Bukefalos 28 år!

Om sadelpadens existensberättigande...

En padd kan vara till sin rätt i bland anser även jag.Och det har jag redan angivit.Men i annat syfte tycker jag inte det är oki.Sådant som t.e.x att det är snyggt och för te.x stötdämpning det är bara dumt..Ensadel är byggd för att stötdämpa :smirk:
Grejen med att jag är så i mot padd är för att många använder det i ren okunskap. vilket är tragisk.Att använda padd för ett kort tag tycker jag är oki..som om hästen fallit ur något eller i väntan på omstoppning :)
Vet inte hur många jag stött på som har padd i tid och otid..Och om man frågar varför så får man svaret för att det är mjukt :crazy:
Och jag är inte sådan som tycker att man ska ha dyra sadlar men därimot tycker jag att man ska ha en sadel som passar hästen..Sen får det vara vilken typ av sadel som helst..En sadel för 30000 är ingen garanti för att den passar. :smirk:
Och att du säger att en padd inte gör nån skada är en myt..Och det har jag oxå skrivt om tidigare..Och gelpadden tycker jag är värst.En sadel har ju en kanal i mitten på undersidan den finns där för att lämna ryggraden fri.Om du lägger en padd i mellan så har du antagligen den liggande platt uver eller upptyckt i kanalen..Och där har du två alternativ antingen blir kanalen för smal eller så ligger den annöver hela ryggraden. och att palla upp för att det ligger an för mycket bak eller fram med en hel genomgånende padd löser inte problemt det förkuter det bara..Om sadeln ligger an både fram och bak kan man ev lyfta sadeln med en genomgående padd.om den ligger ann framtill kan man lika hjärna använda en vikt handuk för att bara lyfta den framtill.Som en nödlösning om hästen musklat ur.Men denna lösning är heller inte bra då det blir ett glapp mitt under sadeln..detsamma gäller då förståss om man använder en kil baktill.Paddar tappar oxå formen lätt viket gör att den inte fungerar som den ska efter ett tag..Har sett fårskinnspaddar som används för länge och då blivit näst intill platta på sina ställen.. :( och det samma gäller gelpadden ..När det blir ett komakt punkt tryck på samma ställe så slutar massan innuti att fungera som det från början var tänkt....

Nu har jag delat med mig lite av mina erfarenheter.. :)
Inget illa ment..
Jag har sådan tur att jag gått praktik hos både sadelmakare och utprovare av olika sadlar..Det har varit mycket givande :)
 
Jag menar inte att du klagar eller domer mej, utan jag pratar om den som startade traden.

Nu fattar jag ingenting, jag startade den här tråden för att jag fått just en pad rekommenderad av sadelutprovare från en som jobbar åt en av Sthlms största hästaffärer. Det jag undrade var om den personen också har "fel"...

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat dina inlägg :confused:
 
Jag menade att jag inte trodde att Godrofenia domde mej for att jag anvande pad, utan snarare domde den personen som startade traden.
Fattar du nu?
 
Jag har ingen erfarenhet av gelpaddar av olika salg, da jag anser att om hasten har besvar med ryggen sa gommer man bara problemet med en pad, istallet for att ta tag i saken.
Daremot finns det paddar som faktiskt ar mycket bra, och da menar jag inte dessa 64 kronors fran Borjes i teddy, utan paddar som har kanal under. Sjalv har jag en pad som jag faktiskt fick nar jag kopte ett trans en gang for ett par ar sedan. Tyvarr har jag ingen bild, men den ar lite som den anatomiska padden som Hooks har for 200-300kr nagonting, fast den har en ganska djup kanal och ser ut som en sadel undertill. Den anvander jag nar sadeln ar for bred pa en hast.

Jag skulle aldrig rida en hast med en massa paddar bara for att, da jag tycker att det blir vingligt och inte alls bra med paddar. Jag vet en tjej i Varmland som andvander en farskinnsvojlock OCH en padd a la 64 kr modellen i teddy!! Hon ramlar av hela tiden, och inte undra pa det nar sadeln inte sitter pa hasten utan pa en massa mjukt underlag. Det blir ju ingen stabilitet.

Jag forsoker inte saga att paddar alltid ar bra, men varfor jamt denna debatten? Varfor maste allting vara fel eller ratt?
 
Jag har inte dömt någon.....Så du menar att jag skulle ha dömt Break_a_Leg :confused:

Jag dömmer ytterst sällan någon via nätet, och Det ska till väldigt mycket mer än en sadelpadd innan jag ens funderar på att dömman någon.
 
Nu komer vi till debatt :) Jag har inte sagt att padd är helt fel..Jag har t.o.m skrivt att det kan vara oki i bland :) varför jag skriver som jag gör är mycket beroende på okunskapen som finns..För att inte paddar ska användas i fel syfte..Om man tex använder padd men inte riktigt vet varför och ser till helheten så tycker jag att man är väldigt illa ute..En padd gör det ju inte skönar för hästen om man redan har en sadel som passar..Många tror att dom gör en välgärning när dom paddar upp..Men så är ju sällan fallet. Om man verkligen vet vad man sysslar med ser jag inget fel i användadet bara det är tillfälligt . Hoppas du förstår vad jag menar? :)

Hoppasdu får in minst tre fingrar i kanalen när padden används..Risken är annars att det klämmer på de känsliga tornutskotten när hästen rör sig....

Och detta skriver jag inte för att vara elak utan som ett råd..Så du behöver inte ta illa vid dig :)
 
Och jag med mitt förbannadesvar på tal :D :crazy:

Om det är den padden som jag tror du menar hos h**ks så står det att den är till för baksuttna sadlar och att den ger tryckfördelning :confused:Men om den då är högre bak hur hjälper det då en häst som sadlen är för bred för?Borde inte det ge manktyck då? att den hamnar i framvikt om den igentligen bara är för vid :confused:

Inget illa ment återigen utan bara mina funderingar... :)
Även jag lär mig ständigt nya saker..

Funkar den här typen av padd ändå tycker du? vore intressant att veta då jag inte har några direkta erfarenheter av den. :)

*ursäktar min stavning i dag oxå,Har spillt kaffe på tangentbordet så det funkar inte som det ska :o*
 
Okej :) Fast vår ponny får ha sadelpaden med mitt goda samvete, det är ju faktiskt befogat att den finns där. (Och ja, det finns ordentligt med plats i kanalen!!)
 
Jag har inte dömt någon.....Så du menar att jag skulle ha dömt Break_a_Leg

Jag dömmer ytterst sällan någon via nätet, och Det ska till väldigt mycket mer än en sadelpadd innan jag ens funderar på att dömman någon.


Du är nog bara lite odiplomatisk när du lägger fram saker och ting. Många är känsliga och tar åt sig på ett sätt som du kanske inte alls menat.
 
Åh nej! Inte om de verkligen provat ut en sadel till hästen!

Jag har själv två sadlar, den ena måttbeställd och den andra utprovad av en annan sadelutprovare, i båda fallen har jag fått rådet att rida UTAN vojlock eller med den tunnaste vojlock jag kan hitta....

Immer
 
Den padden som jag har ar inte alls hogre bak an fram. Den ar lika tjock hela vagen. Padden gor att sadeln lyfts upp lite och inte ligger och trycker pa manken, eller klammer om sa att schabraket eller vojliken ligger stramt och trycker pa manken.

Jag gillar denna padden.

Och dessa farskinnspaddar som vi snackar om kan ju egentligen inte gora sa mycket for hasten. De flesta ar ju tunna dar sadeln ligger. Det ar ju som att ha en vanlig vojlock under sadeln egentligen.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 086
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 233
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp