Bukefalos 28 år!

Orsaker till att små barn slåss (utbruten från Barn som slåss på försklan)

Med tanke på vad denna ”ordning” gjort med samhället i allmänhet och den kvinnliga delen av befolkningen i synnerhet är det väl inte så märkligt att man vill byta ut den?
Vad menar du? Det går otroligt bra för svenska kvinnor. Kvinnor presterar bättre i skolan, betydligt fler studerar vidare. Andelen kvinnor på mer än hälften av svenska myndigheter är långt över 50%. Vi har kvinnlig statsminister. 5 av 8 partiledare är kvinnor.
 
Gå och dra nåt gammalt över dig.
Vi som arbetar i förskola och skola och möter dessa barn varje dag vet hur skalan ser ut.
Och vi vet också att barn definierar sig hur de vill och vi måste ge dem chansen att vara den de vill.

Fast det gör ni ju inte om NI ska styra hur dom ska uttrycka sina egenskaper. Är det meningen att jag dra något gammalt över mig för att jag har en annan åsikt? Vad är det för knäpp inställning?
 
Tänk att du ifrågasatte precis det jag förväntade mig, dvs användningen av ordet begränsande. Jag tror faktiskt att du förstår innebörden helt utan ytterligare förklaring.

Det är väl knappast kontroversiellt att könsroller existerar? Att vi lever i ett patriarkat? Att kvinnor har lägre lön än män och utför större del av det oavlönade hushållsarbetet? Hur kan det vara dåligt att försöka ändra på dessa strukturer? Vill vi inte att kvinnor och män är jämlika? I förlängningen är det ju detta som ett normkritiskt förhållningssätt gällande genus syftar till.

Att barn bemöts på olika sätt baserat på kön finns det massor av forskning som visar. Ett genusmedvedvetet förhållningssätt gentemot barn handlar inte om att förbjuda flickor att leka med dockor eller att alla pojkar alltid ska ha klänning, det handlar om att ge alla barn möjlighet att välja fritt oavsett kön. Att bemöta alla barn på samma sätt oavsett kön.


(Förlåt alla för att jag väckte trollet, jag kunde inte låta bli)

Jag skulle absolut säga att det är en kontroversiell åsikt att påstå att Sverige domineras av ett patriarkat. Kvinnor klarar ju sig bättre än män generellt sätt.

Korrigerar man löneskillnader mellan efter yrkesval och föräldrapenning är löneskillnader försumbara. Dessutom har dom flesta arbetsplatser individuell lön. Min fru tar ut mer FL än jag. Jag kompenserar ekonomiskt så att det jämnas ut. Så svårt var det med den saken ;).

Normkritik handlar inte om att alla ska få vara fria att uttrycka sin identitet. Det handlar om att traditionella könsroller är fel och nu ska det korrigeras det efter en viss metod.
 
Gällande vad barn väljer om de tillåts välja: min dotter har idag på sig en rosa klänning med tyllkjol och byxor med traktorer. Hon valde själv, ingen har talat om för henne att flickor inte ska gilla traktorer.
Jag tänker att ingen människa i sitt sinnes fulla bruk skulle bry sig om att en flicka vill ha byxor med traktor på.
 
Jag skulle absolut säga att det är en kontroversiell åsikt att påstå att Sverige domineras av ett patriarkat. Kvinnor klarar ju sig bättre än män generellt sätt.

Korrigerar man löneskillnader mellan efter yrkesval och föräldrapenning är löneskillnader försumbara. Dessutom har dom flesta arbetsplatser individuell lön. Min fru tar ut mer FL än jag. Jag kompenserar ekonomiskt så att det jämnas ut. Så svårt var det med den saken ;).

Normkritik handlar inte om att alla ska få vara fria att uttrycka sin identitet. Det handlar om att traditionella könsroller är fel och nu ska det korrigeras det efter en viss metod.
Kan du presentera en källa på det? Jag har aldrig läst nåt som stödjer det. Antar att du vill ha en källa som stödjer det jag påstår, varsågod, här är en: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/kvinnors-inkomst-narmar-sig-mans--men-langsamt/

Men oavsett, om vi ponerar att du har rätt: är det inte problematiskt att kvinnor väljer låglöneyrken i större omfattning än män? Eller att traditionella mansyrken värderas högre än traditionella kvinnoyrken, om man vill uttrycka det så istället? Och den där föräldraledigheten som du tycker man ska räkna bort, varför tar kvinnor störst andel av den, är inte det ett problem? Inte bara ekonomiskt och inte bara för kvinnan.

Normkritik handlar om att ifrågasätta normer och strukturer. Normkritik habdlar om mycket mer än genus, även om vi nu råkade hamna just där.
Normkritik gällande genus handlar inte om att tvinga nån till nåt, utan tvärtom, att ge alla alla möjligheter. Det är ingen som vill tvinga pojkar att ha nagellack om de inte vill, bara ge möjligheten till de som vill.
 
Jag tänker att ingen människa i sitt sinnes fulla bruk skulle bry sig om att en flicka vill ha byxor med traktor på.
Varför är barnkläder så tydligt uppdelade efter kön? Har du tittat i en leksakskatalog? Det framgår oerhört tydligt vad som är ämnat för vilket kön. Det är kanske ingen vuxen som uttryckligen säger till en flicka att hon inte kan ha traktorbyxor, det förmedlas oerhört tydligt på andra sätt. Och hon bemöts olika beroende på vad hon har för kläder på sig.
 
Varför är barnkläder så tydligt uppdelade efter kön? Har du tittat i en leksakskatalog? Det framgår oerhört tydligt vad som är ämnat för vilket kön. Det är kanske ingen vuxen som uttryckligen säger till en flicka att hon inte kan ha traktorbyxor, det förmedlas oerhört tydligt på andra sätt. Och hon bemöts olika beroende på vad hon har för kläder på sig.
För att pojkar överlag är mycket mer förtjusta i traktorer. Pojkar är överlag betydligt mer sak-orienterade än flickor. Det här finns det studier på och redan från mycket små barn är mönstren tydliga. Men det kvittar ju. Det viktiga är väl att det är dumt att hindra någon som vill ha traktorbyxor oavsett kön.
Om vi skulle inverka så lite som möjligt skulle man nog bli förvånad över hur könsstereotypiskt människor beter sig när dom får välja helt fritt.
 
Kan du presentera en källa på det? Jag har aldrig läst nåt som stödjer det. Antar att du vill ha en källa som stödjer det jag påstår, varsågod, här är en: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/kvinnors-inkomst-narmar-sig-mans--men-langsamt/

Men oavsett, om vi ponerar att du har rätt: är det inte problematiskt att kvinnor väljer låglöneyrken i större omfattning än män? Eller att traditionella mansyrken värderas högre än traditionella kvinnoyrken, om man vill uttrycka det så istället? Och den där föräldraledigheten som du tycker man ska räkna bort, varför tar kvinnor störst andel av den, är inte det ett problem? Inte bara ekonomiskt och inte bara för kvinnan.

Normkritik handlar om att ifrågasätta normer och strukturer. Normkritik habdlar om mycket mer än genus, även om vi nu råkade hamna just där.
Normkritik gällande genus handlar inte om att tvinga nån till nåt, utan tvärtom, att ge alla alla möjligheter. Det är ingen som vill tvinga pojkar att ha nagellack om de inte vill, bara ge möjligheten till de som vill.

Skillnaden när man korrigerar för det jag skrev innan är några procent och det kan förklaras av många olika saker. Som att män skulle kunna vara mindre medgörliga vid löneförhandling. Eller att män oftare drar till med ett orimligt krav och på så vis ändå får en högre lön. Det är ju välkänt att män överskattar sina förmågor ;)

I Sverige är det fritt fram att välja yrke. Det har satsats i otaliga projekt att få in mer kvinnor i tex ingenjörsyrken men det har inte fungerat alls. Det verkar tydligt att kvinnor vill jobba i mer sociala och vårdande yrken där lönerna helt enkelt finansieras av det offentliga och då blir det lägre löner.
 
För att pojkar överlag är mycket mer förtjusta i traktorer. Pojkar är överlag betydligt mer sak-orienterade än flickor. Det här finns det studier på och redan från mycket små barn är mönstren tydliga. Men det kvittar ju. Det viktiga är väl att det är dumt att hindra någon som vill ha traktorbyxor oavsett kön.
Om vi skulle inverka så lite som möjligt skulle man nog bli förvånad över hur könsstereotypiskt människor beter sig när dom får välja helt fritt.
Så för att pojkar är mer fokuserade på prylar, vilket säkert stämmer i och för sig, så ska vi styra alla pojkar till mönster med traktorer och flickor till kjolar med fjärilar istället för att låta barnen välja?
 
Skillnaden när man korrigerar för det jag skrev innan är några procent och det kan förklaras av många olika saker. Som att män skulle kunna vara mindre medgörliga vid löneförhandling. Eller att män oftare drar till med ett orimligt krav och på så vis ändå får en högre lön. Det är ju välkänt att män överskattar sina förmågor ;)

I Sverige är det fritt fram att välja yrke. Det har satsats i otaliga projekt att få in mer kvinnor i tex ingenjörsyrken men det har inte fungerat alls. Det verkar tydligt att kvinnor vill jobba i mer sociala och vårdande yrken där lönerna helt enkelt finansieras av det offentliga och då blir det lägre löner.
Du presenterar fortfarande ingen källa. Och VARFÖR ska man behöva justera? Du ser inget problem med det?

Det är snarare tydligt att strukturer och normer styr yrkesval.
 
För att pojkar överlag är mycket mer förtjusta i traktorer. Pojkar är överlag betydligt mer sak-orienterade än flickor. Det här finns det studier på och redan från mycket små barn är mönstren tydliga. Men det kvittar ju. Det viktiga är väl att det är dumt att hindra någon som vill ha traktorbyxor oavsett kön.
Om vi skulle inverka så lite som möjligt skulle man nog bli förvånad över hur könsstereotypiskt människor beter sig när dom får välja helt fritt.
Men NORMEN hindrar ju flickor från att ha traktorbyxor. Det förmedlas ju från alla håll och kanter, medvetet och omedvetet, ser du verkligen inte det?
 
Så för att pojkar är mer fokuserade på prylar, vilket säkert stämmer i och för sig, så ska vi styra alla pojkar till mönster med traktorer och flickor till kjolar med fjärilar istället för att låta barnen välja?
Nej, jag tänker att om vi inte bryr oss så mycket om saken så faller det sig naturligt. Vi behöver varken jobba för att bryta normer eller bekräfta dom. Då ska ni se att normen blir ungefär densamma ändå ;)
 
Du presenterar fortfarande ingen källa. Och VARFÖR ska man behöva justera? Du ser inget problem med det?

Det är snarare tydligt att strukturer och normer styr yrkesval.
Det blir ju väldigt knepigt att jämföra löner om kvinnor överlag stannar hemma mer än män.

Varför är det tydligt? Sverige är förmodligen världens mest jämställda land och här väljer kvinnor mycket mer könsstereotypiskt än i tex Indien. Alltså när vi verkligen får välja fritt så väljer män och kvinnor olika. Det talar tydligt emot att normer och strukturer styr yrkesval.
 
Vad menar du? Det går otroligt bra för svenska kvinnor. Kvinnor presterar bättre i skolan, betydligt fler studerar vidare. Andelen kvinnor på mer än hälften av svenska myndigheter är långt över 50%. Vi har kvinnlig statsminister. 5 av 8 partiledare är kvinnor.

Att kvinnor presterar bättre i skolan är ju knappast genetiskt utan ett resultat av vad som förväntas av dem. Att andelen kvinnor på svenska myndigheter är över 50 % (om det stämmer du verkar inte gilla källor) är just det här avseendet knappast något positivt. Dessa kvinnors kursare hittar du i den privata sektorn där pengarna finns.

Av vi efter 32 män (och oändligt många fler om man räknar tidigare former av ämbetet) har fått en kvinna som statsminister är såklart positivt. Även att partipolitiken till lika stor del leds av kvinnor. Men det säger väldigt lite om hur det fungerar ”på golvet”.

Men absolut, kvinnans ställning i samhället och jämställdheten är bättre nu än för ett par decennier sedan. Det betyder inte att vi nått jämställdhet. Men det är nästan så att man kan tro att den där normkritiken och lärarutbildningen gör nytta ;)
 
Att kvinnor presterar bättre i skolan är ju knappast genetiskt utan ett resultat av vad som förväntas av dem. Att andelen kvinnor på svenska myndigheter är över 50 % (om det stämmer du verkar inte gilla källor) är just det här avseendet knappast något positivt. Dessa kvinnors kursare hittar du i den privata sektorn där pengarna finns.

Av vi efter 32 män (och oändligt många fler om man räknar tidigare former av ämbetet) har fått en kvinna som statsminister är såklart positivt. Även att partipolitiken till lika stor del leds av kvinnor. Men det säger väldigt lite om hur det fungerar ”på golvet”.

Men absolut, kvinnans ställning i samhället och jämställdheten är bättre nu än för ett par decennier sedan. Det betyder inte att vi nått jämställdhet. Men det är nästan så att man kan tro att den där normkritiken och lärarutbildningen gör nytta ;)
Kvinnor kommer förmodligen alltid prestera bättre som grupp i skolan efter som kvinnliga egenskaper premieras. Det som hänt senaste 20-30 åren är att det premieras väldigt mycket. Det gör att pojkar klarar sig sämre. Jag vet inte vad det skulle finnas för belägg för att ”förväntningar” genererar höga skolresultat?


https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/hogutbildade-kvinnor-tar-over-pa-statliga-jobb/

Statliga verk betalar ganska bra löner. Det är nog snarare så dom låga lönerna ligger inom vårdsektorn.

Jag är inte negativ till jämställdhetsarbete. Men jag är negativ till idéen om att det skulle betyda lika utfall. Ett exempel är tjafset om den ytterst lilla gruppen VD på stora bolag. Det finns en föreställning om att det finns en manlig konspiration som håller kvinnor borta från posterna men där det är betydligt mer sannolikt att färre kvinnor helt enkelt är beredda att offra barn och familj för att jobba 80 timmar i veckan.

Det är knappast normkritik som ligger bakom förändringen av kvinnans roll på arbetsmarknaden….
 
vinnor kommer förmodligen alltid prestera bättre som grupp i skolan efter som kvinnliga egenskaper premieras. Det som hänt senaste 20-30 åren är att det premieras väldigt mycket. Det gör att pojkar klarar sig sämre.

Nej.

Det finns inga "kvinnliga egenskaper" och det finns inga lönade egenskaper som betygsätts eller premieras i skolan.

Skevheten i betyg beror på annat.
 
Det blir ju väldigt knepigt att jämföra löner om kvinnor överlag stannar hemma mer än män.

Varför är det tydligt? Sverige är förmodligen världens mest jämställda land och här väljer kvinnor mycket mer könsstereotypiskt än i tex Indien. Alltså när vi verkligen får välja fritt så väljer män och kvinnor olika. Det talar tydligt emot att normer och strukturer styr yrkesval.
Jag undrar fortfarande varför man ska behöva justera. Varför är det acceptabelt att det finns en skillnad som gör att man ska behöva justera? Det är det jag vänder mig emot. Och på vilket sätt har kvinnor nytta av att det enligt dig "bara skiljer några procent" (jag efterlyser fortfarande källa på detta) efter korrigering, det är väl ändå faktiska pengar in på kontot som spelar roll, inte nån fiktiv om du bara hade valt annorlunda-inkomst.

Vi väljer inte fritt. Vi tror att vi väljer fritt, men det gör vi inte. Vi påverkas av vår omgivning, av normer och strukturer. Vi formas av de förväntningar som ställs på oss. Vi väljer i stor utsträckning i linje med detta.

När jag som kvinna valde att vara föräldraledig i 9 månader var det många som blev förvånade över att det var så kort. När min man valde att vara föräldraledig lika länge blev många förvånade över att det var så länge. Han fick applåder, jag fick bekymrade frågor om jag verkligen inte skulle vara hemma längre.
 
jisses Amalia på dig själv;

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25985137/

Det är alltså ingen omodern åsikt utan modern forskning. Men jag gissar att det inte duger.


Det har redan påpekats för dig att egenskaper och beteenden inte är samma sak.

Du länkar till en metastudie av tvillingstudier av alla typer av egenskaper, inklusive medicinska och biologiska. Jag blir lite nyfiken på om du alls läst den. Just uppförandestörningar pekas ut som en av de egenskaper som i tvillingstudier har visat sig påverkas i förhållandevis hög grad av miljöfaktorer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp