Omorgranisering på förskolan

proxygirl555

Trådstartare
Långt inlägg =(

Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan skolade vi in han i en förskola som var riktigt dålig. Efter 2 mån försök till en någorlunda inskolning så tog jag ur han ur denne förskolan och satte upp oss på kö till en annan förskola, fast med samma rektor.
Efter den första inskolningen så blev han väldigt otrygg o rädd utav sig. Han vägrade lämna mig och jag fick inte ens gå på toaletten utan att han blev förstörd.
Jag gick tillbaka till öppna förskolan där jag kände personalen eftersom vi hade varit där väldigt mkt innan den första inskolningen. De såg en förändring hos min son, så de började jobba mkt med han. Det tog ett halvår innan vi fick den nya platsen. De gjorde ett kanonjobb med min son, han blev mer sig själv igen, vågade lita på den personalen.
I aug 2013 började jag skola in min pojk på en förskola där det finns 3 avdelningar. 1 småbarnsavdelning på 1-2 år, en annan avd 2-5 år och den sista var en syskonavdelning som oxå hade 2-5 år. Jag begärde att få min son i denne syskongruppen för jag kände till personalen på denna avdelningen och dessa vågade jag lita på. Jag var ju själv lite nere och rädd efter den förra inskolningen.
Vi påbörjade inskolningen som skulle vara under 2 veckor. Det var en tuff tid för både min pojk och mig själv. Hans personal var hur bra som helst och lyckades att få han att börja ty sig till dom. Det tog ca 4 mån, sedan vände det hela o allt började bli bra. Han var glad att få komma till förskolan. Han var bara ledsen när jag lämnade han, men han slutade rätt så fort. Inte såsom de andra månaderna där han kunde gråta i minst 1 timme, för att sedan leka, o sen gråta i en timme igen.
Vi åkte på ett bakslag efter jul då det blev lite som en ny inskolning för honom. Han blev ledsen igen, o blev inåtriktad. De nådde inte honom på förskolan. Vi försökte i några veckor men sedan blev han sjuk så då var han hemma i 3 veckor. Vi kom tillbaka med nya krafter och allt var jättebra igen. Han var glad o skrattade. Lekte med alla, och personalen var väldigt nöjda med han.

Förra veckan fick vi ett brev där det stod att det skulle bli omorganisering inom förskolan. Våran avd skulle bli 3-5 år, och de andra 2 avdelningarna ska bli 1-3 år. de ska även ändra på personalen lite granna. Problemet är att min son får inte plats i 3-6 avd så han ska nu få gå ned till småbarns avdelningen. Han som bara leker med de äldre. Jag pratade med personalen som inte förstod detta beslutet heller pga min sons bakgrund. Så nu ska det bli ytterliggare ett byte på avd och personal. Denne förändringen kommer att ske i aug i år, och då är min son över 3 år. Personalen på våran avdelning berättade att min son e planerad att komma tillbaka till den stora avd, men de vet inte när. Eller om det ens kommer att ske, eftersom det nu är 2 avd, vars 3 åringar ska slussas ut till den stora avdelningen.
Personalen har sagt till oss att ringa rektorn, men hon svarar inte o ringer varken tillbaka till oss.

Hur hade ni gjort och reagerat?
Jag är livrädd för att han ska behöva byta nu igen, sen vet vi ju inte om han får gå tillbaka till sin gamla grupp. Eller hur framtiden kommer att se ut. Jag är så rädd för ett nytt bakslag. Och nu är jag gravid o barnet är beräknat till dec, så det blir stora förändringar för lillkillen inom en kort period.
 
Jag skulle fortsätta försöka få tag på rektorn, men är det enbart rektorn som har tagit besluten hur barnen ska placeras? Det verkar ju rätt märkligt, jag hann vara med i rätt många olika omorganisationer på mina år som förälder på förskolan och det var alltid personalen i samråd med föräldrar och rektor som satte ihop grupper. Det är ju de som känner barnen bäst och vet hur de fungerar.
 
Be att pedagogerna ordna ett möte med rektor, där ni, föräldrarna, pedagogerna och rektorn får träffas. Det borde vara lättare för dem att få tag i rektorn än du.

Ta med pappan så ni blir två och inte hamnar i "underläge". Poängtera att alla barn på förskolan har rätt till stöd för att klara av sin dag på förskolan. Fråga hur de kommer stötta honom om han hamnar som 3-åring på en småbarnsavdelning?
 
Jag reagerar på att din förskola har åldersindelade avdelningar, vad jag vet så får man inte ha det så utan det ska vara blandade grupper???

Annars skulle jag stå på mig och kräva att man anpassar sig efter din son, du kan inte fråga personalen när rektor brukar vara där och då passa på att haffa denne på plats? Usch vilken jobbig situation!!! Hoppas det löser sig!!! Undrar också om något hänt på första förskolan som du inte vet om? Känns som att något borde utlöst detta...
 
Jag reagerar på att din förskola har åldersindelade avdelningar, vad jag vet så får man inte ha det så utan det ska vara blandade grupper???

Nej, det stämmer inte. Man får absolut ha åldersindelade avdelningar, och det är väl det vanligaste egentligen? Definitivt i kommunen jag jobbar i.
 
Jag reagerar på att din förskola har åldersindelade avdelningar, vad jag vet så får man inte ha det så utan det ska vara blandade grupper???

Annars skulle jag stå på mig och kräva att man anpassar sig efter din son, du kan inte fråga personalen när rektor brukar vara där och då passa på att haffa denne på plats? Usch vilken jobbig situation!!! Hoppas det löser sig!!! Undrar också om något hänt på första förskolan som du inte vet om? Känns som att något borde utlöst detta...
Varför skulle man inte få ha åldersindelat? Det är upp dels till varje kommun att bestämma hur det "ska" se ut på de kommunala förskolorna men även upp till varje förskola för att få en sån bra verksamhet som möjligt för just de barn det har med de förutsättningarna de har.
 
På min dotters förskola gjordes en stor omorganisation i höstas. Man gick från tre avdelningar till fyra. Innan hade de uppdelat en till de yngsta ca 2 år när de flyttades upp till syskonavdelningarna.

Nu ändrade de så att de är 4 grupper som är uppdelade på ålder.

När min dotter började på förskolan vid 18 månader då fan hon 3 tjejer som hon hållt ihop med sedan dess. De lekte i hop varje dag fram till i höstas då de tre tjejerna fick börja på avdelningen för de äldsta men medans min dotter fick börja på avdelningen för de näst äldsta. Under året som gått har hon inte haft någon speciell som hon leker med utan lekt med olika. Nu ska hon äntligen få flytta upp och gå nästa år med de tre tjejerna igen. Hon längtar jätte mycket.

Jag ångrar så att jag inte satte ner foten och sa ifrån att hon skulle flyttas med de andra. Så mitt råd är att inte gå med på sådant som du inte tror blir bra.
 
Vi har haft flera sammanslagningar under mina barns dagistid/skoltid.
Det jag med erfarenhet kan säga om situationen i efterhand, är att nästan alla föräldrar har varit oroliga innan "om-organiseringen" men det har alltid blivit bra i efterhand. Så med erfarenhet kan jag säga att ofta oroar man sig i onödan.

Det jag läser in i ditt första inlägg är att det kanske är så att det är du som är orolig och du kanske för över din oro på din lilla pojk. Är du verkligen bekväm med att lämna ifrån dig, ditt barn?!

Det kanske är så att din man skall ta över lämning och hämtning på dagis och du backar lite från situationen. Det kanske är så att det är din man som skall göra en analys av situationen då du kanske ligger in för mycket av din oro i din egen analys. Eller mormor, morfar, farmor? Tag hjälp.

Red ut om det är även du som inte gillar inskolningar/dagis och att lämna ifrån dig barnet. Det är väl inte konstigt om det är så. Alla passar inte som mamma till barn på dagis. Det är väl egentligen en fin egenskap om att man inte är så mogen att lämna ifrån sig sitt barn, som vårt samhälle ser som en norm.

Lycka till.
 
På min dotters förskola gjordes en stor omorganisation i höstas. Man gick från tre avdelningar till fyra. Innan hade de uppdelat en till de yngsta ca 2 år när de flyttades upp till syskonavdelningarna.

Nu ändrade de så att de är 4 grupper som är uppdelade på ålder.

När min dotter började på förskolan vid 18 månader då fan hon 3 tjejer som hon hållt ihop med sedan dess. De lekte i hop varje dag fram till i höstas då de tre tjejerna fick börja på avdelningen för de äldsta men medans min dotter fick börja på avdelningen för de näst äldsta. Under året som gått har hon inte haft någon speciell som hon leker med utan lekt med olika. Nu ska hon äntligen få flytta upp och gå nästa år med de tre tjejerna igen. Hon längtar jätte mycket.

Jag ångrar så att jag inte satte ner foten och sa ifrån att hon skulle flyttas med de andra. Så mitt råd är att inte gå med på sådant som du inte tror blir bra.

Fast att de delar dem efter årgång är väl inte så konstigt egentligen, det kommer ju hur som när det är dags att börja skolan o då är det ju bra att de faktiskt har lekt med de jämnåriga de får med sig dit o inte bara med äldre barn.
Vår två och ett halvtåring kommer definitivt att sakna treåringarna som går upp till storbarnsavd i höst men jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara fel.
 
Varför skulle man inte få ha åldersindelat? Det är upp dels till varje kommun att bestämma hur det "ska" se ut på de kommunala förskolorna men även upp till varje förskola för att få en sån bra verksamhet som möjligt för just de barn det har med de förutsättningarna de har.

På min dotters förskola hade de åldersindelat men fick sedan inte ha det längre och så som jag fattade det så var det beslut från "högre instans". Men nu var ju det ett tag sen.
 
På min dotters förskola hade de åldersindelat men fick sedan inte ha det längre och så som jag fattade det så var det beslut från "högre instans". Men nu var ju det ett tag sen.
Men det kan ha varit kommunen som bestämde att de skulle jobba med syskongrupper, det har gått en väldig massa moden i hur "man ska göra" när det gäller den där frågan... ;)
 
Långt inlägg =(

Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan skolade vi in han i en förskola som var riktigt dålig. Efter 2 mån försök till en någorlunda inskolning så tog jag ur han ur denne förskolan och satte upp oss på kö till en annan förskola, fast med samma rektor.
Efter den första inskolningen så blev han väldigt otrygg o rädd utav sig. Han vägrade lämna mig och jag fick inte ens gå på toaletten utan att han blev förstörd.
Jag gick tillbaka till öppna förskolan där jag kände personalen eftersom vi hade varit där väldigt mkt innan den första inskolningen. De såg en förändring hos min son, så de började jobba mkt med han. Det tog ett halvår innan vi fick den nya platsen. De gjorde ett kanonjobb med min son, han blev mer sig själv igen, vågade lita på den personalen.
I aug 2013 började jag skola in min pojk på en förskola där det finns 3 avdelningar. 1 småbarnsavdelning på 1-2 år, en annan avd 2-5 år och den sista var en syskonavdelning som oxå hade 2-5 år. Jag begärde att få min son i denne syskongruppen för jag kände till personalen på denna avdelningen och dessa vågade jag lita på. Jag var ju själv lite nere och rädd efter den förra inskolningen.
Vi påbörjade inskolningen som skulle vara under 2 veckor. Det var en tuff tid för både min pojk och mig själv. Hans personal var hur bra som helst och lyckades att få han att börja ty sig till dom. Det tog ca 4 mån, sedan vände det hela o allt började bli bra. Han var glad att få komma till förskolan. Han var bara ledsen när jag lämnade han, men han slutade rätt så fort. Inte såsom de andra månaderna där han kunde gråta i minst 1 timme, för att sedan leka, o sen gråta i en timme igen.
Vi åkte på ett bakslag efter jul då det blev lite som en ny inskolning för honom. Han blev ledsen igen, o blev inåtriktad. De nådde inte honom på förskolan. Vi försökte i några veckor men sedan blev han sjuk så då var han hemma i 3 veckor. Vi kom tillbaka med nya krafter och allt var jättebra igen. Han var glad o skrattade. Lekte med alla, och personalen var väldigt nöjda med han.

Förra veckan fick vi ett brev där det stod att det skulle bli omorganisering inom förskolan. Våran avd skulle bli 3-5 år, och de andra 2 avdelningarna ska bli 1-3 år. de ska även ändra på personalen lite granna. Problemet är att min son får inte plats i 3-6 avd så han ska nu få gå ned till småbarns avdelningen. Han som bara leker med de äldre. Jag pratade med personalen som inte förstod detta beslutet heller pga min sons bakgrund. Så nu ska det bli ytterliggare ett byte på avd och personal. Denne förändringen kommer att ske i aug i år, och då är min son över 3 år. Personalen på våran avdelning berättade att min son e planerad att komma tillbaka till den stora avd, men de vet inte när. Eller om det ens kommer att ske, eftersom det nu är 2 avd, vars 3 åringar ska slussas ut till den stora avdelningen.
Personalen har sagt till oss att ringa rektorn, men hon svarar inte o ringer varken tillbaka till oss.

Hur hade ni gjort och reagerat?
Jag är livrädd för att han ska behöva byta nu igen, sen vet vi ju inte om han får gå tillbaka till sin gamla grupp. Eller hur framtiden kommer att se ut. Jag är så rädd för ett nytt bakslag. Och nu är jag gravid o barnet är beräknat till dec, så det blir stora förändringar för lillkillen inom en kort period.

Med tanke på det du berättat om barnens vistelse och förhållande till förskolan skulle jag definitivt propsa på att han får gå med de äldre barnen som han har lekt med tidigare. Stöt på rektorn igen!
 
Nu vet jag verkligen inte allt om er situation men så här tänker jag, utifrån hur jag jobbar just nu:

Frågan är väl om det finns plats för ditt barn på den avdelningen? På min avdelning (arbetar som fskl) så har vi nyligen gjort överflyttningar och bara för ett visst antal barn leker ihop så innebär det inte att förskolekontoret ser det när nya placeringar kommer och ska placeras på förskolor, och exempelvis på äldrebarn mm. Vår chef kan inte ändra på vad förskolekontoret skickar för placeringar till oss. Vi ska bara "lösa problemet". För ofta kommer det nya barn utifrån samtidigt som man ska flytta på barn som redan finns på förskolan. Ibland får man göra val som inte känns 100% just då, men som blir bra i slutändan. Vi kan INTE överplacera på en avdelning för att 'alla ska få vara med', då går personalen på knäna och resultatet blir inte bra för ditt barn i varje fall.

Ex: på vår förskolas storabarn går just nu 4-5 åringar. Jag arbetar på en "1-3" (allt är ju inte svart eller vitt). Några som är 3.5 har nyligen börjat på storabarn från vår överinskolning. Men alla våra 3.5åringar kan inte börja eftersom det kom två barn utifrån som är 4.5 år och därmed får plats på storabarn (vi kan ju inte placera dem på 1-3). Detta resulterar i att vi har kvar två barn på vår avdelning, varav ett som kommer ha fyllt 4 år nästa vår innan denne börjar storabarn. Men kamraterna är ändå i närheten i ålder och nya sammanhang att leka i kommer att uppdagas för dem och de får nya kamrater. Det är inte hela världen, vi som arbetar ska anpassa så att alla barn utmanas. Det är ett ständigt pussel.

Men jag förstår att det känns jobbigt! Det gör det även för oss personal, men vi kan inte trolla. Även om vi gärna försöker,
 
+ att många barn i den åldern gärna leker med äldre barn och det blir en jättebra lära i lekkonsten! Det är ju en stor inspiration i leken! Men samtidigt så kan det också få vara nyttigt att vara äldst ibland med, för hur skulle ditt barn kunna leka med äldre om de inte kunde leka med yngre? För det är alltid nån som är äldst och då får leka med de yngre.
Kanske ett barn från äldrebarn sedan flyttar och då blir det en plats ledig, då kan ditt barn få flytta upp. Tänk sedan i skolan, då är det fast med årskullarna och inte så mycket att diskutera. Jag tror det är nyttigt med förändringar i lagom dos. Men jag förstår att ni haft många förändringar och att det känns jobbigt! Men förskolekontoret ser ju inte detta...
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Praefatio
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
734
Senast: ptr
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
254
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 243
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp