Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Han har ju uppenbarligen problem med situationen. Om någon förnuftig person kan prata med honom så kanske han kommer till insikt och skärper sej. Men det är risk att han inte vill prata med nån.
 
När jag fick barn hade jag 4 hästar, efter ett par år ( och då var jag själv från att de var 1,5 och 2,5 år gamla ) kändes det tvunget att dra ner till 2 mest pga av ekonomin. Den enda märkbara effekten av detta är att jag nu har två hästnördar till tonåringar vilket gör att jag inte får rida och tävla lika mkt som jag vill för vi måste dela lika :D så inte gör det nån skada på barnen för att mamma har häst inte ;)
 
När jag fick barn hade jag 4 hästar, efter ett par år ( och då var jag själv från att de var 1,5 och 2,5 år gamla ) kändes det tvunget att dra ner till 2 mest pga av ekonomin. Den enda märkbara effekten av detta är att jag nu har två hästnördar till tonåringar vilket gör att jag inte får rida och tävla lika mkt som jag vill för vi måste dela lika :D så inte gör det nån skada på barnen för att mamma har häst inte ;)
Jag är imponerad av de som orkar med flera hästar och barn :p i vår vardag var det väldigt svårt att få ihop det. Vi jobbar dock ganska speciella tider men nu som sjukskriven har ju suget efter en hund börjat dyka upp :o
 
Stöd för vaddå? Att inte bete sig som en total rövhatt?! Det finns många män som kan uppföra sig anständigt när deras partner väntar barn, de allra flesta faktiskt. Den här gör det inte, tveksamt om stöd kan hjälpa så värst mycket.
Jag håller fullkomligt med, tro inget annat!!! Jag tycker bara det är konstigt om förändringen verkligen kom så plötsligt, och eftersom jag inte vet så mycket om psykiska problem : depressioner så tänkte jag att det kanske var något sådant som slagit slint ordentligt. Jag ursäktar absolut inte karlns beteende!!!
 
Ja våra två killar springer runt och gapar precis som vår dotter gör. Men de är även väldigt omtänksamma och snälla.
Här om dagen hjälpte vår äldsta son ett annat barn upp i en gunga bara för att han kunde, inte för att det var någon som bad honom.

Du kommer att uppfostra en fin och go liten kille. Det är rövhattar till pappor som gör barnen könsstereotypa och "macho".
 
När jag fick barn hade jag 4 hästar, efter ett par år ( och då var jag själv från att de var 1,5 och 2,5 år gamla ) kändes det tvunget att dra ner till 2 mest pga av ekonomin. Den enda märkbara effekten av detta är att jag nu har två hästnördar till tonåringar vilket gör att jag inte får rida och tävla lika mkt som jag vill för vi måste dela lika :D så inte gör det nån skada på barnen för att mamma har häst inte ;)
Haha - känner igen det där! "Min" ridhäst förvandlades på något underligt vis till dotterns tävlingshäst...:D
 
Liten update: träffade barnmorskan idag. Hon var väldigt förstående och ville skicka mig till psykolog med "tredubbel förtur" som hon uttryckte det. Dock ringde hon upp mig nu på eftermiddagen efter att ha hört sig för och se där, alla psykologer på semester och sedan har de så långa köer att det inte är aktuellt på månader. Dvs långt efter att alla möjligheter till abort gått ut. Kan känna lite besviket att då är det ju rätt poänglöst med psykologhjälp för gravida när man ändå inte kan få den på månader, då faller ju liksom hela tanken.. Får försöka vända mig privat istället :(

Imorgon har jag kub och får gå dit utan mannen och det svider för jag hade så gärna haft stöd där, främst om nåt är fel men även om allt är bra.. Känns så sorgligt att gå dit själv. Som om det inte vore nåt speciellt alls. Som om jag vore ensammast i världen. Jag har tjatat om det här i månader men mannen tycker att det blir krångligt att gå ifrån jobbet.

Känner mig lite ensam o nerslagen :cry:
 
Liten update: träffade barnmorskan idag. Hon var väldigt förstående och ville skicka mig till psykolog med "tredubbel förtur" som hon uttryckte det. Dock ringde hon upp mig nu på eftermiddagen efter att ha hört sig för och se där, alla psykologer på semester och sedan har de så långa köer att det inte är aktuellt på månader. Dvs långt efter att alla möjligheter till abort gått ut. Kan känna lite besviket att då är det ju rätt poänglöst med psykologhjälp för gravida när man ändå inte kan få den på månader, då faller ju liksom hela tanken.. Får försöka vända mig privat istället :(

Imorgon har jag kub och får gå dit utan mannen och det svider för jag hade så gärna haft stöd där, främst om nåt är fel men även om allt är bra.. Känns så sorgligt att gå dit själv. Som om det inte vore nåt speciellt alls. Som om jag vore ensammast i världen. Jag har tjatat om det här i månader men mannen tycker att det blir krångligt att gå ifrån jobbet.

Känner mig lite ensam o nerslagen :cry:

Finns det ingen annan som kan följa med dig? Släkt, vänner osv? :)
 
Liten update: träffade barnmorskan idag. Hon var väldigt förstående och ville skicka mig till psykolog med "tredubbel förtur" som hon uttryckte det. Dock ringde hon upp mig nu på eftermiddagen efter att ha hört sig för och se där, alla psykologer på semester och sedan har de så långa köer att det inte är aktuellt på månader. Dvs långt efter att alla möjligheter till abort gått ut. Kan känna lite besviket att då är det ju rätt poänglöst med psykologhjälp för gravida när man ändå inte kan få den på månader, då faller ju liksom hela tanken.. Får försöka vända mig privat istället :(

Imorgon har jag kub och får gå dit utan mannen och det svider för jag hade så gärna haft stöd där, främst om nåt är fel men även om allt är bra.. Känns så sorgligt att gå dit själv. Som om det inte vore nåt speciellt alls. Som om jag vore ensammast i världen. Jag har tjatat om det här i månader men mannen tycker att det blir krångligt att gå ifrån jobbet.

Känner mig lite ensam o nerslagen :cry:
Väldigt dåligt av dom att inte kunna fixa en akuttid till dig. När jag behövde hjälp (bla när min mamma oväntat dog när jag väntade mitt tredje barn) så ringde psykologen till mig samma dag och jag hade tid veckan efter (kunde fått tidigare om jag önskat det).

Jag har fyra barn och gjort många ultraljud och varenda en av dom har varit lika speciell. Vare sig jag var ensam eller inte. Dessutom brukar personalen vara helt fantastiska.
 
Får man ta med nån som inte är familj tro? För sent för att ringa o fråga, har tid imorrn på morgonen :o

Det är klart att du får, de har inte med det att göra. Ibland är det ju så att även en vettig blivande far har något förhinder som kommit plötsligt. Jag vet att min mormor var med min moster på första ultraljudet hennes sista graviditet och höll på att svimma när det visade sig att det var tvillingar :D
 
Får man ta med nån som inte är familj tro? För sent för att ringa o fråga, har tid imorrn på morgonen :o
Du får ta med dig vem som helst. Dock rekommenderar man att inte ta med yngre barn eller hela släkten a 100 pers.

Man får ha i bakhuvudet att du kan få dåliga nyheter och då kanske det inte är så lämpligt med yngre barn. Men även att barnmorskan/läkaren skall få arbetsro. Sen brukar det även vara ont om plats och det är därför man inte skall vara mer än en-två personer.
 
Du får ta med dig vem som helst. Dock rekommenderar man att inte ta med yngre barn eller hela släkten a 100 pers.

Man får ha i bakhuvudet att du kan få dåliga nyheter och då kanske det inte är så lämpligt med yngre barn. Men även att barnmorskan/läkaren skall få arbetsro. Sen brukar det även vara ont om plats och det är därför man inte skall vara mer än en-två personer.

Ja nä barn måste ju vara totalt olämpligt och hade för den delen inte varit nåt vidare stöd vid ett dåligt besked.. att nån ens kommit på tanken.. men måste va såna som tar för givet att det kommer se bra ut då. Här är jag ju tvärtom o tänker bara på allt som kan se fel ut :nailbiting: En gammal vän får följa med om hon hinner dit, tack för tipset, tänkte inte så långt själv.
 
Ja nä barn måste ju vara totalt olämpligt och hade för den delen inte varit nåt vidare stöd vid ett dåligt besked.. att nån ens kommit på tanken.. men måste va såna som tar för givet att det kommer se bra ut då. Här är jag ju tvärtom o tänker bara på allt som kan se fel ut :nailbiting: En gammal vän får följa med om hon hinner dit, tack för tipset, tänkte inte så långt själv.
Hoppas hon hinner i tid imorgon :)
 
Ja nä barn måste ju vara totalt olämpligt och hade för den delen inte varit nåt vidare stöd vid ett dåligt besked.. att nån ens kommit på tanken.. men måste va såna som tar för givet att det kommer se bra ut då. Här är jag ju tvärtom o tänker bara på allt som kan se fel ut :nailbiting: En gammal vän får följa med om hon hinner dit, tack för tipset, tänkte inte så långt själv.

Det här är ju himla långsökt och antagligen lite sent ute men om du mot all förmodan skulle bo i nordvästra Skåne (eller trakterna omkring) och din vän inte har möjlighet att följa med och du är öppen för att en främling (en trevlig och sympatisk sådan om jag får säga det själv) följer med och håller handen så ställer jag med glädje upp. Jag har bil och kan köra ett par mil om det skulle vara så. Kram!

(Tillägg: jag har en 3 månader gammal onge och tyckte de två ultraljud vi gjorde var oerhört coola och spännande, jag är glad att jag delade dem med sambon men hade absolut haft någon med mig om han inte kunnat. Bara att få dela dem med någon hade känts skönt tror jag)
 
@Panik
Hoppas att det går bra för dig imorgon.

Ibland kan jag tänka att detta med den hyllade tvåsamheten gör det extra jäkla svårt i såna situationer som du är i nu. Om man inte har blivande fadern med så är man liksom stigmatiserat jävla *ensam* . Läs vilken random blogg/forum/whatever och det finns inte på schemat att sånt som ultraljud, MVC besök, föräldrakurser eller förlossning är något man faktiskt kan göra utan blivande fadern.

Vi är många som gjort hela resan utan partner - det har sina fördelar och nackdelar att faktiskt vara ensam. För mig var det rätt så skönt att i stort sett alltid kunna bestämma över barnen, allt ifrån nattningsrutiner till vilken skola de skulle gå i.
(Jajuste, jag är också en av dom som gjort hela resan ensam - den blivande fadern fick kalla fötter när jag var i månad 5 med tvillingar och har uppvisat måttligt intresse hela vägen - nu är barnen vuxna och de har ingen kontakt alls med sin biologiska pappa)
 
@Panik
Hoppas att det går bra för dig imorgon.

Ibland kan jag tänka att detta med den hyllade tvåsamheten gör det extra jäkla svårt i såna situationer som du är i nu. Om man inte har blivande fadern med så är man liksom stigmatiserat jävla *ensam* . Läs vilken random blogg/forum/whatever och det finns inte på schemat att sånt som ultraljud, MVC besök, föräldrakurser eller förlossning är något man faktiskt kan göra utan blivande fadern.

Vi är många som gjort hela resan utan partner - det har sina fördelar och nackdelar att faktiskt vara ensam. För mig var det rätt så skönt att i stort sett alltid kunna bestämma över barnen, allt ifrån nattningsrutiner till vilken skola de skulle gå i.
(Jajuste, jag är också en av dom som gjort hela resan ensam - den blivande fadern fick kalla fötter när jag var i månad 5 med tvillingar och har uppvisat måttligt intresse hela vägen - nu är barnen vuxna och de har ingen kontakt alls med sin biologiska pappa)
Usch va sorgligt egentligen, men vi vet ju att det går att göra resan ensam faktiskt.
 
Usch va sorgligt egentligen, men vi vet ju att det går att göra resan ensam faktiskt.

Och med en rövhattig pappa till barnet så är det tusen gånger bättre att göra det själv än med honom. Både för barnen och ens eget mående skulle jag säga

Jag inser att jag aldrig tog ansvar för hans relation till barnen, han hade kunnat välja annorlunda men gjorde inte det - vilket jag sket i då och skiter i nu. Befriande och skönt
 
Och med en rövhattig pappa till barnet så är det tusen gånger bättre att göra det själv än med honom. Både för barnen och ens eget mående skulle jag säga

Jag inser att jag aldrig tog ansvar för hans relation till barnen, han hade kunnat välja annorlunda men gjorde inte det - vilket jag sket i då och skiter i nu. Befriande och skönt

Personlig fråga och OT - men hur tror du att han känner idag angående sitt beslut? Skiter han mest i vilket eller ångrar han sig? Jag blir bara så fascinerad.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 785
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 600
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp