Bukefalos 28 år!

Ont efter insättning av hormonspiral

Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Ja,kanske det är hormonspiralen? Hoppas verkligen att jag kommer att trivas med den...
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Fast det är flera som har haft ont, mycket/länge och det känns verkligen inte bra. Jag känner inte för att kanske få sådana problem eftersom smärta där är något som faktiskt stör mig mer än något anat.

Att ha ont i armen är en piss i Nilen mot smärta i livmodertrakten, jag lovar! Jag är kanske gnällig, men mens och smärta är handikappande som fan.

Fast om man läser statistiken på biverkningar etc så är det mer regel än undantag att man inte har några problem eller smärta alls med sin spiral..
Tror att det beror lite på varför man sätter in spiralen också. Spiralen verkar ju rekommenderas till många som har extrema problem med hormonpreparat, mensvärk och pms - alltså kanske man lättare får kramper och smärta om man redan innan hade lätt för att få kramp och smärta vid mens.

Jag som inte hade några större problem innan annat än otrolig brist på struktur och fick en propp i fingret så ville jag byta preparat. Jag hade inte ont, har inte haft en enda biverkning och verkligen älskar spiralen.

Jag har tagit cell-prov tidigare på livmodertappen och gjort extra undersökningar eftersom jag hade cellförändringar, de undersökningarna var inte så roliga så jag vet vad du menar med smärta i livmodertrakten. Men tycker ändå att spiralen var en piece of cake att sätta in. Man bokar dessutom in ett återbesök bara för att följa upp hur det går och om man får problem får man tillbaka en del av kostnaden om man måste ta ut spiralen på grund av biverkningar. Jag själv avbokade mitt återbesök då allt fungerade toppen!

Nu vill jag inte säga att spiralen är allas lösning men att det helt klart finns flera som den fungerar bra för och jag tror även att man tenderar att skriva mer om sina dåliga erfarenheter än om de bra.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Har ju gått ett tag nu och stänkblödningarna har avtagit.Har inte gått upp i vikt och tror inte den påverkar humöret heller :) Så hittills känns det bra!
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Knapplån och trådkap:
Behöver också pepp och solskenshistorier!

Jag satte in en hormonspiral för ca 3 veckor sen pga extrema menstruationer med tillhörande kramper, svimningar, PMS osv.
Det gjorde ju ont som tusan att sätta in den och jag blödde nån vecka och hade rejäl mensverk.
För åtta dagar sedan fick jag "mens", precis enligt min tidigare cykel men det tar ju inte slut! Jag blöder och blöder och har gräsligt ont, jag drog mig gråtandes på hörntänderna till jobbet idag och ger det sig inte under helgen kommer jag nog ge upp.
Det här är min enda och sista lösning då jag får migrän av alla andra hormoner men just spiralen ska visst vara skonsammare. Funkar inte detta nu måste jag nog överväga att operera bort skiten och försättas i klimakteriet, 37 år gammal:(

Snubblade på detta inlägg i mina försök till självdiagnostisering ;) Jag har exakt samma problem: får migrän och blir deppig av alla typer av hormonerpiller och tänkte att det här är min sista chans. Nu har jag haft hormonspiralen inne i nästan fyra veckor och jag har fortfarande ont i magen dagligen, och värre blir det vid minsta ansträngning. Har varit fri från blödningar två dagar totalt sen jag satte in den så just nu känns det inte så kul och jag är orolig att jag kommer behöva plocka ut den. Hur gick det för dig? Blev det bättre eller har den åkt ut?
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag är inte övertygad alls! :)

Stav låter ju ganska bra. Men jag vill inte stoppa hormoner i min kropp, å andra sidan vill jag slippa mensproblem och allt med det.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Om du fortfarande har ont så ska du kanske gå tillbaks och kolla så att den sitter rätt.

Jag hade ont ca 2 timmar efter insättning. Satte in för 2 månader sen och småskvätter lite blod här o där fortfarande. Det ger nog med sig tror jag :)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Efter första barnet sattes en hormonspiral in. Gick bra att sätta in den men månaderna efter var hemska. Blödde konstant, hade jävulska smärtor. Ringde bm som sa att det kunde göra ont första tiden och det kunde ta ett tag till blödningarna stabiliserades.
Efter några månader fick jag komma in på undersökning. Då hittade hon inte spiralen. Två andra barnmorskor kallades in för att rota runt och dom hittade inte heller den. Fick en tid på sjukhuset för ultraljud och då visade det sig att den gått igenom så den låg ute i magen vid tarmarna. Inte konstigt jag haft ont och att jag haft "mens" konstant.
Ytterligare några veckor senare fick jag röntga magen och ännu längre fram opererades spiralen ut.

Kan tillägga att jag haft kopparspiral både innan och efter hormonspiralen. Har kopparspiral nu. Så helt avskräckt blev jag inte.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Satt in hormonspiral ca 3 månader efter första barnet, knep till lite vid insättningen och hade ont 1-2 dygn efter. Har inte känt av den sen dess. Lite stänkblödning i början men sedan har jag haft mycket sparsam mens 1-2 d per månad, nästan ingen mensvärk. Ägglossning har jag och känner tydligt av så det känns som om hormondosen är precis lagom låg ;) Har inte gått upp i vikt, även om jag gjorde det med P-piller. Är inne på 5e året nu och ska antingen sätta in ny eller lämna bort den och göra ett syskon till ;)
Sammanfattningsvis mycket nöjd är jag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf: 10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt...
2
Svar
32
· Visningar
9 337
Skola & Jobb Det finns ju vissa saker som anses vara "big no no" att berätta för sin chef. T ex att säga upp sig. Men är det alltid så eller finns...
Svar
19
· Visningar
1 826
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 660
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp