om selen...

snälla är det ingen som kan svara på frågan.
i sverige tror jag att det heter tocosel eller liknande.
snälla jag vill veta
 
Muskel uppbyggande, tocosel innehåller också e-vitamin. Dock skall man vara försiktig med preparatet, då det på vissa ställen i Sverige är selenöverskott i jorden(yttrar sig i spannmål och höskörd) Så hör med din vet om den tycker det är lämpligt att ge det till din häst...om du haft det i åtanke vill säga...
 
VAR i Sverige hittar du selenöverskott? Det är väl snarare tvärtom att det är i de allra största delarna av landet är selenbrist i jordarna?
 
Selen är inte muskeluppbyggande utan en antioxidant som skyddar musklerna, brist ger muskelsönderfall.
Jag har inte heller hört talas om något område i sverige med selenöverskott, det förekommer i USA. Dessutom är säkerhetsmarinalen hög ca 20 gånger har jag för mig.
PL
 
Våra hästar får tocosel en gång i veckan. Det är e-vitamin med selen. Ges efter koll med veterinär och foderexperter. Som sagt så är det till för musklerna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Karoliten
·
Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
354
Senast: yamyam
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 252
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Hästnyheter På höstlovet arrangerades en aktivitet för hela familjen på Kalmartravet där barn och vuxna fick prova på att borsta, sela och köra...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp