Bukefalos 28 år!

Operera urinsten flera gånger?

S

sydney

Min lilla amerikanska cockerspaniel Sammy fick problem med "kisseriet" i början av juni, åkte direkt in till veterinär som kollade + UL + röntgen. Konstaterade att han hade urinsten som behövde opereras.

Han blev opererad dagen efter besöket, samtidigt kastrerad för att slippa problem med prostataförstoring eftersom han nu börjar bli lite till åren (8år).

Operation och återhämtning gick jättefint, han blev snabbt mycket, mycket bättre och har inte haft problem sedan dess. Förrän igår...

Sambon såg att han återigen hade svårt att kissa och att det var lite blod i urinen. Så nu är sambon på väg till veterinären med honom igen för att kolla upp om det finns flera urinstenar eller om det är något annat.

Jag blir jätteorolig, det här är våran ögonsten som hela familjen älskar...Men hur många gånger kan man operera en hund för detta, och kan man göra en ny operation redan 3 månader efter en annan? Det är ju ett ganska stort ingrepp med narkos och allt och Sammy är ju ingen unghund längre, även om han är frisk och i god kondition, motionerar mycket, normalvikt, inga tidigare sjukdomar eller skador.

Någon som har erfarenheter av detta?

Kan tillägga att vi köpt spec. foder till honom sen första operationen, men att vi fortfarande "slarvar" och även ger honom middagsrester från oss, och sonen sticker också till honom en hel del såsom mackor, godis, mm. Det är en ganska matglad hund som både tigger och stjäl och med en 3-årig son som gärna matar honom är det svårt att hålla sträng diet:angel:

Någon som varit i samma situation?
 
Sv: Operera urinsten flera gånger?

Min kille opererades i vintras för urinsten. Han var då 11,5 år. Kastrerades samtidigt av samma anledning som din och allt gick superfint. Problemet med urinsten är att 60% av alla hundar får problem med en ny urinsten inom första året! det är tyvärr än tråkig siffra men så är det :( Jag går regelbundet och ultraljudar min hund för att se så att det inte bildas någon ny, är den tillräckligt liten så kan man ofta få ut den utan att operera (alltså göra snitt i urinblåsan).

Vi gav fodret Hill's u/d i cirka 6 månader efter operationen som man ger i förebyggande syfte (men det kan alltså inte FÖRHINDRA en ny sten). Nu äter han annat foder pga att vi precis gått igenom en allergiutredning.

Problemet med stenen som Spike hade var att den inte bara bestod utav ett ämne utan den bestod av två ämnen, kalciumoxalat och karbonatapaptit, men fodret vi gav hjälper bara mot kalciumoxalatstenar så vi har ett problem redan där att fodret ändå inte hjälper så mycket.

Vad bestod stenen av hos eran hund? Och vad ger ni för foder?

Viktigt är att blåsan måste "sköljas rent" för att minska på risken för återfall. Det betyder att hunden ska få i sig mycket vatten. Därför valde vi (på veterinärs inrådan) att ge honom burkmat istället för torrfoder eftersom burkmat innehåller mycket mer vatten. Brukar även hälla på kranvatten på maten så att han verkligen får i sig mycket vatten. Sen förstår jag att det är svårt att skippa godiset och så, men vad jag verkligen skulle sluta med är matresterna som ni vuxna ger hunden. Det känns ganska onödigt.

Det går att operera en hund flera gånger för urinsten, oftast har man inget annat val heller eftersom stenen riskerar att täppa till urinröret så att hunden inte längre kan kissa = blåsan blir överfylld och riskerar att spricka.
 
Senast ändrad:
Sv: Operera urinsten flera gånger?

Tack för ett bra svar.

Han är som sagt på väg till kliniken nu med sambon så vi får se vad de säger.

Jag är inte hemma så jag har fodret tillgängligt, men det är det foder som kliniken sålde till oss som skulle passa just hans "stenar". Kommer inte ihåg vilken slags sten han hade heller.

Jag tror att Sammy skulle kunna dricka mycket mer än han gör, och det foder som kliniken rekommenderade var ett torrfoder, kanske man ska ge burkmat istället? Så att han får i sig mer vätska.

Kliniken sa också att det var ok om vi gav honom matrester men att vi skulle undvika vissa proteiner, ex. rött kött, men att ex. ris, kyckling osv skulle vara ok att ge. Vet inte om det stämmer?

Mest fundersam är jag om det är ok att operera en hund bara några månader efter första operationen, tänker att det kanske blir ärrbildning och komplikationer på själva urinblåsan om ingreppen sker tätt? Hur många gånger kan/bör man operera nåt sånt här?

Usch, får vänta och se vad de säger den här gången, hoppas att det bara är en urinvägsinfektion...Kanske måste vi också börja ultraljuda regelbundet i förebyggande syfte, men hur ofta ska man isåfall göra det? Varje månad eller? Nu är det exakt på dagen 3 månader sedan han blev opererad, hur snabbt kan dom här stenarna egentligen bildas?
 
Sv: Operera urinsten flera gånger?

Inga urinstenar hittade:confused:

Nu ska han lämna ett kissprov till så att de kan se vad det då kan vara, jag har ingen aning. Urinvägsinfektion kanske?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp