast ändrad:
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Min son skrek aldrig hysteriskt utom när han ramlade och slog sig i ansiktet. En gång.
Min systers flicka skrek mycket som liten för allting, mest när hon inte fick som hon ville.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Okej. Det är just detta som får mig att tveka och det var av exakt den här anledningen som jag skapade tråden.

Jag själv vet ju inte vad som är normalt och vad som inte är det, det är därför jag frågar.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Men jag tänker såhär ( som jag skrev först )

Korvens systers dotter skrek mycket, men skrek korvens syster på samma gång alt korvens systers sambo? Det är ju vad som avgör det hela tycker jag. Att barnet gråter och att pappan skriker och låter helt vansinnig.
 
Sv: "Olyckliga" (?) barn - vad göra?

Jo, men som jag redan har skrivit så tvekar jag inte att ringa om samma situation uppstår som den dagen när jag ringde polisen. Det är alla gånger som barnen bara gråter och gråter hysteriskt jag funderar över.

Citerar mig själv för att slippa upprepningar:

Hör jag samma ljud som häromkvällen kommer jag att ringa polisen igen men om de bara gråter kan jag ju inte gärna ringa polisen. Men vad gör jag annars?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Hellhound
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 189
Senast: gulakatten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 247
Senast: mars
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 112
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp