Bukefalos 28 år!

Områdesbehörighet 15 - Djursjukskötare

LovingLife

Trådstartare
Snabb fråga. Om jag vill söka in på en utbildning som kräver områdesbehörighet 15, (Djursjukskötare förstås..:P) är allt detta nedan sånt som ger meritpoäng då?

Om jag ser till att ha meritpoäng i samtliga nedan, då borde jag väl ha lite bättre chans att komma in? Har sökt i några år men har hamnat runt plats 200 som bäst. Går en annan utbildning nu, men har gett mig den på att komma in på djursjukskötare så småningom!...

Behörighetskurser
Behörighetskurser
Matematik B
Naturkunskap B (alternativt Fysik A, Kemi A och Biologi A)
Samhällskunskap A

Områdeskurser
Arbetsliv naturbruk
Arbetsmiljö och säkerhet
Basmaskin körning
Biologi B
Biologi breddning
Djurkunskap
Djursjukvård
Fysik B
Fysik breddning
Kemi B
Kemi breddning
Naturbruket och miljön
Projekt och företagande
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation

en halv (0,5) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en halv (0,5) meritpoäng
en halv (0,5) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en halv (0,5) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en halv (0,5) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
en fjärdedels (0,25) meritpoäng
 
Behörighetskurser måste du läst för att komma in på programmet, områdeskurser ger meritpoäng (olika poäng beroende på kurs). Vissa kurser (matematik, språk m.m) ger alltid meritpoäng oavsett program, sålänge kursen inte är en behörighetskurs för det specifika programmet :)

Tänk på att t.ex Fysik B är en 150 p-kurs (om de inte ändrat) som dessutom är ganska krävande, så kolla upp ordentligt vilka som är "värt" att välja.
 
Oj, högst 2,5? Då har jag över max redan...:P Kan jag alltså inte höja mina meritpoäng eller göra något på den delen öht då?
 
Någon som går djursjukskötare och som har nått tips på att komma in? Är det högskoleprov som gäller? Mitt betyg ligger på 18,5..
 
Någon som går djursjukskötare och som har nått tips på att komma in? Är det högskoleprov som gäller? Mitt betyg ligger på 18,5..
Då har du väl 21,0 med dina meritpoäng? Förra årets intagning verkar ligga på 21,1, då är du ju inte alls långt ifrån :)
 
Någon som går djursjukskötare och som har nått tips på att komma in? Är det högskoleprov som gäller? Mitt betyg ligger på 18,5..

Att skriva högskoleprov skulle jag säga alltid är bra, det ökar ens förutsättningar att komma in oavsett hur bra eller mindre bra man skriver på provet. En viss andel ska tas in genom högskoleprov, t ex kom jag in på programmet jag läste genom hp fast mitt snittbetyg räckte till.
 
Jag antar att det är min enda chans med högskoleprovet dock? När jag nu redan har fullt med meritpoäng?
 
Ja, kan inte annat än hålla med. :( Verkar fruktansvärt svårt att komma in, en av de allra mest sökta utbildningarna i sverige tydligen och det finns ju bara en av dess slag..
 
Du borde absolut skriva högskoleprovet, verkar som att de tog in 20 personer på betyg och 17 på högskoleprov så det är ju nästan 50/50 på att komma in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp