Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Genom att tex skramla med godis.

Om det inte hade med BPH och ljudrädsla att göra så är det givetvis inte relevant för diskussionen.
Okej, jag tyckte jag läste att det inte handlade om att träna bort rädsla innan du skrev det, utan snarare att hunden påverkas av vad den kopplar ihop olika saker med.
 
I vissa fall är rasklubben rasens värsta fiende i sin missriktade förklaringsiver. Jag har faktiskt gått ett mh med en pinscher. Hon fick 3, 5, 1, 1 på skramlet. Kollade precis vad hennes mh:ade avkommor fick, det var också stor nyfikenhet och bra avreaktioner, så det är ju inte så att det inte har existerat pinschrar med hyfsad mentalitet.

Det där med förklaringsiver är ju inte ovanligt när förare ska förklara varför MH:n ser ut som de gör heller.

"Han är en tuffing som inte tyckte att spökena var något att bry sig om eller hälsa på, han tittade inte ens på dem utan gick och nosade och pissade i stället!"

"Det är faktiskt rätt sunt att vara lite rädd för skott, det är ju en överlevnadsinstinkt att vara rädd för farliga saker!"

"Mentalbeskrivare har fördomar mot min ras och satte siffror som inte alls är rättvisande. Min hund flydde inte på skotten utan stannade hos mig, den är inte alls rädd och ändå fick den 5!"
 
Okej, jag tyckte jag läste att det inte handlade om att träna bort rädsla innan du skrev det, utan snarare att hunden påverkas av vad den kopplar ihop olika saker med.

Ja?
Men jag ser inte riktigt vad det har för betydelse om en orädd hund tror det är godis eller bara går fram för att det låter intressant. Den är ju fortfarande inte rädd då. Och det är ju det man vill se.
 
Ja?
Men jag ser inte riktigt vad det har för betydelse om en orädd hund tror det är godis eller bara går fram för att det låter intressant. Den är ju fortfarande inte rädd då. Och det är ju det man vill se.
Då kanske det är lämpligare att fråga vad det har för betydelse än att skriva att folk påstått saker de inte alls påstått, brukar bli trevligare diskussionsklimat då.
 
Då kanske det är lämpligare att fråga vad det har för betydelse än att skriva att folk påstått saker de inte alls påstått, brukar bli trevligare diskussionsklimat då.

Men vi pratade väl om att det skulle visa rädslor? Momentet är ju till för just det.

Annars får jag väl be om ursäkt till @Red_Chili om hon inte menade just borttränandet av rädslor som tidigare diskuterats. Men det blir ju en aning enklare om hon bara förklarar det själv isåfall :p

Jag tror generellt att extremt få har tränat specifika moment för att få bra bph. Likadant på MH.
Men ja, även om det finns oseriösa så betyder det inte att man ska strunta i utvärdering. Jag tror i vilket fall som att rädslor ändå kommer lysa igenom, speciellt eftersom att man precis som i ett MH lägger mer och mer tryck på hunden så avreagerar den inte lär den få det jobbigt. Och det lär märkas.
 
Men vi pratade väl om att det skulle visa rädslor? Momentet är ju till för just det.

Annars får jag väl be om ursäkt till @Red_Chili om hon inte menade just borttränandet av rädslor som tidigare diskuterats. Men det blir ju en aning enklare om hon bara förklarar det själv isåfall :p

Jag tror generellt att extremt få har tränat specifika moment för att få bra bph. Likadant på MH.
Men ja, även om det finns oseriösa så betyder det inte att man ska strunta i utvärdering. Jag tror i vilket fall som att rädslor ändå kommer lysa igenom, speciellt eftersom att man precis som i ett MH lägger mer och mer tryck på hunden så avreagerar den inte lär den få det jobbigt. Och det lär märkas.
Alltså, jag kan ha missuppfattat också, jag vet inte! :D Jag har i alla fall bitvis pratat om att resultat på tester kan påverkas av vad hunden upplevt/tränats i tidigare i livet (utan att alltså ha tränats specifikt för testerna).

Men ja, jag tror också att rädslor lyser igenom. Jag har som sagt själv haft en extremt osäker hund och även om han lärde sig hantera vissa situationer så var det ju ändå tydligt att han inte var bekväm i dem.
 
Alltså, jag kan ha missuppfattat också, jag vet inte! :D Jag har i alla fall bitvis pratat om att resultat på tester kan påverkas av vad hunden upplevt/tränats i tidigare i livet (utan att alltså ha tränats specifikt för testerna).

Men ja, jag tror också att rädslor lyser igenom. Jag har som sagt själv haft en extremt osäker hund och även om han lärde sig hantera vissa situationer så var det ju ändå tydligt att han inte var bekväm i dem.

Ja alltså, klart att hundarna påverkas en del av livet. Men man kan ju faktiskt se ganska stora likheter i olika kullar, linjer osv. Och det tror jag inte är för att dom alla tränats och levt likadant :D

Som @Voff nämnt tidigare så är det ju inte helt ovanligt att det importeras unga schäfrar som mest suttit i hundgård som gör bra ifrån sig på MH :)
 
Alltså, jag tror nog inte att de hundar som tex blir panikslagna av skrammel går att få så glada i skrammel att de utan tvekan går fram till skramlet, för som sagt var, då skulle det ju inte vara något problem med tex skotträdlsa heller.

DÄREMOT så är det ju meningen att folk ska gå mentalitetsbeskrivningar med hundarna när de är 12-18 månader gamla. Varför? Jo, för att hundarna påverkas av all träning och all livserfarenhet. Och för att återgå till beskrivningen av min tik, så visst såg jag hur vissa delar var rena resultat av min träning med henne, det syntes även på en av de andra hundarna som gick BPH samma dag som jag tittade på. Båda hundarna var dock äldre än 18 månader, men helt ärligt hade det nog ingen större påverkan i det här fallet, vår träning spelade större roll.

Jag tror inte att en kass hund kommer se fantastisk ut på MH/BPH oavsett träning, men nog sjutton borde det inte vara allt för komplicerat att få en halvtråkig hund att se bra ut? Och med tanke på hur folk mörkar och "pratar fint" om andra saker i hundavel, varför skulle folk inte försöka påverka även mentalitetsbeskrivningarna? (självklart med blandade resultat beroende på hur skickligt folk tränar)
 
Alltså, jag tror nog inte att de hundar som tex blir panikslagna av skrammel går att få så glada i skrammel att de utan tvekan går fram till skramlet, för som sagt var, då skulle det ju inte vara något problem med tex skotträdlsa heller.

DÄREMOT så är det ju meningen att folk ska gå mentalitetsbeskrivningar med hundarna när de är 12-18 månader gamla. Varför? Jo, för att hundarna påverkas av all träning och all livserfarenhet. Och för att återgå till beskrivningen av min tik, så visst såg jag hur vissa delar var rena resultat av min träning med henne, det syntes även på en av de andra hundarna som gick BPH samma dag som jag tittade på. Båda hundarna var dock äldre än 18 månader, men helt ärligt hade det nog ingen större påverkan i det här fallet, vår träning spelade större roll.

Jag tror inte att en kass hund kommer se fantastisk ut på MH/BPH oavsett träning, men nog sjutton borde det inte vara allt för komplicerat att få en halvtråkig hund att se bra ut? Och med tanke på hur folk mörkar och "pratar fint" om andra saker i hundavel, varför skulle folk inte försöka påverka även mentalitetsbeskrivningarna? (självklart med blandade resultat beroende på hur skickligt folk tränar)

Jag tror också det är viktigt att MH görs tidigt. Eller BPH då. Dock som du säger, mycket som tränats på syns faktiskt. Och en duktig beskrivare bör ju se det.

Jag tror faktiskt det är ganska få fall där det manipulerats nämnvärt.. Annars känns det som att e-avlare inom schäfer hade haft superb MH med tanke på kritiken de har emot sig och viljan av att visa upp att deras hundar minsann också kan :p

Det hade ju även visats hos släkt och dom aktuella djuren på andra vis tänker jag.

Men så är det ju med så gott som alla typer av prov (eller beskrivningar).
 
Jag tror inte att en kass hund kommer se fantastisk ut på MH/BPH oavsett träning, men nog sjutton borde det inte vara allt för komplicerat att få en halvtråkig hund att se bra ut? Och med tanke på hur folk mörkar och "pratar fint" om andra saker i hundavel, varför skulle folk inte försöka påverka även mentalitetsbeskrivningarna? (självklart med blandade resultat beroende på hur skickligt folk tränar)

Jag har bäst koll på min ras, och där är det generellt så att de som inte berättar andra resultat än de bra, i princip bara utvärderar de hundar som går i avel, ofta mentalbeskriver hundar som är mycket äldre än 18 månader och i stor utsträckning struntar i resultaten är de som har sämst statistik.
De uppfödare som har en stor andel utvärderade hundar från sin uppfödning och är öppna med mindre bra resultat både vad gäller hälsa och mentalitet(även sånt som inte visas på MH) har vanligtvis resultat som ligger markant över rassnittet.
 
Jag tror också det är viktigt att MH görs tidigt. Eller BPH då. Dock som du säger, mycket som tränats på syns faktiskt. Och en duktig beskrivare bör ju se det.

Jag tror faktiskt det är ganska få fall där det manipulerats nämnvärt.. Annars känns det som att e-avlare inom schäfer hade haft superb MH med tanke på kritiken de har emot sig och viljan av att visa upp att deras hundar minsann också kan :p

Det hade ju även visats hos släkt och dom aktuella djuren på andra vis tänker jag.

Men så är det ju med så gott som alla typer av prov (eller beskrivningar).

Det som tex syns tydligt (för mig) på min tiks BPH är att jag var hård på henne med att hon INTE fick leta mat överallt (extremt matvrak som gjorde inbrott överallt annars, på BPH framstår hon som ointresserad av mat). Det syns också att hon är en av extremt få salukis som leker med leksak, jag är en av få salukiägare som tränar upp lekintresset på hundarna direkt.

Jag noterade också att hon först ville hälsa på personen med kappa + hatt, för den personen var lik en god vän som alltid gick med hatt men först när hon inte fick det så blev hon osäker på vad sjutton som hände egentligen. Och så var det delen med skramlet där hon tänkte på mat, där en annan hund som hade problem med usel matlust framstod som matglad eftersom den var van vid aktiveringsleksaker med godis i.

Nu är jag mycket positiv till att saluki går BPH, oavsett ålder, just för att det finns en del som har problem med hanteringsbiten. Salukiägare tillhör ju också gruppen människor som generellt sett inte gör något med hundarna, så de är nog ganska "oförstörda" jämfört med tex brukshundar. Men, att jag är positiv till BPH är för att det är "det bästa som finns tillgängligt", inte för att jag tror att det är idealiskt utformat och perfekt på alla sätt och vis (vilket jag tolkar det som att många tycker).

Jag själv tar absolut hänsyn till BPH-resultat i den mån de finns när det gäller val av hundar, men jag har också full förståelse för att vissa hundraser har andra typer av prov/beskrivningar som passar dem bättre.
 
En olde english bulldog som är så översexuell att den försöker sätta på både katter och hundar. Ägaren frågar om kemisk kastrering för den är så jävla jobbig så att den kan bli trevlig att leva med fram tills - hör och häpna - hunden ska gå i avel :wtf:

Detta var visst ett helt normalt beteende för en könsmogen hane enligt veterinärer (påstår hon).

påtalade att det absolut inte är ett normalt beteende och att det ses som doping.. Man blir så trött på folk..
 
Såg en annons med "söta små blandrasvalpar". Enbart valpbilder och tryck på att de är söta i texten. Raserna? Amstaff och alabay. Fick googla den senare, tydligen en sorts ovtjarka. Söta och små, ja... :meh:
Ovtjarka betyder bara herdehund/vallhund, så tex aussie - som lär ska vara rätt söta enligt en del i alla fall :angel: - är också ovtjarkor. :D
(Just alabaien verkar dock vara en rätt rejäl och tuff hund, jag är bara road av vad ovtjarka ofta tolkas som automatiskt.)
 
Ovtjarka betyder bara herdehund/vallhund, så tex aussie - som lär ska vara rätt söta enligt en del i alla fall :angel: - är också ovtjarkor. :D
(Just alabaien verkar dock vara en rätt rejäl och tuff hund, jag är bara road av vad ovtjarka ofta tolkas som automatiskt.)
Aha, det visste jag faktiskt inte. Men ja, den här är boskapsvaktare, med skarpt temperament och vaksam mot främlingar, enligt beskrivningen.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
31 32 33
Svar
655
· Visningar
61 505
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp