Bukefalos 28 år!

Omplacering - Komma igång med freestyle?

minimoj

Trådstartare
Nu buke, behöver jag hjälp!

Har sen en vecka tillbaka en 8-månaders omplaceringshund.
En schabradortik som farit illa och inte fått komma ut som hon ska.
Är därför obekant med trafik, människor, hundar och andra intryck.

På bara en vecka har hon börjat bli rumsren och har börjat lyssna så bra att hon får gå lös när det inte finns trafik i närheten.
Några trick kan hon också.

Detta är en hund som har oerhört mycket energi, och 4-timmars promenader får henne att sova någon timme, sen är hon på det igen.
Iom hennes ålder vill man ju inte utsätta henne för alldeles för mycket påfrestningar heller.

Agility vill vi börja med när hon har åldern inne men det tar ju ett tag tills dess.

Jag har alltid varit intresserad av freestyle, men vet inget om det.

Sen är det inte riktigt fråga om att börja på någon kurs då hon inte riktigt hanterar andra hundar (bortsett från min egen) så jättebra.
Hon blir extremt spänd och rädd, men det jobbar vi med.

Därför vill jag liksom börja lite försiktigt på egen hand och lägga en bra grund för framtiden utan att överanstränga hennes skelett.

Så jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av freestyle som kanske kan ge mig lite tips?



Blir väldigt tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Börja med att titta på de obligatoriska rörelserna i freestyle klass 1:
hunden ska
- gå slalom mellan dina ben (minst 4 passager)
- snurra ett varv runt sig själv
- ha ett positionsarbete (minst 5 meter har jag för mig)

Det finns ju så himla många olika rörelser i freestylen, de flesta utan att belasta hundens kropp för mycket.

När jag började med freestyle så letade jag ganska direkt upp låtar som både jag och hunden gillade och så lekte vi oss igenom dem med olika rörelser.
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Vad är ett positionsarbete? :)
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

otroligt söt hund måste jag börja med att säga :) .. tråkigt att höra att hon råkat illa ute, men du verkar vettig! En av mina vovar är 8 månader nu och när han kom till mig var han väldigt feg/rädd och väldigt osäker på sig själv. Han litade bara på mig och flydde från både människor och djur som han inte kände, de ända jag gjorde då var att ta med honom överallt, även om jag visste att han skulle bli rädd, manjag satte mig bara ned på huk om det kom en annan hund och lät min hund vänja sig vid att andra hundar går förbi. Jag lät inte hundar gå fram och hälsa men bara att dom gick förbi gjorde saken mycket bättre. Jag träffade en kompis väldigt mycket med hennes hundar som jag känner och dom lät jag hälsa på min hund. Har var jätte rädd och sprang direkt och gömde sig på de minsta utrymme han hittade. men jag lät honom bara vara då och efter 10-15 min kom han smygandes för att kolla vad i gjorde. Självklart sprang han så fram och tillbaka från gömstället när hundarna sprang mot honom men efter bara några gången såg man stora framsteg. Så här var han tills han var ca 5 månader och idag är han mycket mer framåt och väljer faktiskt själv att gå fram och undersöka saker. Samma sak gäller med människor. :) såå, jag skulle bara ge dig tipset att gå ut och miljöträna! Jag gick på ett student- utspring fullt med människor och hundar som skrek och sprang runt, han var hos mig hela tiden och han slappnade mer och mer :)

Freestyle är galet roligt och hundarna älskar det! Jag tränar det med min 5åriga tik men aldrig tävlat. Jag började som vanligt när man lär hunden sitt, ligg, kom hit .. hunden får godis/beröm/leksak när den gör vad man ber den om, självklart inte med högaste krav första gången.
Jag tror att jag började med 'slalom', när hunden går slalom mellan ens ben när man går framåt.
Jag börjar med att ha hunden på min vänstra sida, tar en steg med höger benet och stannar med benet framme, då 'vifftar' jag med en godis på min höger sida (med höger handen) för att få hunden att gå till min högen sida under höger benet, och då får hunden godisen, sen gör man precis tvärt emot åt andra hållet :) sen får man bygga på med fler steg och snabbare fart ju mer hunden förstår, och kanske inte ger godis varje steg utan varannan osv. Det finns oändligt många freestyle övningar:)

Hoppas de går bra i framtiden:)
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Tack för tipsen alla!
Och tack för PM:et!

Min andra hund (golden retrievertik på snart 9 år) kan både slalom (8-slalom också när man står still), snurrar, och ungefär 45 trick utöver det så trick är jag van vid att syssla med.
Dock har jag så svårt att sätta ihop allt och komma någonvart med det!
Men tack för tipset och hoppas på fler så motivationen kommr igång!

:bow:
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

För att få inspiration till att sätta ihop allt kanske du kan hitta filmer på tex YT att få inspiration av? Till den gamla alltså.
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Detta är en hund som har oerhört mycket energi, och 4-timmars promenader får henne att sova någon timme, sen är hon på det igen.
Iom hennes ålder vill man ju inte utsätta henne för alldeles för mycket påfrestningar heller.

Är inte 4-timmars promenader rätt rejält mycket påfrestning för en 8 månaders schäferkorsning? Eller missförstod jag något...?

Jag skulle satsa på spår istället om hunden är stressad. Minimalt med påfrestning för kroppen men suger musten ur liten hundhjärna ruskigt effektivt.
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Jag menar inte att jag är ute på 4-timmarspromenader hela tiden, ville bara få fram att hon liksom inte blir trött.
Visst händer det att vi har varit hemifrån i 4 timmar,
men då har hon följt med till stallet och suttit still medan jag fixat där o.s.v.
Dock brukar vi vara ute runt 2½ timme/dag.
Två rundor när hon får vara ute ordentligt och busa av sig lös,
och sen koppelpromenader var tredje timme när det bara är kissa som gäller.
Sen leker hon och min vovve konstant (och det ska jag väl inte stoppa?) och hon blir stissig när hon inte får leka av sig ordentligt.
Är det fel får jag väl dra ner på det...

Jo jag har kollat, tack!

Finns det fler här som sysslar med freestyle? :)
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Hej
Jag reagerar också på "4-timmarspromenader" även om jag kan förstå vad du menar. Så som du beskriver hunden känns det som om den inte kan koppla av. Du säger att "på bara en vecka" har hon blivit rumsren och jag tolkar det som att hon varit hos dig en vecka. Det är en kort tid och hon har kansek inte hunnit hitta tryggheten ännu. Har hon sedan inte blivit så mycket miljötränad så är ju ALLT nytt. Hon är dessutom i en ålder där det inte alls är ovanligt att det mesta - även för en normalt trygg hund - upplevs som konstigt/otryggt/skrämmande....

Jag hade inte börjat med freestyle redan utan jag hade satsat på att få hunden att
a) känna sig trygg - vilket jag tror att du jobbar med
b) lära sig koppla av
c) vara med så mycket som möjligt i olika miljöer inkl andra hundar. Känner DU sig otrygg i mötet med andra hundar låt någon annan ta hand om den biten eller be den lokala hundklubben om hjälp med bara den delen.

Att vara med (utan krav på aktivitet eller andra händelser) är bara det tröttande - hela tiden nya dofter och nya intryck. Det tröttar mer än aldrig så långa promenader. Motionera en hund trött har jag nog aldrig lyckats med utan de "återhämtar" sig snabbt.

Lycka till!
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Jag är böjd att hålla med Pigan, det låter mer som att hunden behöver hjälp att kontrollera sin stress och få tid att landa inte att aktiveras ännu mera.

Min förra hund var också sådan som aldrig blev trött, hon bara gick och gick och gick.... Till slut var det någon som slog mig i skallen och sa - du, din hund är nog stressad. Inte underaktiverad. Ju mer hon gick, desto mer orkade hon ju så det blev en ond cirkel.

Lite därför jag också föreslog spår som är en lugn aktivitet. Freestyle kan du ju träna lite samtidigt om du vill.
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Menar absolut inget illa, men jag är inte dum...
Har inte bett om hjälp med min hund utan bara om freestyleämnet.
Men buke i ett nötskal ska ju såklart ut och hjälpa alla "som inte vet".

Nej jag förstår att ni menar väl, men jag vet vad jag gör.


Om ni nu så tvunget ska lägga er i får jag väl berätta lite mer om henne....

Hon har funnit trygghet här, om än inte till 100 procent.
I början fick jag bokstavligt talat tvinga henne att lägga sig ner,
(sen massage och massa beröm) då hon for runt konstant och var riktigt sönderstressad.
Fick lägga ett kommando "nu räcker det" för att få henne att slappna av.
Hon visste inte själv att hon hade en off-knapp.
Efter två dagar slappnade hon av och sov ut i säkert 10 timmar i sträck,
fick väcka henne när vi skulle gå ut.

De första nätterna förstörde hon halva huset - nu sover hon natten igenom.

Jag är annars den som tycker att djuret måste tänka och känna själv,
men att vänta ut henne funkade inte. Hon bara gick och gick och gick.

Nu efter en vecka går hon självmant och lägger sig och vilar (helst på rygg, snarkandes) när man kommit in från promenad.
Istället för att skälla hysteriskt och gömma sig för främmande människor sitter hon nu lite avvaktande i soffan tills hon vågar sig fram.

Igår fick jag henne att för första gången hoppa in i bilen självmant.
Gick knappt att få ut henne från vår gårdsplan (man måste gå förbi vår bil då) innan.

Och detta är inget jag tvingat/stressat/slagit fram.
Förutom det här med att jag la henne ner så har allt kommit självmant.
Klickerträning och positiv förstärkning är det jag har gjort.

Och jag håller med om att det låter mycket när man läser.
Dock är detta sånt som kommit av sig självt!

Och jag glömde att detta är buke, man måste tänka 20 gånger i varje ord man skriver....
Hon är ingen hund som bara går och går, hon har mycket energi och älskar att få göra saker! Visst, mycket intryck.
Men jag tänker inte låta hennes stress byggas på ytterligare genom att hon ska ligga på soffan och smälta allt.
Det kanske blev extra mycket de första dagarna,
men samtidigt fick hon också en ny uppfattning om livet.

Hos oss får man och SKA man gå ut för att kissa och bajsa.
Man blir inte instängd och lämnad ensam hela tiden med bara ett fönster att titta ut genom.
Hos oss är det mycket aktivitet, men också harmoni.

Vi tog en stressad hund och satte i en lugn, fast miljö.
Kanske med mycket regler från början (började från första dagen)
som att man måste sitta ner innan man går in/ut/får mat.
Som att man ska söka ögonkontakt när man hör sitt namn.

Jag har i princip inte tagit någon särskild hänsyn till hennes förflutna, annat än att jag har tänkt extra innan jag agerat och varit lite extra vaksam.
Hos oss har hon fått anpassa sig till att bli en normal hund från dag 1.
Och hon verkar må superbra!
Kan inte berätta med ord vilken skillnad det blivit på henne.

Frågan var från början om lite tips hur jag kunde aktivera min vovve lite lätt,
och nu framstår jag som en ovetande hundplågare som vill motionera min hund trött?
Jag kommer med gott samvete börja träna freestyle lite lätt hemma.

Nej jag kör inte enligt den konventionella skolan,
men detta funkar för mig och mina hundar och det kör jag på.
Oavsett vad buke-experterna tycker. :)
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

"Jag är inte dum"
"Jag vet vad jag gör"
"om ni nu så tvunget ska lägga er i"

Du vet att du är på ett diskussionsforum och skriver va...?

Varsågod, det var så roligt att försöka vara hjälpsam. Tack för den. :mad:

Jag har inte påstått mig vara en expert så lägg ner. Lycka till med din hund.

*lämnar tråden*

(Den här tråden HADE kunnat bli en intressant diskussion om träning kontra vardagsstress, men eftersom du vet bäst så får du väl vänta på att få de svar du vill ha och skita i vad alla andra skriver.)
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Menade inte alls så,
men jag kände mig dumförklarad så välkommen till klubben om du känner likadant.

:)
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

"Jag är inte dum"
"Jag vet vad jag gör"
"om ni nu så tvunget ska lägga er i"

Du vet att du är på ett diskussionsforum och skriver va...?

Varsågod, det var så roligt att försöka vara hjälpsam. Tack för den. :mad:

Jag har inte påstått mig vara en expert så lägg ner. Lycka till med din hund.

*lämnar tråden*

(Den här tråden HADE kunnat bli en intressant diskussion om träning kontra vardagsstress, men eftersom du vet bäst så får du väl vänta på att få de svar du vill ha och skita i vad alla andra skriver.)

Instämmer i ovan skrivna. Vill bara först åter påminna om att hunden är 8 månader, den har för en vecka sedan bytt hem. Det är uppgifter TS gett oss för övrigt vet jag INTE ett dugg om TS och det gör väl inte du heller. Det var utifrån de uppgifter och den bild som de gav mig av hunden som jag svarade. Dessutom är det lätt att bli "hemmablind". Men men någon kände sig trampade på en tå eller kanske en hel fot och dessutom kände sig ts utmålad som hundplågare. Tror inte att vare sig du eller jag menade något sådant.

Så, lägger ner jag också:grin:
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Då kan vi ju alla instämma i att ingen känner sig förstådd på rätt sätt?
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Jag känner mig inte dumförklarad, jag tyckte bara att du var riktigt otrevlig.
 
Sv: Omplacering - Komma igång med freestyle?

Läser man texten i helhet håller jag inte med om att jag var otrevlig.

Men läser man bara de rader du skrev ner är det klart att det låter otrevligt.
Började för övrigt texten "menar ingenting illa nu men..."
 

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 976
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 125
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 379
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 946
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp