Oroar mig över magont.

Chivas91

Trådstartare
Jag skaffade ett anonymt nick för den här frågan. Jo jag har från och till sen ett år tillbaka haft magsmärtor. Påminner om menssmärtor. Mesta smärtan är ganska långt ner under navelhöjd, men ibland känns det även på andra ställen.
Rätt vad det är känns allt bra och sen gör det ont igen några veckor. Har varit på vårdcentralen en gång och han kände utanpå magen, allt kändes bra men sa att pga jag ganska nyligen fått barn så kunde det vara så att äggstockarna gjorde lite ont innan de "kom igång" igen.

Remiss till gynavdelningen på lasarettet. Hon såg inget konstigt alls på ultraljudet utan allt var väldigt bra och jag hade flera äggblåsor på gång bla bla bla. Hon var impad av min fertilitet trots över 40. Detta var i somras.

Jag har sedan dess avvaktat, tänkt att det kanske bara är inbillning/stress eller så. Men nej nu har det börjat igen och nu är jag mer orolig. Vad kan det vara? Såklart är jag livrädd för cancer !
Nu ringde jag en privatklinik istället, tror inte jag hamnar på gynavdelning direkt, men det vet jag inte utan jag beställde bara en tid för magsmärtor och hoppas på en utförlig utredning.
 
Jag har så när jag stressar och samtidigt står mycket (värst under studietiden när jag jobbade extra på mcDonalds, då kunde jag inte röra mig långa stunder för det gjorde så ont). Rodnar när jag skriver om gången jag hade den smärtan och åkte in till akuten och begärde blindtarmsundersökning. Men nä. Stress.
Oftast höger sida under naveln utåt sidan, vid äggstocken typ. Molande, svidande, brännande smärta som verkligen känns hela tiden och gör, ja, ont.
 
Om du hade flera äggblåsor på gång vid ultraljudet så kan det tyda på PCOS. Det kan i vissa fall göra ont i äggstockarna om de är väldigt aktiva. Jag tror inte att du behöver oroa dig för cancer men du ska ju inte behöva ha ont så jag tycker ändå att du ska be läkaren undersöka dig ordentligt så att de hittar varför du har ont och att de om möjligt kan göra något åt det. Med tanke på att du är över 40 så kan det också vara så att du närmar dig klimakteriet med all förändring det för med sig.

Det kan också vara ifrån tarmarna du har ont. Man kan få fruktansvärt ont i tarmarna om de inte mår riktigt bra. Du behöver inte svara här men fundera på hur dina toavanor ser ut, hur regelbundet du går på toa och vad du äter för något. Jag vet att många som har problem med tarmarna på olika sätt mår väldigt bra utav chiafrön så det kanske kan vara värt att testa?
 
Om du hade flera äggblåsor på gång vid ultraljudet så kan det tyda på PCOS. Det kan i vissa fall göra ont i äggstockarna om de är väldigt aktiva. Jag tror inte att du behöver oroa dig för cancer men du ska ju inte behöva ha ont så jag tycker ändå att du ska be läkaren undersöka dig ordentligt så att de hittar varför du har ont och att de om möjligt kan göra något åt det. Med tanke på att du är över 40 så kan det också vara så att du närmar dig klimakteriet med all förändring det för med sig.

Det kan också vara ifrån tarmarna du har ont. Man kan få fruktansvärt ont i tarmarna om de inte mår riktigt bra. Du behöver inte svara här men fundera på hur dina toavanor ser ut, hur regelbundet du går på toa och vad du äter för något. Jag vet att många som har problem med tarmarna på olika sätt mår väldigt bra utav chiafrön så det kanske kan vara värt att testa?

Jag tror tarmarna är under kontroll, jag går på toa regelbundet 1-2 ggr per dag och har alltid gjort. Äter också mycket fiberrik mat , varvat med en del onyttigheter som lösgodis. Har aldrig haft några problem med det mer än att jag kanske tänkt tanken att det inte är så bra för kroppen att i perioder äta mycket socker, tänker det blir en extra påfrestning för kroppen att hålla koll på insulin mm. Men som sagt aldrig haft några problem med magen och har inte nu heller.
 
Jag har i hela mitt liv haft problem med magen. Mer eller mindre och det kommer gärna i skov. Sen hösten 2013 har jag haft klippkort på vårdcentral och sjukhus med denna förbenade stackars mage.

Har fått göra rektoskopi, gastroskopi och koloskopi. Har fått diagnosen IBS och är fortfarande under utredning om glutenintolerans, eftersom biopsin sa nej, men blodprov och tarmbilder säger att allt inte stämmer som det ska. Så nu väntar jag på att bli kallad till nästa gastroskopi. Har även varit hos dietist och fått kostprogram för att underlätta livet.

I somras fick jag åka in ganska akut till gyn pga enorma smärtor som tog sig gynekologiskt uttryck, men ultraljudet visade att allt såg fint ut där, så det var tarmarna som bråkade igen.

Det är ganska hopplöst, men just nu är jag i en rätt okej fas. Motionering tycker jag hjälper mot smärta för jag är inte alltid världsbäst med att äta som jag ska.
 
Jag har i hela mitt liv haft problem med magen. Mer eller mindre och det kommer gärna i skov. Sen hösten 2013 har jag haft klippkort på vårdcentral och sjukhus med denna förbenade stackars mage.

Har fått göra rektoskopi, gastroskopi och koloskopi. Har fått diagnosen IBS och är fortfarande under utredning om glutenintolerans, eftersom biopsin sa nej, men blodprov och tarmbilder säger att allt inte stämmer som det ska. Så nu väntar jag på att bli kallad till nästa gastroskopi. Har även varit hos dietist och fått kostprogram för att underlätta livet.

I somras fick jag åka in ganska akut till gyn pga enorma smärtor som tog sig gynekologiskt uttryck, men ultraljudet visade att allt såg fint ut där, så det var tarmarna som bråkade igen.

Det är ganska hopplöst, men just nu är jag i en rätt okej fas. Motionering tycker jag hjälper mot smärta för jag är inte alltid världsbäst med att äta som jag ska.
Ok, tack för svaret.

Men är du orolig i magen? om jag jämför mig med mig själv så tror jag inte att jag har några matsmältningsbesvär, det gör ialla fall inte ont efter att jag ätit något särskilt och jag har regelbunda toalettvanor om man säger så. Magen är heller inte uppblåst som jag har kopplat samman med IBS?
 
Jag tror tarmarna är under kontroll, jag går på toa regelbundet 1-2 ggr per dag och har alltid gjort. Äter också mycket fiberrik mat , varvat med en del onyttigheter som lösgodis. Har aldrig haft några problem med det mer än att jag kanske tänkt tanken att det inte är så bra för kroppen att i perioder äta mycket socker, tänker det blir en extra påfrestning för kroppen att hålla koll på insulin mm. Men som sagt aldrig haft några problem med magen och har inte nu heller.
Jag trodde också att mina tarmar mådde bra. Men plötsligt visade det sig att de inte alls gjorde det. Nu blev det onödigt dramatiskt för mig med perforerad tarm, akutoperation och stomi - det är, såvitt jag förstått, ovanligt att det blir så dramatiskt - jag hade dessutom aldrig någonsin haft några symptom från området innan. Men ändå: läs lite om divertikulit, dvs inflammerade tarmfickor. Det kan man få även om man har regelbundna vanor och äter vettigt.
 
Ok, tack för svaret.

Men är du orolig i magen? om jag jämför mig med mig själv så tror jag inte att jag har några matsmältningsbesvär, det gör ialla fall inte ont efter att jag ätit något särskilt och jag har regelbunda toalettvanor om man säger så. Magen är heller inte uppblåst som jag har kopplat samman med IBS?
Ja, ibland är jag väldigt orolig i magen. Men inte alltid. Så jag kan inte lita på magen, att den kommer att uppföra sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: Mandarinen
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 994
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är ett äckligt inlägg. Förlåt. Läs det inte om du är äckelmagad. Men det upptar större delen av min tankeverksamhet för...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: cassiopeja
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
3 901
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp