Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svart med tan är snyggast :D:love::love:
20258178_10154484577646707_2165484706240923599_n.jpg
Det där är mer red points :D
Jag gillar när den är klar och slät, men ljusare. Typ @Migo 's Struten :love:

Men jag är ju färgnörd :o
 
Brindle vet jag vad det är och sett även hos greyhound och boxer, men vad är brindle points? :confused:

Tantecken med brindling. Tänk dig en svart och tan-hund med brindlefärg på "ögonbryn", kinder, bringa och ben där de normalt har enfärgade tantecken. I corgi-tråden finns säkert några bilder på hundar med tan points, det är antagligen den rasen där det förekommer allra mest :)
 
Nu är jag igång igen... :angel:
Nej men jag har tidigare beklagat mig i den här tråden över ledfelen i amstaff-aveln. Gick in på SKK Köpahund nu bara för att kolla hur det ser ut i aktuella kullar (det är ingen skillnad i vad som krävs för valphänvisning på rasklubbens hemsida hälsomässigt, däremot krävs utställningsresultat för att få annonsera kullen där).

Hursomhelst, första kullen jag kollar på har.... trumvirvel... en pappa med ED 1 (index 88) och en mamma med ED 2 (index 82) :banghead:. Nog för att kullen i fråga är ett skräckexempel, men att använda hundar med ED 1 och index <100 i aveln är inte alls ovanligt förekommande när man kollar runt lite. Jag kan köpa att man använder hundar med HD C iom att nästan 50% av amstaffs har just HD C, plus att det tvivlats på att HD C har någon större negativ inverkan på "bullhundar". Men ED? Jag tycker det verkar som att ED-fel slinker med lite i resonemanget om HD trots att det är två skilda problem.

Rasen har dessutom index så verktyg finns för att förbättra statistiken, man behöver ju inte utesluta alla ED 1-hundar ur aveln utan endast de med sämre index. Det ligger en kull ute där den ena föräldern har ED 1 men med ett index på 100 (andra föräldern ED-fri med index >100). Tummen upp för sådana kullar! :up:
 
Just nu på blocket: flatcoatedretrieverdoodle... 18500 kr, som hittat!

Själv undrar jag mest vad som är fel på fladoodle eller
kanske flat-poo :laugh:

Jag tror jag såg den också! Flat-poo hade ju funkat jättebra!:D Tänka sig att blandrashundar har blivit lika dyr eller till och med dyrare än renrasiga hundar!:crazy:
 
OT men är det någon som vet vilka raser brindle points förekommer hos? Det torde vara ganska ovanligt, jag kan bara komma på corgi (cardigan), border collie och borzoi...

Edit:
kom på en till, bullterrier!

Hos plotthund är det rätt vanligt. Alla raser där både anlag för tan-tecken och brindle finns kan ha såna individer, t ex tax och basenji. :)
Men det är möjligt att man undviker att kombinera anlagen eftersom det kan ge intryck av en svart hund?
 
"Hej med ett stort tår i ögot måste jag sälja min hund. Säljes endast pga att jag börjar jobba på heltid och inte har någon tig att gå ut med den.
Den är 4Månader gammal en hona som får barn senare.
(Billigare vid snabb affär)"

Stackars valp.
Och jävla oansvariga idioter till ägare.
("amstaff")
 
"Hej med ett stort tår i ögot måste jag sälja min hund. Säljes endast pga att jag börjar jobba på heltid och inte har någon tig att gå ut med den.
Den är 4Månader gammal en hona som får barn senare.
(Billigare vid snabb affär)"

Stackars valp.
Och jävla oansvariga idioter till ägare.
("amstaff")
:rage:
 
"Hej med ett stort tår i ögot måste jag sälja min hund. Säljes endast pga att jag börjar jobba på heltid och inte har någon tig att gå ut med den.
Den är 4Månader gammal en hona som får barn senare.
(Billigare vid snabb affär)"

Stackars valp.
Och jävla oansvariga idioter till ägare.
("amstaff")
Vadå som får barn senare???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 074
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 119
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 465
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp