osäker och frustrerad

nightcrawler

Trådstartare
vet inte om jag skulle lägga tråden här eller under ridning. moderator får gärna flytta tråden om det är så

jag har ett litet problem. eller egentligen ganska stort emellanåt. jag blir så fruktansvärt osäker när jag ska hoppa. har varit rädd i flera år men den största rädslan har släppt men osäkerheten vill inte ge sig. så länge allt flyter på så klarar jag av att lösa det mesta. men om det går riktigt dåligt en gång så kommer osäkerheten som ett brev på posten och den stannar lääänge. är så ledsen och frustrerad över detta. känner mej som en urusel ryttare i dom här perioderna.

jag rider för en väldigt bra tränare som har hjälpt mej otroligt mycket. hade det inte varit för henne så hade jag slutat hoppa när jag blev rädd och jag hade sålt unghästen om hon inte hade fått mej att bita ihop och ta tag i allt. tyvärr så har jag inte råd med att rida mer än en gång i månaden, men det jag har med mej från hennes lektioner är mer värt än att rida fler gånger för någon annan lite sämre.

har inte alltid varit rädd och osäker. tävlade en del förut och det gick bra för mej. lätta klasser 1m 1,10m. sen skulle jag upp och rida 1,20. det gick bra på träningarna och jag trodde jag var redo. hästen var redo men jag var inte riktigt det. började komplicera det för mej genom att lägga mej i, för jag skulle lägga hästen rätt. vilket resulterar i att häst stannar. sen har detta suttit i. i perioder har det gått bättre. jag var igång och tävlade igen (1m) sen tog jag ett uppehåll för jag skulle ta föl på min häst. kom i gång för att konstatera att min häst kände av en gammal skada och beslutade mej för att hon inte skulle tävla mer. satsade i stället på min unghäst. en jättefin häst med ännu bättre teknik och kapacitet än mamman. hon är verkligen jättefin när det flyter på. lite känslig och tittig men när hon är säker så finns det inget som stoppar. men när jag blir osäker smittar det av sig och så hamnar vi i den onda cirkeln.

spelar ingen roll vilken häst jag sitter på. det är likadant. jag är inte osäker eller rädd för hästen utan det är bara hjärnspöken hos mej. vill inget hellre än att komma ut och tävla igen. drömmen är 1.30. målet med den gamla hästen var 1.20-1,30. men jag sumpade det. har ridit några clear rounder med den lilla med blandat resultat. för det mesta beroende på mej. vissa dagar har vi hoppat banor på 80cm som högst och andra dagar när jag bara blir låst i huvet så tar vi oss knappt över 40cm. då gråter jag och vill spy på hindren. jag älskar verkligen att hoppa i vanliga fall. jag vet ju egentligen vad jag ska göra. jag kan ju. men ändå gör jag det inte när jag blir osäker.

blev lite långt. behövde få ur mej min frustration.
 
@nightcrawler; Exakt som du beskriver det har jag känt i alla år och vet du vad jag har gjort? Jag har gett tusan i att hoppa. Saken är den att jag har världens goaste hopphäst egentligen, lägg ett bra tempo, stoppa i en peng och styr men det hjälper inte mig. Jag kunde tvinga mig upp till en meter men då var jag helt knäsvag och måste stanna vid typ M och kräkas.

Så jag funderade: är det så viktigt för mig? Och det var det inte. När jag tog beslutet att bli fullfjädrad dressyrtant så släppte en sten från mitt bröst.

Men det är ju jag det. Vill du verkligen hoppa så är det nog allt @pulkaskurk du ska lyssna på.
 
Jag har börjat med att försöka göra det till vardagsmat. Avdramatiserat. Funkar bra tills det kommer en sån där dålig gång. Sen sitter jag i skiten. Det går lättare när jag har min tränare. Men jag måste ju träna själv emellan gångerna och när det är så här vet jag inte hur jag ska nå fram till mej själv
 
Hade jag varit du hade jag sparat ihop en ganska så bra slant.
Sen bokat in en mental coach och nöta på tills den stora stenen släpper.
Efter det när du har fått verktyg anpassade för dig och hur du fungerar kan du glesa ut på den coachningen och till slut kanske du inte behöver den alls.
Jag har haft min mentala coach i 10 år nu som hjälper till med än det ena än det andra hjärnspöket jag har.
Det är helknasigt, hela livet får vi lära oss att göra en massa saker praktiskt men så gott som aldrig får vi den mentala träningen under vår uppväxt.
Den spelar ju liksom minst lika stor roll, oavsett om det handlar om hästhoppning eller jobbsökande.
 
Skriver på mobilen och den muppar.
Svarar båda två här.
Sluta hoppa är inget alternativ. Jag älskar
att hoppa och vill verkligen. Min tränare är bra på det mentala under träningen. Pressar mej alldeles lagom. Jag har prestationsångest. Pressar mej själv för mycket och när det inte går så blir jag arg lessen och besviken på mej själv. Har ett uruselt självförtroende som bottnar i min add. Har precis kommit igång med läkare
och behandling. Ska kolla upp kbt och dbt. Så jag är en bit på väg.
 
Om du känner så hade jag i ditt fall öht inte försökt arbeta igenom det med att samtidigt rida en unghäst.
blir dubbel ångest eftersom du isåfall själv är osäker och samtidigt ska ha press att utbilda din unghäst på bästa sätt.
osäker ryttare på en grön häst blir aldrig bra.

jag hade om jag varit du och om du vill så mkt som du illustrerar, bearbetat din känsla på en annan häst i hoppningen och inte på unghästen öht.
 
Skriver på mobilen och den muppar.
Svarar båda två här.
Sluta hoppa är inget alternativ. Jag älskar
att hoppa och vill verkligen. Min tränare är bra på det mentala under träningen. Pressar mej alldeles lagom. Jag har prestationsångest. Pressar mej själv för mycket och när det inte går så blir jag arg lessen och besviken på mej själv. Har ett uruselt självförtroende som bottnar i min add. Har precis kommit igång med läkare
och behandling. Ska kolla upp kbt och dbt. Så jag är en bit på väg.

Njae alltså din hopptränare kan ju vara bra på det mentala, men det är ju hoppningen som är tränarens grej.
En mental coach är ju proffs på att träna människors mentala delar och ge dig rätta verktygen för att hantera prestationsångesten.

Två helt skilda saker, men båda ack så viktiga.
 
Njae alltså din hopptränare kan ju vara bra på det mentala, men det är ju hoppningen som är tränarens grej.
En mental coach är ju proffs på att träna människors mentala delar och ge dig rätta verktygen för att hantera prestationsångesten.

Två helt skilda saker, men båda ack så viktiga.

jag mena att hon ändå har hjälpt mej över många mentala trösklar som inte en icke hästrelaterad person kunnat hjälpa mej med.
 
jag mena att hon ändå har hjälpt mej över många mentala trösklar som inte en icke hästrelaterad person kunnat hjälpa mej med.

Det är ju jättebra, men jag är ändå helt övertygad att en icke hästrelaterad person hade kunnat lösa det ;)
Tycker du ska ta red på mer om mental träning. Landslagsryttarna använder sig ju av det för att kunna rida bättre, trots att de mentala coacherna inte kan ett dugg om ridning.
På landslagsnivå oavsett vilken sport det är så använder sig nästan alla av det för att kunna prestera så bra som möjligt.
 
Det är ju jättebra, men jag är ändå helt övertygad att en icke hästrelaterad person hade kunnat lösa det ;)
Tycker du ska ta red på mer om mental träning. Landslagsryttarna använder sig ju av det för att kunna rida bättre, trots att de mentala coacherna inte kan ett dugg om ridning.
På landslagsnivå oavsett vilken sport det är så använder sig nästan alla av det för att kunna prestera så bra som möjligt.

ska kolla upp det. behöver ju det även i vardagen och övriga livet. har samma problem där. när jag tänker efter så är det kanske inte så hästrelaterat egentligen. utan det gäller hela mitt liv. tack så hemskt mycket pulka för dina förslag :). känns som en bra idé och jag känner att jag redan har kommit framåt bara genom att komma fram till vad som kan vara lösningen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 694
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 803
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp