Bukefalos 28 år!

Om inga utställningar fanns?

Det jag menar är att det finns en anledning till att den absoluta huvuddelen av däggdjur som går på fyra ben har vinklar i bog, armbåge, kotled, höftled, knä och hasled. Det har att göra med stötdämpning, kraftöverföring och belastningsutjämning. Varför har inte Chowchow behov av dessa fundamentala funktioner?
Men tror du verkligen att en chow chow inte är anatomiskt konstruerad som vilken annan hund som helst? Tror du inte att de har alla leder en hund ska ha???? Naturligtvis har en chow chow fullt fungerade vinklar i skuldra, överarm, kors, knä och has. Med en kvadratisk byggnad så måste vinklarna vara mer öppna än hos en rektangulär hund. En chow med korrekta rörelser rör sig energieffektivt, men det kräver mer än bara raka bakbensvinklar. Det kräver även ett korrekt konstruerat framställ. Tyvärr är många chowar dåligt vinklade fram, med raka överarmar och en del framskjutna/raka skuldror. Resultatet blir obalans i både stående och gående. Mer vinklar bak löser inte detta.
 
Om man är ute efter en hund att cykla långa turer med eller träna löpning med så finns det helt klart bättre lämpade raser för detta. Kanske man bör förtydliga att en chow chow inte behöver cykelmotioneras, då deras motionsbehov blir tillfredställt med promenader, helst med möjlighet till att få vara lös. Det är en hund för den normalaktiva hundägaren. Det råder någon form av motionshysteri idag, både bland människor generellt och naturligtvis även bland hundägare. En den extrema anser att hundar minsann ska kunna motioneras (alltså inte bara rastas) även i tryckande högsommarhetta, för annars är det inga sunda hundar...

Chowen är en aktiv hund, vilket t o m står i standarden. Den gillar att hänga med på promenader, men det är ingen hund med den arbetsmotor som brukshundar har. Det är inga högtempererade hundar som har svårt att slappna av, utan det är hundar som gör vad de tycker är roligt och gärna slappar när inget annat händer. De som skaffar chow är heller inte ute efter en arbetande hund, utan är möjligen ännu mindre intresserade av att arbeta/aktiviteter än vad chowen själv är... Chowen är en utmärkt sällskapshund för den normalaktiva hundägaren, den hundägaren som vill ha en trevlig pch lättsam hund som hänger med på det som den normalaktiva människan önskar, men som inte kräver mer än så heller. Jag hade valpköpare som var aktiva friluftsmänniskor och deras chowhane hängde med på allt från skidturer och vandringar till kanotturer. Trots både HD och ED så levde han tills han var nästan 13 år och var pigg och aktiv tills han fick en akut sjukdom och fick somna in.

Rasstandarden beskriver fortfarande en hund som ska kunna arbeta och vara uthållig. Hade jag varit intresserad av skidåkning så hade mina chowar utan vidare orkat hänga med på skidturer, både med eller utan att dra pulka.

Jomen nog är det tillräcklig skillnad på "extrema motionsfanatiker" som vill springa maraton i 40-gradig värme och en skinnfäll som fortfarande råkar ha puls för att man inte ska behöva mena det första om man inte uppskattar det andra?

Jag funderar på vad man får för köpare med en sådan text, vad för hundar dessa köpare uppskattar, och vart den cirkeln leder. För mig verkar det illa, faktiskt.
 
Chow Chow på Crufts 2015. Inte direkt friliggande ögon och funktionell form/päls...
0


Dessutom ser haserna näst intill överkotade ut.
brackley1a.jpg
Med tanke på att alla BIR-vinnande chow chow i England måste genomgå en veterinärbesikltning innan de får gå in i gruppbedömningen och de även måste genomgå detta för championat, så kan jag lova dig att de hundar du visar bild på har både friska och sunda ögon.
 
Men tror du verkligen att en chow chow inte är anatomiskt konstruerad som vilken annan hund som helst? Tror du inte att de har alla leder en hund ska ha???? Naturligtvis har en chow chow fullt fungerade vinklar i skuldra, överarm, kors, knä och has. Med en kvadratisk byggnad så måste vinklarna vara mer öppna än hos en rektangulär hund. En chow med korrekta rörelser rör sig energieffektivt, men det kräver mer än bara raka bakbensvinklar. Det kräver även ett korrekt konstruerat framställ. Tyvärr är många chowar dåligt vinklade fram, med raka överarmar och en del framskjutna/raka skuldror. Resultatet blir obalans i både stående och gående. Mer vinklar bak löser inte detta.

Försöker du missförstå? Jag pratar inte om att de skulle sakna ledgångar, jag pratar om hur stora vinklarna är. Har du sett en hasled inifrån någon gång?
 
Med tanke på att alla BIR-vinnande chow chow i England måste genomgå en veterinärbesikltning innan de får gå in i gruppbedömningen och de även måste genomgå detta för championat, så kan jag lova dig att de hundar du visar bild på har både friska och sunda ögon.

Ja. Precis som att alla trubbnosar osv på Crufts självklart är friska och sunda, för de besiktas ju innan. Vilken sten har du bott under de senaste 15 åren?
 
Fast hallå, dålig offknapp har verkligen inte med drift, temperament eller arbetsvilja att göra. Jag har fem BCs i min lägenhet som öht inte märks (annat än om man försöker sätta sig i soffan, då är det trångt) när de inte är ute eller jobbar.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig för att du inte ska missförstå... uppenbarligen tycker du så illa om chow chow att det faktiskt inte spelar någon roll vad jag säger. Tråkig diskussion alltså, där du inte verkar vara ute efter svar på frågor, utan bara för att befästa dina fördomar. Vi kan väl enas kring att vi båda valt hundras efter vad vi önskar av en hund. Jag antar att du studerat chow chow lika ingående som jag studerat border collie och ändå påstår inte jag att det är stressiga mentala vrak, bara för att det i många fall varit min uppfattning om de hundar jag sett. Jag dömer inte ut en hel hundras bara för att de inte är som den typen av hund som jag föredrar.
Själv njuter jag av mina friska chow chow, som dessutom lever länge. Min stamtik blev 15,5 år och alla hennes barn blev minst 12 år.
 
Jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig för att du inte ska missförstå... uppenbarligen tycker du så illa om chow chow att det faktiskt inte spelar någon roll vad jag säger. Tråkig diskussion alltså, där du inte verkar vara ute efter svar på frågor, utan bara för att befästa dina fördomar. Vi kan väl enas kring att vi båda valt hundras efter vad vi önskar av en hund. Jag antar att du studerat chow chow lika ingående som jag studerat border collie och ändå påstår inte jag att det är stressiga mentala vrak, bara för att det i många fall varit min uppfattning om de hundar jag sett. Jag dömer inte ut en hel hundras bara för att de inte är som den typen av hund som jag föredrar.
Själv njuter jag av mina friska chow chow, som dessutom lever länge. Min stamtik blev 15,5 år och alla hennes barn blev minst 12 år.

Jag har knappast några känslor inför rasen. Däremot blir jag väldigt provocerad av att uppfödare drar påse över huvudet vad gäller rasernas uppenbara hälsoproblem. Och tar till beskrivningar som bevisligen inte är verklighetsförankrade och sen tar till känslomässiga argument när det ifrågasätts. Ingen har ifrågasatt åldern på dina hundar, däremot ifrågasätter jag din beskrivning av rasen som frisk och aktiv.
 
Jag borde ha förtydligat att jag bara talade om chow chow. Även chow chow kan naturligtvis genom ett trauma skada korsbanden, precis som vilken hund som helst, men majoriteten av korsbandsskador hos chow chow beror inte på sådana trauman, utan på dåliga knäleder/korsband.

Mina chowar är i alla fall livliga (vilket innebär att de inte är slöa hundar som inte gör många knop i onödan) men korsbanden/knäna håller på dem i alla fall.

Jag tycker verkligen inte att hundarna idag är skinnigare än vad de var när jag började med rasen på 80-talet. I och med SRD så är domarna noga med att titta så att ögonen är sunda.

Jag har aldrig ägt en chow men min pappa var väldigt fascinerad av dem och så fort han såg en så ville han prata med ägarna (också 80-tal). Jag vill minnas att de hundarna var lite mer lika dagens Eurasier? Med snäppet smalare nos och att man såg ögonen? Men jag var bara barn då, så jag kan ju minnas fel.

När det gäller livlighet hos hundar så jämför jag med brukshundar och då är de flesta andra raser sävliga ;). Har själv kelpies och den ene som är mer vild än tam har just opererats för korsbandsruptur. Det är så ovanligt inom rasen att uppfödaren (som är en av de största i rasen) aldrig hade hört talas om det, och när jag ringde runt för att konsultera olika fysioterapeuter var det inte heller någon av dem som behandlat en kelpie med korsbandsskada. En Chow är inte mycket större än en kelpie, betydligt lugnare, och borde alltså inte drabbas så lätt som de tunga raserna. Men det gör de, mer dessutom? Något är alltså fel i konstruktionen.
 
Jag har aldrig ägt en chow men min pappa var väldigt fascinerad av dem och så fort han såg en så ville han prata med ägarna (också 80-tal). Jag vill minnas att de hundarna var lite mer lika dagens Eurasier? Med snäppet smalare nos och att man såg ögonen? Men jag var bara barn då, så jag kan ju minnas fel.

När det gäller livlighet hos hundar så jämför jag med brukshundar och då är de flesta andra raser sävliga ;). Har själv kelpies och den ene som är mer vild än tam har just opererats för korsbandsruptur. Det är så ovanligt inom rasen att uppfödaren (som är en av de största i rasen) aldrig hade hört talas om det, och när jag ringde runt för att konsultera olika fysioterapeuter var det inte heller någon av dem som behandlat en kelpie med korsbandsskada. En Chow är inte mycket större än en kelpie, betydligt lugnare, och borde alltså inte drabbas så lätt som de tunga raserna. Men det gör de, mer dessutom? Något är alltså fel i konstruktionen.
En chowchow är betydligt tyngre än en kelpie. Det går överhuvudtaget inte att jämföra. Domarna är dessutom numer noga med att inte döma fram chowchow som kotar över. Det innebär nämligen en risk för att hunden ska få problem med korsbanden.
I övrigt så har de chowar jag haft varit sunda. Ledfel förekommer som i många andra raser.
Dock ser jag inte raka bakben som något märkligt eller något som hämmar hunden.
Frekvensen av korsbandsrupturer verkar inte heller höra samman med raka bakben utan med en svaghet i korsbanden varför avel på hundar under två år inte rekommenderas. de flesta som får korsbandsruptur är unga hundar och det verkar ligga någon form av degeneration bakom som alltså inte har något med vinklar i bakstället att göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 961
Senast: tuaphua
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 660
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 451
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp