Ömma sittknölar

lizzie

Trådstartare
Jag har tappat rejält i vikt (34 kg på ett år). Jag rider mycket bättre nu än tidigare, även om jag har lite problem att "hitta" min nya "kropp".

Jag har i alla fall upptäckt ett delikat problem. Mina sittknölar!!! :eek::eek::eek: Jag får så fruktansvärt ont under tiden som jag rider så jag kan knappt slappna av i sadeln. Jag tycker inte att jag är mager, har fortfarande övervikt och ska gå ner cirka 10 kg till. Men frågan är om jag vågar :angel:. Som läget är nu har jag storlek 42 i byxor och "fluffet" på rumpan är ju betydligt mindre än när jag hade storlek 50.

Någon som varit med om något liknande. Går ömheten över?? Alltså - kommer sittknölarna att vänja sig?

/Lizzie
 
Jag har tappat rejält i vikt (34 kg på ett år). Jag rider mycket bättre nu än tidigare, även om jag har lite problem att "hitta" min nya "kropp".

Jag har i alla fall upptäckt ett delikat problem. Mina sittknölar!!! :eek::eek::eek: Jag får så fruktansvärt ont under tiden som jag rider så jag kan knappt slappna av i sadeln. Jag tycker inte att jag är mager, har fortfarande övervikt och ska gå ner cirka 10 kg till. Men frågan är om jag vågar :angel:. Som läget är nu har jag storlek 42 i byxor och "fluffet" på rumpan är ju betydligt mindre än när jag hade storlek 50.

Någon som varit med om något liknande. Går ömheten över?? Alltså - kommer sittknölarna att vänja sig?

/Lizzie
Kanske behöver du en bekvämare sadel?
 
När jag belastar mina sittben genom att cykla efter att ha låtit cykeln stå en längre tid så får jag ont. Det enda som hjälper är att låta kroppen läka några dagar innan jag återupptar cyklingen igen.
 
Du vänjer dig nog efter ett tag. Jag kan bli öm om jag inte ridit på ett tag, då känns det som att jag har blåmärken men när jag varit igång etttag försvinner det.
Sadel gör dock väldigt stor skillnad. Får sällan ont på det sättet i kompisens childerlic men blir rejält öm i medryttarhästens nya erreplus som är betydligt hårdare i sitsen.
 
När jag belastar mina sittben genom att cykla efter att ha låtit cykeln stå en längre tid så får jag ont. Det enda som hjälper är att låta kroppen läka några dagar innan jag återupptar cyklingen igen.

Börja cykla efter uppehåll är vidrigt. Jag har 13 km till jobbet och cyklar sommarhalvåret - snart dags att sätta igång alltså. Brukar få svinont i rumpan varje år innan man vant sig. Misstänker att det blir ännu värre i år nu när stoppningen försvunnit...

/Lizzie
 
Du vänjer dig nog efter ett tag. Jag kan bli öm om jag inte ridit på ett tag, då känns det som att jag har blåmärken men när jag varit igång etttag försvinner det.
Sadel gör dock väldigt stor skillnad. Får sällan ont på det sättet i kompisens childerlic men blir rejält öm i medryttarhästens nya erreplus som är betydligt hårdare i sitsen.

Ja, jag hoppas att sittbenen vänjer sig. När jag var smal sist så kändes det inte lika mycket. Nu har jag tappat väldigt mycket vikt på kort tid, så det kan ju påverka känsligheten i sittbenen.

/Lizzie
 
Ja, jag hoppas att sittbenen vänjer sig. När jag var smal sist så kändes det inte lika mycket. Nu har jag tappat väldigt mycket vikt på kort tid, så det kan ju påverka känsligheten i sittbenen.

/Lizzie
Det finns tunna geldynor att sätta på sadeln, kan det vara något?
 
Ja, jag hoppas att sittbenen vänjer sig. När jag var smal sist så kändes det inte lika mycket. Nu har jag tappat väldigt mycket vikt på kort tid, så det kan ju påverka känsligheten i sittbenen.

/Lizzie
Hoppas det lägger sig! Du kan ju köra lite varannan dag eller så kanske sålänge?
 
Under mitt 20 år långa uppehåll från ridningen red jag en gång på en turridning. Mina sittben kändes som två blåmärken redan i slutet på den korta turridningen! För att inte tala om hur det kändes dagen efter. Det var ju för att jag inte var van vid att rida längre. Det kan väl bli samma om man går ner mycket i vikt. Kroppen ändras så mycket att andra delar av vävnaden "tar stryk".
 
Har jag inte ridit på ett tag känner jag det direkt. Men kroppen brukar vänja sig rätt snabbt. Samma som med att cykla efter ett långt uppehåll.
 
När jag var smalare än jag är nu fick jag ont i sittbenen lite då och då, framförallt vid längre turer. Det jag tyckte hjälpte var en rumpvärmare i fårskinn :) Gillar inte de där i typ "gele", men fårskinn tycker jag är guld året om :up:
 
Det finns tunna geldynor att sätta på sadeln, kan det vara något?

Jag funderar på att prova, men jag är himla kinkig - klarar inte av att sitta fast i sadel. Kan knappt rida i helskodda ridbyxor :angel:.

Ska nog prova att försöka låna en geledyna för att se om det kan vara en lösning.

/Lizzie
 
Jag har tappat rejält i vikt (34 kg på ett år). Jag rider mycket bättre nu än tidigare, även om jag har lite problem att "hitta" min nya "kropp".

Jag har i alla fall upptäckt ett delikat problem. Mina sittknölar!!! :eek::eek::eek: Jag får så fruktansvärt ont under tiden som jag rider så jag kan knappt slappna av i sadeln. Jag tycker inte att jag är mager, har fortfarande övervikt och ska gå ner cirka 10 kg till. Men frågan är om jag vågar :angel:. Som läget är nu har jag storlek 42 i byxor och "fluffet" på rumpan är ju betydligt mindre än när jag hade storlek 50.

Någon som varit med om något liknande. Går ömheten över?? Alltså - kommer sittknölarna att vänja sig?

/Lizzie
Hände mig samma sak nyligen, men jag har inte gått ner i vikt... Jag tog bara bort rumpvärmaren i fårskinn från sadeln :D Så håller med @Problematisk , testa fårskinn!
 
Jag har tappat rejält i vikt (34 kg på ett år). Jag rider mycket bättre nu än tidigare, även om jag har lite problem att "hitta" min nya "kropp".

Jag har i alla fall upptäckt ett delikat problem. Mina sittknölar!!! :eek::eek::eek: Jag får så fruktansvärt ont under tiden som jag rider så jag kan knappt slappna av i sadeln. Jag tycker inte att jag är mager, har fortfarande övervikt och ska gå ner cirka 10 kg till. Men frågan är om jag vågar :angel:. Som läget är nu har jag storlek 42 i byxor och "fluffet" på rumpan är ju betydligt mindre än när jag hade storlek 50.

Någon som varit med om något liknande. Går ömheten över?? Alltså - kommer sittknölarna att vänja sig?

/Lizzie
Jag får ont om jag sitter länge på en stol. Men inte i sittknölarna utan i skinkorna.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 879
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 052
Senast: skuggi
·
Y
Foder & Strö Jag behöver hjälp till min lilla älskling där hemma i boxen, jag vet inte om det finns någon lösning på hans problem, men om någon har...
Svar
12
· Visningar
1 826
Senast: ameo
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 046
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp