Orkar han dra..?

Ichigo

Trådstartare
Nu är det så att jag ska hämta hem en äldre herre, svenskt varmblod 152 i manke, nästa vecka. Han rids regelbundet men kunde haft lite mer muskler så det ska byggas upp när han kommer hem. Men han ska köras in, eller åtminstone fräscha upp minnet lite då han gick fem lopp på travet för ca femton år sedan så helt nytt är det ju inte. Men hur mycket orkar han dra? Jag vet att det är individuellt och svårt att säga men på ett ungefär? Jag bygger en prärievagn just nu där stommen är en gammal Edsbyvagn och inte jättetungt virke. Tillsammans med min bror drog vi den i en liten uppförsbacke utan större svårigheter och inte heller särskilt tungt att putta den men inget jag gör själv. Den har broms! Kommer han orka dra den om han har en ordentlig loksele? Letar en just nu så det är en sådan som kommer användas i så fall. Har en gammal trilla också som nästan inte väger någonting men vill helst inte börja köra med den... Kommer köpa en rockard i framtiden men ville ju helst kunna dra iväg på långritt i sommar med prärievagnen..
 
Jag tycker det är jättesvårt att svara på, jag är själv i samma sits. Har en grov c-ponny och en lite tyngre ombyggd åkvagn. Att tänka på är ju att tvåaxlade vagnar väger typ ingenting för hästen att dra när ekipaget väl är i rullning (beroende på underlag såklart). Jag kommer testa, men vara lyhörd för om hästen "sackar".
En annan grej är ju det här med rockard. Normalt så börjar man köra in en häst med rockard, och om han inte har gått mer än 5 lopp för så pass längesedan är det nog att räknas som att börja om med inkörning på nytt. Det kan också vara en stor skillnad på inkörning som sker inför trav och körning för andra ändamål, med tyngre vagnar och annan utrustning, och annan dragteknik.
Jag hade nog rekommenderat att börja köra in med rockard ur en säkerhetsaspekt (rockarden följer hästen, tvåaxlade kan vika sig) och sen när inkörningen har fortlöpt väl, och hästen säkert då byggt mer "dra-muskler", testa med en tyngre vagn.
Låter väldigt najs med långturer på sommaren, längtar tills det blir lite varmare ute, men innan alla flugor och bromsar vaknar.
 
Då tömkör jag och drar och grejar med honom, införskaffar en rockard när ekonomin tillåter och ger mig iväg på långritt med enbart häst i år! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 442
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 128
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 382
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp